ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הודיע אמש (רביעי) לנשיא המדינה יצחק הרצוג כי "עלה בידו" להקים את ממשלתו השישית. הוא עשה זאת כ-12 דקות לפני תום המנדט שנתן לו הנשיא שאף האריך אותו ב-10 ימים, ובזמן שעדיין מתקיימים דיונים מרתוניים עם יהדות התורה ועם עוצמה יהודית על ההסכמים הקואליציוניים שטרם נחתמו עם שתי המפלגות.
4 צפייה בגלריה
נתניהו בשיחה עם הרצוג
נתניהו בשיחה עם הרצוג
נתניהו בשיחה עם הרצוג
נתניהו אמר להרצוג בשיחת הטלפון: "כבוד הנשיא, בזכות התמיכה הציבורית העצומה לה זכינו בבחירות האחרונות, עלה בידי להקים ממשלה שתפעל לטובת כל אזרחי ישראל. אני מתכוון להקים אותה בהקדם האפשרי בשבוע הבא". הרצוג השיב: "אני מאחל לך הצלחה. החובה זה לפעול למען כלל עם ישראל והציבור בישראל ואני מקווה שכולכם תתגייסו למשימה הזו".
לטובת ההודעה לנשיא לא היה צורך בהצגת ההסכמים חתומים, אולם נתניהו ניסה לנצל את חלון הזמן הזה כדי לדחוק את השותפות הקואליציוניות שלו לפינה, להוריד את המחיר ולהבהיר שצריך לחתום. יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר ויו"ר דגל התורה משה גפני סירבו לחתום, וביקשו להמשיך בדיונים, שסובבים בין היתר סביב רצונם להגיע להסכמים מפורטים, בעוד שנתניהו ביקש להגיע לנוסח כללי.
ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד אמר בתגובה כי "עלה בידיהם של בן גביר וסמוטריץ' להקים את הממשלה הקיצונית בתולדות המדינה", והודיע כי יקיים מסיבת עיתונאים בתל אביב - הערב בשעה 20:15. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיב: "עלה בידו להרכיב ממשלת חושך. עלה בידו לקדם מדינת הלכה. עלה בידו לתעדף אברכים על פני חיילי צה"ל. עלה בידו לייצר הפרדה מגדרית בחסות החוק. עלה בידו לקבור את חזונם של הרצל וז'בוטינסקי - ובידנו עלה להיאבק בכל זה בנחישות והתמדה ולהבטיח תקווה ואור לאזרחי ישראל".
השר המיועד לביטחון לאומי בן גביר, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, דרש לאורך כל הדרך לקבל את תפקיד ממלא מקום יו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה, ובצל הלחץ הכבד שהפעיל - קיבל את התפקיד המבוקש. לפי ההסכמות בין עוצמה יהודית לליכוד, יריב לוין - שצפוי להתמנות לשר המשפטים - יהיה יו"ר הוועדה מתוקף היותו השר, ובן גביר יהיה ממלא מקומו ובעל זכות וטו מוגבלת. הוא לא יוכל להטיל וטו על כל חוק, אלא במקרים ספורים ולפי מכסה שעליה יוחלט.

4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
הרצוג ונתניהו במעמד הענקת המנדט, בחודש שעבר
(צילום: רויטרס)
מלבד עם בן גביר, גם עם אנשי "דגל התורה" - הפלג הליטאי ביהדות התורה שאותו מנהיג ח"כ משה גפני - עדיין לא הושגה הסכמה. במפלגה דורשים בין השאר להשוות את שכר צוותי החינוך החרדי לשכר צוותי החינוך הממלכתי, לבטל את רפורמת הקווים הכשרים של שר התקשורת יועז הנדל, ולחתום על סעיפים מפורטים יותר הנוגעים לתחום הדיור - תוך הגדרתם כקביעת מדיניות ממשלתית. גם עם ש"ס עדיין לא נחתם הסכם קואליציוני - אולם עם מפלגתו של דרעי אין קשיים.
במקביל, עם שיחת הטלפון של נתניהו לנשיא, הודיעה סיעת הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' על חתימת ההסכם הקואליציוני בין הצדדים. המפלגה הודיעה כי במסגרת ההסכמים נקבע כי תקודם רפורמה במערכת המשפט (ללא פירוט), ימונה רב ראשי דתי לאומי, יתבצעו תיקוני חקיקה הנוגעים לסעיף הנכד בחוק השבות ויחוקק חוק יסוד: לימוד תורה שבמסגרתו ייקבע שלימוד תורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי. כמו כן, הודיעה הציונות הדתית כי בהסכם הקואליציוני נקבע כי תוך 60 יום מהקמת הממשלה תועבר החלטה על הסדרת ההתיישבות הצעירה ותוסדר הישיבה בחומש.
ההסכמים הקואליציוניים, נזכיר, כוללים את קווי היסוד הכלליים שמשותפים למפלגות הקואליציה, ולצד זאת גם סעיפים מיוחדים שנוגעים ספציפית למפלגה שחותמת עליהם מול מפלגת השלטון. הם אמנם נראים כמו חוזה משפטי ומנוסחים לעיתים בהתאם, אבל אין להם שום תוקף משפטי - ולכן אי אפשר לפנות לבית המשפט על אי כיבוד סעיפים בהם.

בשבוע הבא, או בשני שלאחר מכן?

למרות ההודעה, הרכבת הממשלה עדיין עשויה להתעכב: אף שהיעד המסתמן היה תחילה השבעת הממשלה ביום רביעי בשבוע הבא, נתניהו יוכל "לשחק" מעט עם המועד ולדחות אותו עד ליום שני בשבוע שלאחר מכן, כלומר כמעט שבועיים.
לפי כללי הפרוטוקול, מדובר בהודעה רשמית שצריכה להימסר לנשיא ובמקביל באופן רשמי גם ליו"ר הכנסת - ומרגע שההודעה תגיע לכנסת יהיה לנתניהו שבוע להשביע את הממשלה החדשה בהנהגתו - ולא תינתן לו האפשרות לבקש מהרצוג הארכת זמן נוספת.
תחילה קיבלו חברי הקואליציה העתידית הודעה שלפיה יש להיערך להשבעה ביום רביעי הבא, אולם אתמול כבר הודיעו בליכוד כי האירוע יידחה ליום חמישי הבא וייתכן אף ליום שני בעוד כשבועיים. השאלה שנותרה פתוחה היא מתי תימסר ההודעה הרשמית לכנסת, משום שזה המועד הקובע להתחיל את ספירת שבעת הימים עד הצגת הממשלה החדשה.
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
השבעת הממשלה תידחה?
(צילום: אלכס קולומויסקי, שאול גולן, עמית שאבי, הדר יואביאן, נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת)
על נתניהו לעסוק כעת גם בסגירת תפקידים לחברי מפלגתו ונטרול ציר המתנגדים. ראש הממשלה המיועד נחוש לתת לפחות לאחד ממתנגדיו המובהקים תפקיד בכיר ומספק כדי למסמס כל התאגדות אפשרית נגדו.
בימים האחרונים נערך משא ומתן עם ח"כ דודי אמסלם, שסירב לשמוע על תפקידים אפשריים והבהיר שוב כי אם לא יקבל את תפקיד יו"ר הכנסת או את תפקיד שר המשפטים, הוא יעדיף להישאר חבר כנסת מן המניין ולפעול בוועדות.
בנוסף, עדיין לא ברור מי יאייש את התיקים והתפקידים הבכירים שנותרו בידי הליכוד ובכללם יו"ר הכנסת, שר הביטחון, שר החוץ ושר התחבורה. המועמד הכמעט ודאי לתיק הביטחון הוא יואב גלנט, אולם בפאזל של התפקידים האחרים ישנם עדיין חלקים לא פתורים. גורמים פוליטיים מעריכים כי למרות המורכבות, צפוי יריב לוין לכהן כשר המשפטים ויהיה האיש שיוביל את הרפורמות הגדולות בתחום. אמיר אוחנה, רון דרמר וישראל כץ עדיין מתמודדים על תפקיד שר החוץ, ונתניהו אף שוקל רוטציה בתפקיד הזה.
פורסם לראשונה: 23:41, 21.12.22