מכוניות מרוססות, טנדרים של מחבלים וחיפוש הגופות: משאית גדולה נעמדה הבוקר (ראשון) לצד הש.ג של קיבוץ רעים, וחיילי הרבנות הצבאית נעמדו סמוך לפתחו האחורי והחשוף של תא המטען הגדול. הם גלגלו שקיות שחורות, וחיפשו חלקי גופות בין מיגונית מפוייחת, שלתוכה השליכו המחבלים רימון, לבין השיחים הסמוכים. בשלב מסוים, שני חיילים התיישבו ובכו, כמעט התמוטטו.

4 צפייה בגלריה
רכבים ששישמו את המחבלים הפלסטינים ברעים
רכבים ששישמו את המחבלים הפלסטינים ברעים
המחבלים הגיעו לרעים בטנדרים עמוסים בציוד לחימה
(צילום: יואב זיתון)
4 צפייה בגלריה
רכבים ששישמו את המחבלים הפלסטינים ברעים
רכבים ששישמו את המחבלים הפלסטינים ברעים
עשרות רכבים מרוססים הוטלו בצד הכביש המוביל לרעים
(צילום: יואב זיתון)
25 מכוניות מנוקבות ומרוססות הוטלו בצד הדרך של כביש הגישה לקיבוץ השקט שבמרכז העוטף. שישה מהן היו טנדרי פיק-אפ שאיתם הגיעו המחבלים. גופתו של אחד המחבלים הייתה שמוטה מחלון טנדר, נוטה ליפול - כאילו ניסה להימלט ונורה בשנית על-ידי לוחם או שוטר.
המראות בקיבוץ היו בלתי נתפסים, כמעט אפוקליפטיים: הטנדרים הלבנים, בעלי לוחית זיהוי פלסטינית בצבע לבן, ממוספרים בסימונים טקטיים - כאילו מדובר בנגמ"שים או בטנקים. חמאס תכנן את הקרב, וחילק את הגזרות היטב בין כוחות ה"נוכבא" שלו, כחלק מנוהל הקרב שהכין לאורך חודשים ארוכים - שלא היה מבייש מבצע חטיבתי בצה"ל.
30 שעות אחרי מתקפת הפתע, ורק כעת, בצהריי היום הלוהטים, החבלנים של המשטרה מתחילים לזכות את הטנדרים של המחבלים. הסיבה: רק סמוך לשעה 02:00 בלילה סיימו כאן לוחמי סיירת הצנחנים, שהוקפצו אתמול בבוקר מחופשת השבת, לטהר ממחבלים ברמה גבוהה יחסית את מרחב מסיבת הטבע שנערכה בסמוך. הם חיסלו עשרות מחבלים, בקרבות מטווח אפס, בגזרה לא שלהם.
הפנייה ישראל במלחמה לנרצחים ולחללים
בתוך הטנדרים מצאתי שקית גדולה עם תמרים, ספרי קוראן, פנקסי לחימה ועשרות אמצעי לחימה שונים: וסטים זהובים באיכות גבוהה, עמוסים ברימוני רסס ולצידם טילי כתף, מטולי RPG, מחסניות קלצ'ניקוב מלאות, מטעני כלימגור גדולים ותקניים ומטעני יד קטנים. מכשירי הקשר הצבאיים מלמדים על ניהול לחימה מסודר שביצעו המחבלים. תיקים עמוסים בציוד צבאי רב ותופים עם שרשירים למקלעים. ציוד הלחימה אותו נשאו היה ברובו סובייטי.
מהכניסה של הקיבוץ הגיח לפתע מתנדב שגר בסביבה, עם שני כלבים גדולים וחומים, לטיול ראשון אחרי הלחימה. "אין לי מושג מי הבעלים שלהם או איפה הוא ומה מצבו, אבל הם מאוד עייפים וזקוקים לריענון הזה", הוא אמר, והזהיר אותי להתרחק מרימון רסס מתוצרת רוסית שלא פוצץ ומוטל מטר ממני. מתחת לעץ אקליפטוס גדול ראינו צוות לוחמים מסיירת צנחנים, שוכבים על האדמה החמה, מנסים לתפוס מנוחת צהריים בצל. "פינינו קודם את גופות היהודים, ומה שאתה רואה זה בעיקר גופות מחבלים, למרות שכנראה בתוך בתי הקיבוץ עדיין יש עוד גופות של תושבים", סיפר אחד הלוחמים, צעיר מאוד במראהו. לפני 14 שעות הוא הרג שלושה מחבלים בקרב, וכעת גופותיהם מוטלות בשקיות לבנות בשמש, ליד השער האחורי של הקיבוץ.
4 צפייה בגלריה
רכבים ששישמו את המחבלים הפלסטינים ברעים
רכבים ששישמו את המחבלים הפלסטינים ברעים
תרמילים אותרו על מושב הנהג: המחבלים כנראה התקרבו לרכב לוודא הריגה
(צילום: יואב זיתון)
לפתע הגיע אזרח כבן 40, ביונדאי חבוטה, יצא ממנה ונעמד מולנו. הוא עם גופיה קצרה, מתרגש וכולו רועד, אחרי שהצליח לעבור בקושי את מחסומי המשטרה, כי כל האזור הוכרז כשטח צבאי סגור. מבלי לשאול אותנו הוא מתחיל להזיז בעדינות את השקיות הלבנות שמכסות את המחבלים - מבלי לדעת שאלו מחבלים. "אני מחפש את שני האחים שלי, הם היו במסיבה. מפחד לזהות אותם כאן אבל חייב לדעת מה איתם", אמר בקול רועד ומתנשף. הלוחם מסיירת הצנחנים המליץ לו להגיע למקום המסיבה, שני קילומטרים מאיתנו, כי שם מרוכזות מרבית גופות המבלים שנהרגו.
לא רחוק משם, בשדה חיטה שנחרש זה מכבר ואופייני לנגב המערבי, מוטל רכב גדול נוסף, בקרבת השול. רכב מסחרי שנדמה כמשטרתי - מנוקב כולו מאש תופת. בתוכו היה ארגז עם בקבוקי וודקה, צעיף של קבוצת כדורגל, ציוד קמפינג, תיקי רחצה פתוחים, משקפי שמש, ודם רב ספוג בריפודים. מהר מאוד הבנו שמדובר ברכב הסעות של בלייני המסיבה, אך קשה להבין אם היה במנוסה כשהותקל או נקלע למארב המחבלים. הצמיגים מנוקבים והריח המתוק והמתכתי של הדם מורגש היטב גם במושבים האחוריים. על מושב הנהג שני תרמילי קלצ'ניקוב, עדות אפשרית לכך שהמחבלים התקרבו גם לוודא הריגה. בצד האדמה הוטלה קופסת קרטון מאובקת עם כיתוב 7.62 עליה, היא הייתה ריקה ולימדה כי המחבלים החליפו כאן מחסנית אחר מחסנית מהצרורות שירו.
4 צפייה בגלריה
ניידת משטרה
ניידת משטרה
ניידת משטרה סמוך למקום מסיבת הטבע, לא ידוע מה עלה בגורל השוטרים
(צילום: יואב זיתון)
200 מטרים מהסוואנה הלבנה, שוב מוטלת בצד הדרך ניידת של משטרה תנועה. חלונותיה פתוחים, אין עליה סימני ירי או דם אבל גם אין בה נפש חיה. גורמים מהמועצה האזורית וחובשי מד"א מגיחים, בודקים גם את תא המטען שלה. "אתם יודעים מי השוטרים שהיו בניידת?", שאלה החובשת, מנסה לאסוף מידע, לקשור עוד קצה חוט לנעדרים הרבים. ואז היא פתחה את פנקס הדו"חות בניידת וגילתה עותק מדו"ח שניתן שלשום. על גביו כתוב שם של שוטרת תנועה מאופקים הסמוכה, וכך הצטרף עוד שם לפאזל השחור. השוטרים כאן היו המגיבים הראשונים, לא היססו להילחם נגד הכוחות המובחרים והמצוידים לעילא של חמאס. בצד הדרך ראינו ניידת משטרה נוספת, שצמודה בחזיתה לפיק-אפ המחבלים. הניידת פשוט ניגחה את הטנדר של החמאס לצד הכביש, כנראה כמוצא אחרון בקרב.
במקביל נשמעו קולות ירי מקרבת מקום - ואז הדי הפגזת טנק. מדובר בהיתקלות קשה שמתרחשת כעת ליד קיבוץ מגן, עם עשרה מחבלים שהסתתרו בשיחים מאז שחדרו אתמול בבוקר. הכוחות השתמשו גם במשוריינים שלהם בחילופי האש הכבדים. קצין בדרגת סרן התקרב וביקש שנעזוב את המקום: "אתם שומעים מה קורה בעצמכם. זה אזור מלחמה ויש סיכוי גבוה לעוד מחבלים בשיחים".