נשיא המדינה אמר שהוא חש עצב, יו"ר האופוזיציה קרא להגביר את המחאה - ושר המשפטים הבטיח להמשיך בנחישות את המהלך הדרמטי. הסעיפים הראשונים של חוקי המהפכה המשפטית שאושרו בקריאה ראשונה במליאת הכנסת עמדו במוקד הריאיונות הפוליטיים בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" שנערכה אתמול (שלישי) בבנייני האומה ירושלים. במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא להידברות, אך בצד השני מתבצרים בטענה שהוא משקר. מארגני המחאה מאיימים להחריף את צעדיהם.
8 צפייה בגלריה
ועידת האנשים של המדינה
ועידת האנשים של המדינה
ועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: סנטרל הפקות, יואב דודקביץ', עמית שאבי)
נשיא המדינה יצחק הרצוג, שלא הצליח עד כה לרתום את הצדדים לניסיונות שלו להידבר ולהגיע לפשרה, אמר בוועידה בתגובה לאישור הסעיפים המרכזיים בתוכנית להחלשת מערכת המשפט: "זה בוקר מאוד קשה כי יש תחושה של עצב. הרבה מאוד אזרחים מכל רחבי החברה הישראלית, הרבה מאוד אנשים שהצביעו בעד הקואליציה והרבה מאוד אזרחים חרדים לאחדות העם".
הנשיא אמר עוד: "אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ כדי שלאחר ההצבעה הזו אפשר יהיה להמשיך ולנהל הידברות, כדי להגיע למתווה מוסכם שיוציא אותנו מהתקופה הקשה הזאת, לתקופה של בעצם רפורמה חוקתית מוסכמת". לדבריו, "אפשר לפתור את המחלוקת. רוב העם רוצה פתרון, רוב העם רוצה מתווה מוסכם".
8 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה הרצוג
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
שר המשפטים לוין
(צילום: יואב דודקביץ')
שר המשפטים יריב לוין (הליכוד), אחד ממובילי המהפכה המשפטית, אמר לאחר אישור הסעיפים בכנסת: "זה בוקר של תקווה גדולה, של נחישות להמשיך ברפורמה". בזמן דבריו בוועידת "האנשים של המדינה" התחוללה סערה באולם, כאשר חלק מהנוכחים מחאו לו כפיים, ואחרים בחרו להפגין נגדו, צעקו וקראו בוז בזמן הריאיון. הוא הגיב למפגינים: "למה אתם צועקים בוז? לא תרתיעו אותנו ולא תשתיקו אותנו. אתם רוצים להשתיק אותנו? זו הדמוקרטיה שלכם?".
לוין אמר עוד: "הייתי נותן לנשיא את הטלפון כדי לתת לו את ההודעות שאני קיבלתי. האנשים בישראל מודאגים בגלל מה שהם שומעים, בגלל האופן שבו מתווכים להם את הרפורמה. אבל יש בעם ישראל גם המוני אנשים, רוב אזרחי ישראל, שקמו לבוקר אחרי לא הרבה שינה, כי הם צפו בדיון בכנסת ולא יכלו לעזוב את הטלוויזיה - כדי לראות שהשינוי הזה שהם כיוונו אליו וייחלו לו עשרות שנים אכן מתרחש. עבורנו זה בוקר של תקווה גדולה, של שמחה ושל נחישות להמשיך ולהשלים את הרפורמה הזאת".


יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) אמר בוועידה: "מה שאנחנו צריכים זה שבשבת הקרובה יהיו פה ההפגנות הגדולות ביותר בתולדות המדינה, כי זה הדבר היחיד שבאמת מפחיד את הממשלה הזאת בתוך התהליך הדורסני. זה בוקר עצוב, קשה, מורכב ומבשר רעה. העבירו בקריאה ראשונה חוקים שהם תחילת הסוף של הדמוקרטיה הישראלית, אז אנחנו נשב פה ונעמיד פנים שהכול בסדר? הכול לא בסדר".
ח"כ לפיד הוסיף: "זה דורסני, זה גם ממשלה שמתנהגת כאילו הם כבר דיקטטורה. הם צריכים לעשות רק את החלקים הטכניים בדרך. אז לא, זה לא בוקר טוב ואם אנחנו לא נתעשת כמדינה, זה יהיה גרוע אפילו הרבה יותר. ואתה יודע מה שהכי נורא זה שאני אופטימיסט מטבעי. כל חיי הייתי אדם אופטימי, ואופטימיסטים עצובים זה דבר נורא. כל מה שהם אומרים על הידברות הוא שקר גס ובוטה, לא מעניין אותם הידברות".
8 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
יו"ר האופוזיציה ח"כ לפיד
(צילום: עמית שאבי)

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) אמר בוועידה בהתייחסו לקידום המהפכה המשפטית: "אני משוכנע שהרפורמה טובה לכלכלה. אנחנו רוצים בסוף שהכנסת תחוקק, הממשלה תמשול ובית המשפט יפסוק על פי החוק, ולא על פי מושגים שלא הוגדרו בשום מקום, ושרק מייצרים חוסר ודאות ענק למשק. כל מה שקרה ב-30 השנים האחרונות זה שמרכז הכובד של קבלת ההחלטות הועבר מנבחרי ציבור שנושאים באחריות לאוסף של גופים לא נבחרים, ויצרנו אנומליה שמנתקת בין הסמכות לאחריות".
על אזהרות כלכלנים בעולם מהמהפכה המשפטית ושל מנכ"לי הבנקים שהתריעו על בריחה של כסף לחו"ל, אמר שר האוצר: "הכלכלה הישראלית חזקה ויציבה. אנחנו רואים המון פניות ורצונות של משקיעים לבוא ולהמשיך להשקיע כאן. מדינת ישראל תישאר אומה של סטרט-אפ ושל חברות הייטק שמתבגרות ומשאירות כאן את מרכזי הפיתוח שלהן. המשק הישראלי חזק. אם חלילה תהיה פגיעה זמנית, היא לא תהיה בגלל הרפורמה - היא תהיה בגלל קמפיין חסר אחריות שרוצה לפגוע בכלכלה, ואז להגיד 'אמרנו לכם'".
8 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
שר האוצר סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)

גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) התייחס לאישור חלק מחוקי המהפכה המשפטית בקריאה ראשונה. לדבריו, "כל הסימנים אומרים ש'החיינו והגענו לזמן הזה'. שנים רבות כל כך חיכינו וציפינו, וברוך השם הצלחנו. איפה יעלה על הדעת ששופטים ימונו רק על-ידי שופטים? מה זה? חבר מביא חבר?".
בן גביר אמר עוד: "אני מאמין בשיטה האמריקנית. שם נכנס שלטון, הם ממנים שופטים. שופטים באים עם התפיסה שלהם זה בסדר. צריך לדעת שזה לא יגרום לנו לסטות מהדרך שלנו. הבטחנו לציבור שינוי, הבטחנו לציבור רפורמה במשפט. אנחנו מיישמים את זה".
8 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ויובל קרני
איתמר בן גביר ויובל קרני
השר בן גביר
(צילום: יואב דודקביץ')

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר בוועידה בהתייחסו לאפשרות להידברות: "היא דבר חשוב מאוד, הייתי הראשון לקרוא לה. צריך להבטיח שאין פוליטיזציה של מערכת המשפט". עם זאת, הוא סייג: "נתניהו נתן לבולדוזר החקיקה להמשיך לנסוע".
"אני חושש ממשבר חוקתי שיתפתח. מתפתח פה, וזה חמור ביותר, שלטון של אדם אחד ששולט בממשלה, בכנסת ובמערכת המשפט. זו אינה דמוקרטיה", הוסיף גנץ. "צריך שכל תהליכי החקיקה ייעצרו. אני לא רוצה להתפשר על הדמוקרטיה. אני מוכן להגיע להסכמות שטובות למדינת ישראל. אני מקווה שיהיה עם מי לדבר".
8 צפייה בגלריה
בני גנץ ויובל קרני
בני גנץ ויובל קרני
ח"כ גנץ
(צילום: יואב דודקביץ')
בשעות הערב פרסם ראש הממשלה נתניהו סרטון שבו קרא להידברות: "אזרחי ישראל, זה הזמן לדבר", אמר ראש הממשלה. "אפשר וצריך לדבר כדי להגיע להסכמות. אני שומע את הקולות בעם - אני שומע את אלה שמברכים ואני שומע גם את אלה שחוששים. כשיש חילוקי דעות בינינו, אפשר וצריך לדבר, כדי להגיע להסכמות או לפחות לצמצם את אי ההסכמות בינינו. זה בידינו.
"אני מאמין שאנחנו יכולים לעשות זאת, אבל זה דורש מכולם דבר אחד בסיסי - זה דורש מנהיגות וזה דורש אחריות לאומית. אני מחויב לתת את כל הגיבוי והתמיכה שנדרשים כדי להוביל להסכמות, אבל לשם כך צריך לקום ולדבר".
נתניהו תקף את האופוזיציה: "לצערי, עד לרגע זה, בצד השני אף אחד לא קם. אז אני קם ואני קורא מכאן: בואו נדבר - כאן ועכשיו - בלי תנאים מוקדמים. בלי תירוצים - כדי שיחד נשיג הסכמה רחבה לטובת כל אזרחי ישראל, לטובת המדינה של כולנו".

כמה דקות לאחר פרסום הסרטון של ראש הממשלה, אמר יו"ר האופוזיציה לפיד: "מר נתניהו. זה לא הזמן לסיסמאות שקריות ולספינים. במקום הצהרות לתקשורת, צלצל לנשיא, תודיע לו שאתה עוצר את כל תהליכי החקיקה ומתחיל הידברות במסגרת ועידת הנשיא. אזרחי ישראל, אין לי דרך נעימה לומר זאת: ראש הממשלה נתניהו משקר.
"כבר שבועות ארוכים שאנחנו מנסים לקיים איתם הידברות. הנשיא הפציר בהם לעצור את החקיקה ולקיים הידברות. האמריקנים ביקשו מהם לעצור את החקיקה ולקיים הידברות, ועם ישראל כולו מבקש מהממשלה למנוע קרע נורא, לעצור את האמוק ולקיים הידברות. במקום זה הם רצים קדימה עם חקיקה חפוזה, לא אחראית ואנטי דמוקרטית שפוגעת אנושות בכלכלה ובביטחון". לפיד גם צייץ: "ביבי, בלי טריקים ובלי שטיקים, תעצור את החקיקה ותהיה הידברות".
בליכוד הגיבו ליו"ר האופוזיציה: "לפיד מוכן לדבר עם תומכי טרור, מוכן לשבת איתם בממשלה, מוכן למסור נכסים לאומיים לחיזבאללה - אבל לא מוכן להיכנס להידברות איתנו כדי להגיע להסכמה לאומית רחבה על הרפורמה לחיזוק הדמוקרטיה. אבסורד".

"לא לתת לגיטימציה להפיכה המשטרית"

יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי אמרה: "ביום שבו האו"ם קורא לנתניהו לעצור את הפגיעה בדמוקרטיה הישראלית, כשמנהיגי העולם מוציאים לו כרטיס צהוב, כשכל הכלכלנים וראשי המטה לביטחון לאומי לדורותיהם נגדו, נתניהו נואש ללגיטימציה של האופוזיציה להפיכה המשטרית המסוכנת שהוא מנסה להעביר.
"זאת תהיה בכייה לדורות אם האופוזיציה תיתן לו את הלגיטימציה הזאת. אני חוזרת וקוראת לחבריי, לפיד וגנץ, לא לשתף פעולה עם ההפיכה המשטרית. אנחנו חייבות וחייבים להתנגד ולמחות עד שננצח ונציל את הדמוקרטיה שלנו".
מארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית אמרו בתגובה לדברי ראש הממשלה: "מדובר בהונאה שנועדה לפגוע במחאה, הידברות היא לא אופציה ללא משיכת החקיקה ועצירה מוחלטת של כל ההליכים האנטי-דמוקרטיים בכנסת".
ראשי המחאה ציינו כי חסימות הכבישים ביום שני היו "כלי ניסוי ראשון". לדבריהם, "ביום שני התחיל שיתוק המדינה וזה ילך ויגדל. אם נגיע לקריאה שנייה ושלישית המדינה לא תתפקד". לצעדים אלו יתווספו הפגנות של הורים ותלמידים ושאר הארגונים שמוחים נגד המהפכה המשפטית. "באמצעות השיבושים, כל ישראלי יידע בעצם על המחאה".
8 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
חסימת נתיבי איילון בתל אביב ביום שני
(צילום: רויטרס)

בשעת לילה מאוחרת אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה ברוב של 63 תומכים מול 47 מתנגדים את החלק הראשון של חוקי המהפכה המשפטית. לפי ההצעה, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה - כך שלקואליציה תהיה שליטה מוחלטת בה. בנוסף, בג"ץ יהיה מנוע מהתערבות בחוקי יסוד.
עוד אושר בקריאה ראשונה כי שופטים המועמדים לעליון יזומנו לשימוע בוועדת החוקה, תוצב דרישה למינימום אישה אחת מכל רשות בוועדה לבחירת שופטים, והוועדה תוכל להתכנס במינימום של חמישה חברים. לאחר ההצבעות בירך ראש הממשלה בנימין נתניהו בטוויטר: "לילה גדול ויום גדול".
פורסם לראשונה: 22:32, 21.02.23