אחרי העברת חלק מחוקי המהפכה המשפטית בקריאה ראשונה, ראש הממשלה קורא להידברות: ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הערב (שלישי) סרטון שבו אמר: "אזרחי ישראל, זה הזמן לדבר". אחרי שנשיא המדינה יצחק הרצוג אמר מוקדם יותר היום בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי הוא "מאוכזב שקריאתי להידברות לא נענתה", ציין נתניהו: "אפשר וצריך לדבר כדי להגיע להסכמות". יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) אמר בתגובה: "נתניהו משקר".
נתניהו הוסיף בדבריו בסרטון: "אני שומע את הקולות בעם - אני שומע את אלה שמברכים ואני שומע גם את אלה שחוששים. כשיש חילוקי דעות בינינו, אפשר וצריך לדבר, כדי להגיע להסכמות או לפחות לצמצם את אי ההסכמות בינינו. זה בידינו.
"אני מאמין שאנחנו יכולים לעשות זאת, אבל זה דורש מכולם דבר אחד בסיסי - זה דורש מנהיגות וזה דורש אחריות לאומית. אני מחויב לתת את כל הגיבוי והתמיכה שנדרשים כדי להוביל להסכמות, אבל לשם כך צריך לקום ולדבר".
נתניהו תקף את האופוזיציה: "לצערי, עד לרגע זה, בצד השני אף אחד לא קם. אז אני קם ואני קורא מכאן: בואו נדבר - כאן ועכשיו - בלי תנאים מוקדמים. בלי תירוצים - כדי שיחד נשיג הסכמה רחבה לטובת כל אזרחי ישראל, לטובת המדינה של כולנו".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו ויו"ר האופוזיציה לפיד
ראש הממשלה נתניהו ויו"ר האופוזיציה לפיד
ראש הממשלה נתניהו ויו"ר האופוזיציה לפיד
(צילום: יואב דודקביץ')
כמה דקות לאחר פרסום הסרטון, אמר יו"ר האופוזיציה לפיד: "מר נתניהו. זה לא הזמן לסיסמאות שקריות ולספינים. במקום הצהרות לתקשורת, צלצל לנשיא, תודיע לו שאתה עוצר את כל תהליכי החקיקה ומתחיל הידברות במסגרת ועידת הנשיא. אזרחי ישראל, אין לי דרך נעימה לומר זאת: ראש הממשלה נתניהו משקר.
"כבר שבועות ארוכים שאנחנו מנסים לקיים איתם הידברות. הנשיא הפציר בהם לעצור את החקיקה ולקיים הידברות. האמריקנים ביקשו מהם לעצור את החקיקה ולקיים הידברות, ועם ישראל כולו מבקש מהממשלה למנוע קרע נורא, לעצור את האמוק ולקיים הידברות. במקום זה הם רצים קדימה עם חקיקה חפוזה, לא אחראית ואנטי דמוקרטית שפוגעת אנושות בכלכלה ובביטחון". לפיד גם צייץ: "ביבי, בלי טריקים ובלי שטיקים, תעצור את החקיקה ותהיה הידברות".
בליכוד הגיבו ליו"ר האופוזיציה: "לפיד מוכן לדבר עם תומכי טרור, מוכן לשבת איתם בממשלה, מוכן למסור נכסים לאומיים לחיזבאללה - אבל לא מוכן להיכנס להידברות איתנו כדי להגיע להסכמה לאומית רחבה על הרפורמה לחיזוק הדמוקרטיה. אבסורד".

"לא לתת לגיטימציה להפיכה המשטרית"

יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי אמרה: "ביום שבו האו"ם קורא לנתניהו לעצור את הפגיעה בדמוקרטיה הישראלית, כשמנהיגי העולם מוציאים לו כרטיס צהוב, כשכל הכלכלנים וראשי המטה לביטחון לאומי לדורותיהם נגדו, נתניהו נואש ללגיטימציה של האופוזיציה להפיכה המשטרית המסוכנת שהוא מנסה להעביר.
"זאת תהיה בכייה לדורות אם האופוזיציה תיתן לו את הלגיטימציה הזאת. אני חוזרת וקוראת לחבריי, לפיד וגנץ, לא לשתף פעולה עם ההפיכה המשטרית. אנחנו חייבות וחייבים להתנגד ולמחות עד שננצח ונציל את הדמוקרטיה שלנו".

3 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים ליד ביתו של יואב קיש
מחאת המילואימניקים ליד ביתו של יואב קיש
מחאת המילואימניקים ליד ביתו השר קיש
(צילום: עידו ארז)
3 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים ליד ביתו של יואב קיש
מחאת המילואימניקים ליד ביתו של יואב קיש
(צילום: עידו ארז)
מארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית אמרו בתגובה לדברי ראש הממשלה: "מדובר בהונאה שנועדה לפגוע במחאה, הידברות היא לא אופציה ללא משיכת החקיקה ועצירה מוחלטת של כל ההליכים האנטי-דמוקרטיים בכנסת".
באזור ביתו של שר החינוך יואב קיש ברמת גן התייצבו הערב כמה עשרות מפגינים שמחו על המהפכה המשפטית. "שר בכיר בהרס הדמוקרטיה. בושה לך, בושה לכולנו. ההיסטוריה תשפוט אותך", אמר גיל וייסמן, שהיה מפקדו של קיש בקורס טיס. "הייתי גאה בך בהתחלה שעשית למען בעלי מוגבלויות למשל. אבל מאז שנעמדת מאחורי ביבי - בושה".
חבריו של קיש לטייסת אמרו שהוא יצא מקבוצת הוואטסאפ שלהם, וקראו: "אתה יכול לברוח מקבוצת הוואטסאפ, אבל לא מאיתנו". המפגינים התקרבו לביתו של השר, בניגוד לרישיון שניתן להפגנה - ובמשטרה קראו להם להתפנות.

בשעת לילה מאוחרת אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה ברוב של 63 תומכים מול 47 מתנגדים את החלק הראשון של חוקי המהפכה המשפטית. לפי ההצעה, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה - כך שלקואליציה תהיה שליטה מוחלטת בה. בנוסף, בג"ץ יהיה מנוע מהתערבות בחוקי יסוד.
עוד אושר בקריאה ראשונה כי שופטים המועמדים לעליון יזומנו לשימוע בוועדת החוקה, תוצב דרישה למינימום אישה אחת מכל רשות בוועדה לבחירת שופטים, והוועדה תוכל להתכנס במינימום של חמישה חברים. לאחר ההצבעות בירך ראש הממשלה נתניהו בטוויטר: "לילה גדול ויום גדול".

נשיא המדינה הרצוג, שלא הצליח עדיין לרתום את הצדדים להידברות, התייחס כאמור מוקדם יותר היום לנושא: "זה בוקר מאוד קשה כי יש תחושה של עצב. הרבה מאוד אזרחים מכל רחבי החברה הישראלית, הרבה מאוד אנשים שהצביעו בעד הקואליציה והרבה מאוד אזרחים חרדים לאחדות העם".
הנשיא אמר עוד: "אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ כדי שלאחר ההצבעה הזו אפשר יהיה להמשיך ולנהל הידברות, כדי להגיע למתווה מוסכם שיוציא אותנו מהתקופה הקשה הזאת, לתקופה של בעצם רפורמה חוקתית מוסכמת". לדבריו, "אפשר לפתור את המחלוקת. רוב העם רוצה פתרון, רוב העם רוצה מתווה מוסכם".

יו"ר האופוזיציה לפיד אמר בוועידה: "מה שאנחנו צריכים זה שבשבת הקרובה יהיו פה ההפגנות הגדולות ביותר בתולדות המדינה, כי זה הדבר היחיד שבאמת מפחיד את הממשלה הזאת בתוך התהליך הדורסני. זה בוקר עצוב, קשה, מורכב ומבשר רעה. העבירו בקריאה ראשונה חוקים שהם תחילת הסוף של הדמוקרטיה הישראלית, אז אנחנו נשב פה ונעמיד פנים שהכול בסדר? הכול לא בסדר".
ח"כ לפיד הוסיף: "זה דורסני, זה גם ממשלה שמתנהגת כאילו הם כבר דיקטטורה. הם צריכים לעשות רק את החלקים הטכניים בדרך. אז לא, זה לא בוקר טוב ואם אנחנו לא נתעשת כמדינה, זה יהיה גרוע אפילו הרבה יותר. ואתה יודע מה שהכי נורא זה שאני אופטימיסט מטבעי. כל חיי הייתי אדם אופטימי, ואופטימיסטים עצובים זה דבר נורא. כל מה שהם אומרים על הידברות הוא שקר גס ובוטה, לא מעניין אותם הידברות".

שר המשפטים יריב לוין, אחד ממובילי המהפכה המשפטית, אמר: "זה בוקר של תקווה גדולה, של נחישות להמשיך ברפורמה". בזמן דבריו בוועידת "האנשים של המדינה" התחוללה סערה באולם, כאשר חלק מהנוכחים מחאו לו כפיים, ואחרים בחרו להפגין נגדו, צעקו וקראו בוז בזמן הריאיון. הוא הגיב למפגינים: "למה אתם צועקים בוז? לא תרתיעו אותנו ולא תשתיקו אותנו. אתם רוצים להשתיק אותנו? זו הדמוקרטיה שלכם?".
לוין אמר עוד: "הייתי נותן לנשיא את הטלפון כדי לתת לו את ההודעות שאני קיבלתי. האנשים בישראל מודאגים בגלל מה שהם שומעים, בגלל האופן שבו מתווכים להם את הרפורמה. אבל יש בעם ישראל גם המוני אנשים, רוב אזרחי ישראל, שקמו לבוקר אחרי לא הרבה שינה, כי הם צפו בדיון בכנסת ולא יכלו לעזוב את הטלוויזיה - כדי לראות שהשינוי הזה שהם כיוונו אליו וייחלו לו עשרות שנים אכן מתרחש. עבורנו זה בוקר של תקווה גדולה, של שמחה ושל נחישות להמשיך ולהשלים את הרפורמה הזאת".