ברקע המכתב החריף ששלח ניצב עמי אשד למפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, שבו האשים אותו כי הוא פועל להדחתו משיקולים זרים ופוליטיים, המפכ"ל לשעבר אסף חפץ אמר הבוקר (יום שלישי) לאולפן ynet כי אמירותיו הקשות הן "חריגות, אבל היו כבר מקרים כאלה. התהליך הזה לא בריא למשטרה, אשד הוא קצין מעולה שצריך להיות מועמד למפכ"ל הבא. לא צריך לגרום לכך שהוא יסטה מהדרך הזאת".
חפץ תיאר כי "גם לי, כמפקד היחידה המרכזית בתל אביב, היו בעיות עם המפכ"ל. חשבתי שהוא לא צודק ובסוף באמת חזרתי לתפקידי". המפכ"ל לשעבר הזהיר כי "התהליך הזה שבו מוציאים קצין מצטיין מהמערכת משפיע ומקרין על הארגון כולו. שבתאי עושה טעות כשהוא מתעסק עם הנושא הזה - זה רק יפגע בתפקוד שלו ובמשטרה. אני לא יודע מה המניעים שלו ומה הלחצים שמופעלים עליו מכיוון של השר בן גביר למשל, אבל אני מקווה שיימצא פיתרון".
2 צפייה בגלריה
"אני לא יודע איזה לחצים מופעלים על שבתאי מכיוון בן גביר". אסף חפץ
"אני לא יודע איזה לחצים מופעלים על שבתאי מכיוון בן גביר". אסף חפץ
"אני לא יודע איזה לחצים מופעלים על שבתאי מכיוון בן גביר". אסף חפץ
(צילום: דנה קופל, עמית שאבי)
המפכ"ל לשעבר חפץ התייחס גם לסיום כהונתו של שבתאי כמפכ"ל, שצפויה להתרחש בינואר 2024. "אולי הוא ימשיך ואולי לא, אבל הוא צריך לדאוג שאחריו יהיו אנשים מתאימים ושיהיה מגוון של בחירה לתפקיד המפכ"ל לבן גביר או למי שימונה במקומו. בכל אופן, הייתי רוצה לראות את אשד מועמד בשנים הבאות לתפקיד המפכ"ל".
האם אסור למפכ"ל להזיז ניצב מתפקידו אם הוא חושב שתפקודו לוקה? "ברור שמותר לו, השאלה אם זאת הבעיה במקרה הזה, ואם אין גורמים אחרים שמתערבים פה. עצם זה שהוא לא מסתדר איתו, שקצת קשה לו בגלל שהוא קצין מצטיין, זו לא סיבה. הוא צריך להכיל את זה. אם שבתאי לא מסוגל להכיל את הקצין המצטיין אנחנו נמצאים במצב לא טוב".
2 צפייה בגלריה
 "אם שבתאי לא מסוגל להכיל את הקצין המצטיין אנחנו נמצאים במצב לא טוב"
 "אם שבתאי לא מסוגל להכיל את הקצין המצטיין אנחנו נמצאים במצב לא טוב"
"אם שבתאי לא מסוגל להכיל את הקצין המצטיין אנחנו נמצאים במצב לא טוב"
(צילום: אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
מה דעתך על האלימות שמשתוללת ברחובות. המשטרה איבדה שליטה? "אתה פונה למשטרה מתוך הנחה שהיא אחראית על מצב הפשיעה? אני הייתי מפנה את השאלה לראש הממשלה נתניהו, אפילו לא לשר בן גביר, כי הוא שר חדש. אגב, הוא לא מאשים אותו בעניין. הפשיעה והאלימות שאנחנו רואים כרגע הם תהליכים ארוכי טווח, וכך גם הפתרונות להם. חוסר סבלנות יביא אותנו למצב שאנחנו נמצאים בו היום.
"השר הקודם, עמר בר לב, עשה תהליכים בכיוון הנכון, בהובלתו של יואב סגלוביץ'. ברגע שמפסיקים אותם רואים שיש נסיגה גם ביכולת ובמדדים של האלימות. פה אני הייתי מאוד מצפה שבן גביר ייכנס, כי אי אפשר להשיג את הדברים האלה בטווח קצר. לכן אני לא מתרגש כל כך ממה שקורה, אבל אני מוטרד מחוסר עבודת המטה והחוסר בתהליך ארוך טווח, ופה אני חושב שהשר כרגע לא מוכיח הצטיינות מרובה. הוא לא מספיק עקבי, ויש המון זעזועים בתוך המערכת שמפריעים לתהליך הזה".
השר לשעבר עמר בר לב אמר בעצמו ל-ynet radio על הדחתו של אשד כי "זה לא סוד שהמפכ"ל אמור לסיים את כהונתו בעוד שבעה חודשים, וגם לא סוד שאשד הוא אחד מהמועמדים להחליף אותו. אין לי שום מושג מה הסיכויים שלו, אבל הוא הניצב הוותיק ביותר". בר לב ציין כי "לעשות שינויים של מועמדים להחלפת המפכ"ל, כחצי שנה לפני שהוא מסיים את תפקידו, זה דבר שלא נכון לעשות מבחינה ניהולית. מעבר לכך – זה מאבק אישי ביניהם. אני לא יודע אם יש ביניהם דם רע, אבל זה לא סוד שלא הייתה חיבה הדדית".
על גל האלימות אמר בר לב כי "במשך שנים האלימות בחברה הערבית לא עניינה את ממשלות ישראל, והאלימות הזאת רק הלכה והתגברה. כשהגעתי לתפקיד הגדרתי את זה כיעד מרכזי, אבל האלימות בחברה ערבית לא מעניינת את בן גביר. גם האלימות בקרב היהודים הישראלים הכפילה את עצמה. השר הזה לא מבין הרבה מאוד דברים, אבל במיוחד שאם אתה לא עוצר את האלימות בשלב מסוים, לא משנה אם בחברה הערבית או היהודית, האלימות בארגוני פשע ומשפחות פשע לא מסתפקים בשטח המוניציפלי של אותו היישוב שלהם". בר לב הדגיש כי "אין שום עימות פרסונלי ביני לבן גביר, אני מדבר על עובדות".