2 צפייה בגלריה
פיטה לימצ'רואנרט, מנהיג מפלגת האופוזציה שניצחה בבחירות בתאילנד
פיטה לימצ'רואנרט, מנהיג מפלגת האופוזציה שניצחה בבחירות בתאילנד
"השינוי אפשרי אם נתחיל היום". פיטה לימצ'רואנרט, מנהיג מפלגת "נעים קדימה"
(צילום: רויטרס)
קרוב ל-50 מיליון בני אדם יצאו להצביע אתמול (ראשון) בבחירות הכלליות בתאילנד, והובילו לניצחון של מפלגות האופוזיציה במדינה, ובראשן מפלגת "נעים קדימה" (Move Forward) המונהגת על ידי פיטה לימצ'רואנרט. מספירת 98% מהקולות עולה כי "נעים קדימה" עקפה את מי שנחשבה למועמדת המובילה לזכייה, פאטונגטארן שינוואטרה, מנהיגת מפלגת האופוזיציה "פאו תאי".
בשעה 2:00 לפנות בוקר (שעון תאילנד) נעצרה ספירת הקולות מסיבה לא מוסברת, אך לפי הנתונים העדכניים מפלגות האופוזיציה הביסו את הממשלה המכהנת, שנתמכת על ידי הצבא מאז ההפיכה הצבאית שאירעה ב-2014. מזכ"ל ועדת הבחירות צפוי לקיים מסיבת עיתונאים בשעה 10:30 (שעון תאילנד) ולמסור מידע בנוגע להמשך ספירת הקולות.
רשת CNN דיווחה כי מתוך 500 מושבים בבית התחתון של הסנאט, "נעים קדימה" צפויה לזכות ב-149 מושבים, ואילו מפלגת "פאו תאי" ב-138 מושבים, כך שלמפלגות האופוזיציה, שתומכות בביצוע רפורמות עמוקות הקשורות לצבא ולמלוכה במדינה, ייווצר רוב. מפלגתו של ראש הממשלה המכהן, פריות צ'אן-אוצ'ה, "האומה התאילנדית המאוחדת", צפויה לזכות ב-35 מושבים בלבד. לפי רשת אל-גז'ירה, מפלגתו של צ'אן-אוצ'ה הגיעה למקום החמישי בלבד.
2 צפייה בגלריה
פאטונגטארן שינוואטרה, מנהיגת מפלגת האופוזציה פאו תאי
פאטונגטארן שינוואטרה, מנהיגת מפלגת האופוזציה פאו תאי
פאטונגטארן שינוואטרה, מנהיגת מפלגת האופוזיציה "פאו תאי". הייתה המועמדת המובילה לניצחון
(צילום: רויטרס)
למרות התוצאות, כלל לא בטוח כי צ'אן-אוצ'ה, שעלה לשלטון בהפיכה הצבאית לפני תשע שנים, יוחלף. צ'אן-אוצ'ה, המנהיג ממשלה שמרנית, עשוי להמשיך להנהיג את תאילנד למרות ההפסד בבחירות: בניגוד לבית התחתון, בבית העליון של הסנאט מכהנים 250 חברים שנבחרים במידה רבה על-ידי הצבא ולא על-ידי הציבור - ועשויים לסכל מינוי של ראש ממשלה חלופי.
לימצ'רואנרט, שרכב על גל אהדה ותמיכה של האוכלוסייה הצעירה במדינה, הוא איש עסקים בוגר הרווארד, התומך בהובלת רפורמה רדיקלית לשינויים מבניים בשלטון הצבאי-מלוכני, שאוסר בין היתר העברת ביקורת על משפחת המלוכה. לאחר סגירת הקלפיות הוא צייץ בטוויטר: "אנחנו מאמינים שתאילנד האהובה שלנו מסוגלת ליותר, והשינוי אפשרי אם נתחיל היום. בין שאתם מסכימים איתי או לא, אהיה ראש הממשלה שלכם, ואשרת את כולכם, גם אם הצבעתם לי וגם אם לא".
מפלגת "פאו תאי", שהובילה בסקרים ובתחזיות שקדמו לבחירות, מונהגת כאמור על ידי פאטונגטארן שינוואטרה שילדה בן רק לפני שבועיים. פאטונגטארן היא בתו של המיליארדר טקסין שינוואטרה, שכיהן בעבר כראש ממשלת תאילנד מטעם אותה מפלגה - והודח בהפיכה ב-2006. כיום הוא חי בדובאי, ובהיעדרו הורשע בעבירות שחיתות. הוא האשים את השלטון ברדיפה פוליטית, ועלול לרצות 10 שנות מאסר אם ישוב לארצו.
בהפיכה הצבאית ב-2014 הדיח צ'אן-אוצ'ה מראשות הממשלה את יינגלאק צ'ינוואט, דודה של פאטונגטארן. גם היא עמדה בראש "פאו תאי", וחיה בגלות מאז הדחתה. משפחת שינוואטרה אהודה על הציבור בתאילנד, אך הממסד הצבאי - שהשפעתו על המדינה משמעותית - רואה בה אויב.
זו הייתה מערכת הבחירות הראשונה בתאילנד מאז הפגנות הענק ב-2020, שבהן דרשו מפגינים פרו-דמוקרטים להגביל את סמכויות הצבא ובית המלוכה במדינה. צ'אן-אוצ'ה מואשם על ידי מתנגדיו בדעיכת הכלכלה ובהגבלת רפורמות דמוקרטיות - המהוות נקודה רגישה עבור מצביעים צעירים במדינה.