שר החינוך יואב קיש הודיע היום (רביעי) כי יחלק השנה את פרסי ישראל כרגיל, בניגוד להחלטתו המקורית להעניק את הפרס רק בקטגוריית גבורה אזרחית וערבות הדדית. לטענתו, את ההחלטה קיבל אחרי שהבין שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לא תייצג את עמדתו בבג"ץ - וכדי "לא לייצר ריב ומדון מיותר כאשר התוצאה בהיבט המשפטי ברורה וידועה מראש".
2 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
"ברור כי אין לנו את המותרות לוויכוחים נוספים מיותרים בתוכנו". קיש
(צילום: דנה קופל)
בהודעתו ציין קיש: "בימים האחרונים נפגשתי עם היועמ"שית והבהרתי לה את השיקולים שעמדו בבסיס החלטתי. בניגוד לעמדתי ולרצוני שטקס פרסי ישראל השנה, לאור המלחמה הנמשכת, החטופות והחטופים הנמצאים בעזה והנפגעים בקרב כוחותינו, יעסוק אך ורק בתקומה ובגבורה, החליטה היועצת המשפטית, לצערי, שלא להגן על עמדתי בבג"ץ.
"בהינתן המצב שבו הייעוץ המשפטי לא מגן על עמדתי בבית המשפט, בחרתי לשנות את ההחלטה הראשונית ולהעניק את פרסי ישראל בקטגוריות השונות, לצד הענקת פרסי התקומה, ביום העצמאות הקרוב. לכל ברור כי אין לנו את המותרות לוויכוחים נוספים מיותרים בתוכנו, והשאיפה שצריכה להיות לכל אחת ואחד מאיתנו היא לאחדות נרחבת.
"מטבע הדברים, הטקס השנה ייערך במתכונת שונה, כאשר עיקר המשקל יינתן לאירועי מלחמת חרבות ברזל. כפי שהבהרתי זאת מכבר, כלל הזוכים שיומלצו על ידי הוועדות בקטגוריות השונות יקבלו את הפרסים, אולם במקום שיוענקו כפי שהוצע בשנה הבאה לאחר המלחמה, הם יוענקו בשנה זו. בכוונתי, בהתייעצות עם גורמי המקצוע, לבחון מתן אפשרות לזוכים שירצו בכך, לדחות את הענקת הפרס עבורם משנה זו לשנה הבאה. היום אודיע לוועדות הפרס להמשיך את עבודתן ולהעביר את המלצותיהן בהתאם".
קיש הסביר את נימוקיו להחלטות המקורית. "אירועי 7 באוקטובר הם מהאירועים הקשים בהיסטוריה הישראלית ומכוננים בהוויה שלנו כאומה. כאשר ניצבתי בפני ההחלטה כיצד יש לקיים את טקס פרסי ישראל בשעה מורכבת זו, הדרך הנכונה הייתה ברורה לי כאור השמש. השעה היא שעה להתבוננות פנימית, להתחברות מחודשת עם ה-DNA שלנו כאומה ישראלית, שקמה מעפר דל של גלות והקימה מדינה יהודית ודמוקרטית תוך הקרבה וגבורה אין סופית", ציין. "לכן הודעתי כי פרס ישראל, הפרס החשוב והיוקרתי ביותר במדינת ישראל, יוענק השנה לאזרחים שהפגינו, בשעה מאתגרת זו, את המיטב שבמעלות בני עמנו – גבורה, אחווה ורעות הדדית".
עם זאת, הוסיף קיש: "אנחנו בימים של לחימה, שכול ודאגה לאחינו ואחיותינו שעדיין בשבי, בפרט בימים אלה ברור כי כל ויכוח שאינו תורם למלחמה הצודקת אותה אנו מנהלים צריך להיעלם מהשיח הציבורי. כולנו מאמינים בצדקת דרכנו ואיני קורא לאחידות אלא לאחדות ורעות. הדבר הנכון בעת הזאת הוא להמשיך ולפעול בכל דרך עד הניצחון המוחלט והחזרת כל החטופים לבתיהם בשלום ובמהרה".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה עם זוכה פרס ישראל בתחום הזמר העברי, יוסף לוי (דקלון)
נשיא המדינה עם זוכה פרס ישראל בתחום הזמר העברי, יוסף לוי (דקלון)
קיש בטקס פרס ישראל ביום העצמאות ה-75. ארכיון
(צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
בסוף החודש שעבר דווח כי מייסד מלאנוקס, איל וולדמן, נבחר לקבל את פרס ישראל בתחום היזמות - וקיש, שלא אהב את ההחלטה, הפעיל לחצים כדי לבטלה. כשלא הצליח, החליט לבטל את כל פרסי ישראל - ואמר כי השנה, בעקבות המלחמה, יחולק הפרס רק בקטגוריות של גבורה אזרחית וערבות הדדית. לפי התקנון, ועדות הפרס מתכנסות ובוחרות מועמד, ולאחר מכן הן מעבירות אותו לאישורו של שר החינוך - שמכריז על הזוכה. ל-ynet נודע כי לפחות חלק מהוועדות בחרו השנה את הזוכה.
וולדמן, יזם הייטק שתרם רבות לפיתוח הענף בישראל, היה לאורך השנה פעיל בולט במחאה נגד הממשלה. ב-7 באוקטובר הוא שכל את בתו דניאל (24) במסיבה ברעים, וגם בן זוגה נעם שי (26) נרצח. ב-13 באוקטובר, ימים ספורים אחרי הטרגדיה שפקדה אותו, כתב וולדמן ברשתות החברתיות ש"כל יום שבו נתניהו יושב בכיסאו כראש הממשלה יגרום סבל לכל הצדדים".
ההחלטה של קיש עוררה סערה רבה, ולפני כשלושה שבועות התייחס וולדמן עצמו לנושא בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, וכינה את ההחלטה "דבר בזוי מאין כמותו". "זו ארצי מולדתי, שלמענה נלחמתי ואדמתה ספוגה בדמה של בתי האהובה דניאל ובן זוגה האהוב נעם שי, שהיה לי כבן", אמר וולדמן בדמעות בדיון.
עמותת "בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל" ומטה מאבק באקדמיה, שעתרו נגד קיש, בירכו על החלטתו לחזור בו: "העתירה לבג"ץ כנגד החלטת השר קיש על ביטול הענקת הפרס בקטגוריות הרגילות השנה עשתה את שלה. בהמשך לסירובה של היועצת המשפטית להגן על עמדת השר קיש בבג"ץ, הוא חזר בו מכוונתו לבטל השנה את פרסי ישראל בתחומי המדע, הרוח התרבות, היצירה והחדשנות.
"דווקא בימים הקשים שעובדים על מדינת ישראל, בזמן מלחמה, חטופים שטרם שבו הביתה וקהילות שפונו מבתיהן יש חשיבות יתרה בכיבוד ושמירה על המוסד הממלכתי החשוב של הענקת פרסי ישראל במגוון תחומי המדע, הרוח, היצירה, התרבות והמצוינות המסמלים את כוחה של החברה בישראל. כל אלה מדגישים את חשיבות האקדמיה הישראלית, היוצרים והיצירה, החדשנות והיוזמה – לקדמה, ואת תרומתה לשגשוג ולפיתוח של ישראל כמדינה מודרנית וליברלית.
"השר הודיע שהטקס השנה יערך במתכונת שונה, ושעיקר המשקל יינתן לאירועי מלחמת חרבות ברזל. אנו מקווים שהישגיהם של כל הזוכות והזוכים בטקס יקבלו יחס ראוי ולא פחות ביחס לפרסים הקשורים למלחמה".