הוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) קיימה הבוקר (שלישי) דיון מעקב מיוחד שמטרתו למנוע אלימות ופגיעות מיניות במקומות בהם ריכזו ומרכזים מפונים. לפי נתוני משרד הרווחה, דווחו 75 מקרים של פגיעות מיניות במלונות מפונים - 93% מהן בוצעו בקטינים. עוד הוצגו בדיון נתוני המשטרה והפרקליטות, לפיהן נפתחו 12 תיקי עבירות מין - ומתוכם בארבעה מקרים הוגשו כתבי אישום, בין היתר בגין אונס ומעשי סדום.
2 צפייה בגלריה
מפונים מעוטף עזה בים המלח
מפונים מעוטף עזה בים המלח
"ביקרנו ב-10 בתי מלון ובכולם היו פגיעות". מלון בו שוכנו מפונים בים המלח
(צילום: שלו שלום)
"ביקרנו ב-10 בתי מלון ובכולם היו פגיעות", אמר בדיון מנהל השדולה למניעת פגיעות מיניות בכנסת יעקב סלע. "בהתחלה טענו שבאף אחד אין פגיעות, וכשנכנסו ובדקנו התברר בכולם היו פגיעות. יש הרבה יותר פגיעות בילדים, ויש במלונות תופעות של ילדים בני שבע שמסתובבים לבד בלילות".
מנהלת תחום למניעת אלימות בקהילה במשרד הרווחה, טלי רוזנפלדר, פיטרה על אופי המקרים שבהם פגשה: "מבחינת הפגיעות יש מקרים רבים בהם הפוגעים הם מתוך הקהילה. הרבה זה בין בני נוער במלון. היו שני מקרים של עובד מלון ונהג הסעות שפגעו מינית". עוד ציינה רוזנפלדר כי היו 52 מקרים של פגיעות מיניות שלא דווחו למשטרה, באישור של ועדת פטור שדנה במקרים של קטין שנפגע בידי מי שאחראי עליו - וצריכה לקבל החלטה שמשקפת את טובת הקטין.
במהלך הדיון, ח"כ תמנו שטה שאלה את נציג משרד ראש הממשלה אם כיום יש מאבטח בכל מלון, שהשיב לה בהתחמקות. "במקומות שאין דמות כזאת אנחנו ממלצים להביא רכז או רכזת מוגנות. בנוסף, אנחנו ממליצים שמשרד התיירות יוודא שיהיו צמצומי מפונים לתוך סביבה מוגנת - כדי שלא יהיו מפונים במלונות מועדים לפורענות", אמר הנציג.
2 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה יושבת ראש הועדה
פנינה תמנו שטה יושבת ראש הועדה
"צריכים לקחת את ההמלצות ולהפוך אותן להוראות פעולה". ח"כ פנינה תמנו שטה, בחודש שעבר
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בתגובה לתשובתו, תקפה יו"ר הוועדה את נציג משרד רה"מ. "אתם צריכים לקחת את ההמלצות ולהפוך אותן להוראות פעולה. אתם לא מהאו"ם ואני לא מבינה למה אתם רק ממליצים. אני מרגישה שאתה הולך איתי סחור-סחור", אמרה תמנו שטה.
גם עו"ד נועם וילדר, מנהלת תחום מוגנות במועצה לשלום הילד, תיארה בדיון תמונה לא קלה בכל הנוגע למוגנות הקטינים במלונות המפונים. "יש התקדמות ואנחנו רואים אותה, אבל בשטח הדברים לא הגיעו עד הסוף. סוגיית האבטחה נראית קטנה אבל היא קריטית", ציינה ויילדר. "כשאני נכנסת למלון ואף אחד לא שואל אותי לאן הגעתי, זו בעיה. אם נכנסתי ואני אומרת שהגעתי לבקר משפחה צריך לוודא באמת מול המשפחה. גם הנושא של תגי שם למתנדבים לא מיושם עד הסוף, וכך גם עם הנושא של אישורי העסקה. מישהו צריך לקחת אחריות".
מנגד, ראש אגף בכיר למניעה וטיפול ברשות הלאומית לביטחון קהילתי שבמשרד לביטחון לאומי, טלי יוגב, ציינה כי "ראינו בנושא המוגנות נושא מרכזי מהיום הראשון והתחלנו עבודה מול הרשויות. עשינו הכשרות עם התאחדות בתי המלון ומשרד התיירות". לדברי יוגב, "אנחנו בונים צוותי מוגנות מתוך האוכלוסיות המפונות, ועושים עבודות עם הורים על בניית סיירות הורים ועל חיזוק הקשר שבין הורים לילדים. במקומות הקטנים זה הכי מורכב כי יש תמהיל של אנשים שמעורבבים עם מבקרים במלונות".