הליכוד דחה אחר הצהריים (ראשון) את הצעת הפשרה שחשף מוקדם יותר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד. "זו קבלה חד-צדדית של עמדת האופוזיציה כפי שהיא הייתה מתחילת הדרך", נמסר בהודעת הליכוד על ההצעה ולפיה תוגבל עילת הסבירות רק להחלטות שרים על מדיניות שגובו בהחלטות ממשלה, ולא בזמן בחירות. ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר מוקדם יותר כי ההצעה היא "בסיס לשיח".
4 צפייה בגלריה
יום העדות השני של ארנון מילצ'ן בתיקי האלפים של נתניהו
יום העדות השני של ארנון מילצ'ן בתיקי האלפים של נתניהו
בליכוד דחו את הצעתן של בר דוד. "לא יחזירו אותנו לנקודת ההתחלה"
(צילום:מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
"ההצעה מעקרת לחלוטין את התיקון בנושא הסבירות ומחייבת ויתור מוחלט על כל שאר מרכיבי הרפורמה", נמסר עוד בהודעת הליכוד. "אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ לפשרה אמיתית ומצפים שכל הצדדים יתגייסו ברצינות למאמץ זה ולא יחזירו אותנו לנקודת ההתחלה".
לפיד אמר בתגובה להודעת הליכוד כי "שוב מוצעת פשרה והסכמה רחבה, ושוב האופוזיציה מוכנה לדון בה אבל הקואליציה מיד דוחה אותה על הסף. לא ברור מי החליט להגיד 'לא' בשמכם, אבל ברור מתמיד שהקיצונים בממשלה החליטו לדחוף את מדינת ישראל לתהום".
במוקד ההצעה, שמבוססת על מתווה שהועלה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על ידי פרופ' ידידה שטרן והמשנה לשעבר ליועמ"ש רז נזרי ובטור של פרופ' יובל אלבשן, צמצום מוגבל יותר של עילת הסבירות. לפי המתווה המוצע, עילת הסבירות תמשיך לחול על החלטות שונות של השרים ולא תבוטל בצורה גורפת, וגם לא תחול בתקופת בחירות. במקביל מציעה הפשרה שהקואליציה תתחייב כי מעתה - לתקופה של שנה וחצי - חקיקה נוספת בסוגיות משפטיות תיעשה רק בהסכמה, ברוב של 75 ח"כים לפחות.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"בסיס לשיח משותף". לפיד במליאה, הבוקר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר התייחס גם הוא לניסיונות הפשרה, ובישיבת חירום של מועצת הלשכה שהתקיימה היום בירושלים אמר: "כאב לי שניסיונות הפשרה לא עלו יפה. אפשר לדבר על הדברים אבל צריך להבין את כללי המשחק של השיטה הדמוקרטית - אסור לשנות אותם באופן חד-צדדי. ביטול עילת הסבירות תהיה פגיעה בדמוקרטיה הישראלית, וכעורכי דין לא נאפשר אותה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד ובר דוד נפגשו הבוקר ודנו במתווה. לפיד בירך על המאמצים האחרונים לפשרה, ומסר: "חובתנו לעשות כל מאמץ כדאי לעצור את הטירוף ולהגיע להסכמות רחבות. המתווה שהניחה ההסתדרות הוא בסיס לשיח משותף". בר דוד אמר בתגובה: "אמשיך להפוך אבן על אבן ואפעל בכל כוחי בכדי לנסות למצוא את הפשרה הנכונה". גורמים בקואליציה אישרו כי משעות הבוקר השיחות לפשרה יותר רציניות משהיו עד כה.
השר הממונה על החברות הממשלתיות והשר לפיתוח אזורי דודי אמסלם (הליכוד) התייחס אישית למתווה, ומסר: "מר בר דוד, להזכירך אתה מייצג עובדים שרובם אנשי ליכוד שנאבקים על פרנסתם! סוגיית הרפורמה המשפטית אמורה להיות מוכרעת בכנסת - ולא במסדרונות ההסתדרות המפא"ייניקית". אמסלם הוסיף: "נראה לי שהתבלבלת קצת. אתה בעצם דואג לאליטות שהפסידו את הבחירות במקום לדאוג לדלת העם. אם אתה כל כך רוצה להביא פיתרון, תדאג שהרפורמה תעבור! אני מציע שאתה תדאג לעובדים ואנחנו נדאג לדמוקרטיה הישראלית שנלקחה בשבי מזה 40 שנה על ידי האליטות מהשמאל".
4 צפייה בגלריה
דודי אמסלם במליאת הכנסת
דודי אמסלם במליאת הכנסת
השר אמסלם תקף את בר-דוד. "התבלבלת"
(צילום: שלו שלום )

במקביל, מתקיים הדיון במליאת הכנסת על צמצום עילת הסבירות, לקראת ההצבעה על הקריאה השנייה והשלישית - וצפוי להימשך כ-26 שעות. יו"ר העבודה מרב מיכאלי התנגדה בנאומה למתווה הפשרה שהציגה ההסתדרות, ואמרה: "כל המיליונים שיוצאים שבוע אחרי שבוע להפגנות, כל עשרות האלפים שישנים באוהלים כדי לעצור את החקיקה הזו כמהים לפתרון - אבל פתרון הוא לא פשרה על הדמוקרטיה שלנו כי אין דבר כזה חצי דמוקרטיה".
לדבריה, "הדמוקרטיה שלנו היא לא למכירה גם לא במתווה החדש כי הוא לא מבטיח לנו שתתכנס הוועדה לבחירת שופטים ולא מבטיח לנו שהיועצת המשפטית לממשלה לא תפוטר. המתווה לא מבטיח שלא תתקדמו עם החקיקה שלכם נגד נשים, נגד מערכת המשפט, נגד שיוויון. הדבר היחיד שיעזור הוא גניזת החקיקה כאן ועכשיו. אין שום דרך אחרת".
4 צפייה בגלריה
צעדה משורש לירושלים על כביש 1
צעדה משורש לירושלים על כביש 1
ברסלר ומובילי המחאה בראש הצעדה לירושלים
(צילום: רוני גרין שאולוב)
פרופ' שקמה ברסלר, ממנהיגי המחאה נגד המהפכה המשפטית, כתבה בחשבונה בטוויטר: "המתווה שאומץ על ידי ההסתדרות טוב משמעותית מנוסח החוק הקיים. יחד עם זאת יש בו מספר פרצות והמשמעותית מכולם היא פגיעה בשומרי הסף, לא רק אך בעיקר ביועמ"שית".
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש ביום חמישי האחרון עם יו"ר ההסתדרות בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי בלשכתו בירושלים, בנוגע לדרישה של השניים לעצור החקיקה עד שתושג הסכמה רחבה.
בר-דוד דרש מנתניהו: "עצור, תעשה משהו, צא לדבר עם העם ולהרגיע אותו. העם שלנו בחרדה, תוהו ובוהו כזה לא היה מאז ומעולם. ערב 9 באב אנחנו על סף חורבן, וזה הזמן שלך ראש הממשלה לגלות מנהיגות". בר דוד הבטיח אז לנתניהו כי ינסה לדבר גם עם האופוזיציה והמוחים, בין השאר גם עם יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ, כדי לנסות להגיע להידברות ולפשרה. מצד נתניהו לא הייתה כל התחייבות לעצור את החקיקה.