ארה"ב מעריכה כי רוסיה שיגרה בשבוע שעבר לחלל לוויין התקפי, שמסוגל לפגוע בלוויינים אחרים, וכי הוא שוגר לאותו מסלול סביב כדור הארץ שבו שוהה כבר לוויין של ממשלת ארה"ב. אף שזו אינה הפעם הראשונה שבה רוסיה משגרת נשק חלל מהסוג הזה, היא לא עשתה זאת כבר שנתיים והמהלך כעת מגיע כשהמתיחות בין המעצמות עדיין בשיאה על רקע המלחמה באוקראינה.
2 צפייה בגלריה
שיגור משגר סויוז מ קוסמודרום ווסטוצ'ני רוסיה ארכיון
שיגור משגר סויוז מ קוסמודרום ווסטוצ'ני רוסיה ארכיון
פוטין, ומשגר סויוז רוסי בפעולה
(צילום: Roscosmos/Handout via REUTERS, Mikhail METZEL / POOL / AFP)
רוברט ווד, סגן שגרירת ארה"ב באו"ם, אמר בנאום במועצת הביטחון כי ההערכה היא שהלוויין התוקף הרוסי שוגר ב-16 במאי, למסלול נמוך סביב כדור הארץ. "רוסיה פרסה את נשק החלל הנגדי החדש הזה באותו מסלול בו נמצא לוויין ממשלת ארה"ב", האשים. דובר הפנטגון פט ריידר אישר את דבריו ואמר בתדרוך לעיתונאים: "ברור שזה משהו שנמשיך לעקוב אחריו. יש לנו אחריות לאזן בין הצורך להגן על האינטרסים שלנו בחלל עם הרצון לשמר סביבת חלל יציבה". כשנשאל האם הנשק הרוסי מהווה איום על הלוויין האמריקני, השיב ריידר: "ובכן, זה נשק חלל נגדי שנמצא באותו מסלול כמו לוויין של ממשלת ארה"ב".
סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב, טען בתגובה שמדובר ב"פייק ניוז מוושינגטון". לדברי ריאבקוב, "האמריקנים יכולים לומר מה שהם רוצים, אבל המדיניות שלנו לא משתנה. תמיד התנגדנו באופן עקבי לפריסת נשק תקיפה במסלול נמוך סביב כדור הארץ". דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב היה נחרץ פחות, ולא הכחיש את הטענות האמריקניות. "אנחנו פועלים בהתאם מוחלט לחוק הבינלאומי, אנחנו לא מפירים דבר, ואנחנו מקדמים באופן עקבי איסור של הצבת נשק בחלל". כאמור, לפי האמריקנים מדובר בטענות שקריות – ורוסיה שיגרה לחלל כמה לוויינים התקפיים מאז 2019.
פסקוב האשים שהיוזמות הרוסיות בסוגיה נדחו על-ידי "אחרים", בכללם ארה"ב, כשהוא מתייחס להצבעה ביום שלישי במועצת הביטחון של האו"ם שבה נדחתה הצעת מוסקבה לאסור "לכל הזמנים" הצבה של כל סוג של נשק בכלל. כיום ישנו איסור, על בסיס אמנה בינלאומית מ-1967, רק על הצבת נשק גרעיני או נשק אחר להשמדה המונית. ההצעה הרוסית נפלה אחרי שרק שבע חברות במועצה תמכו בה, ושבע אחרות התנגדו. במוסקבה תקפו אמנם בחריפות את ארה"ב על התנגדותה להצעה, והאשימו אותה בצביעות – אבל מוסקבה עצמה הפילה בחודש שעבר הצעה אמריקנית שקראה להימנע ממרוץ חימוש בחלל.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
בארה"ב מבטיחים: "נאזן בין האינטרסים שלנו לבין הרצון לשמור על יציבות בחלל"
(צילום: Win McNamee/Getty Images)
שיגור נשק החלל הרוסי בשבוע שעבר מגיע חודשים אחדים אחרי שבפברואר האחרון הזהיר הבית הלבן שרוסיה מפתחת נשק גרעיני שבכוונתה להציב בחלל, כזה שיכול גם הוא לפגוע בלוויינים אחרים. בדיווחים השונים אין אינדיקציה לכך שהנשק הנוכחי ששוגר כולל טכנולוגיה גרעינית.
כך או כך, ארה"ב ובעלות בריתה מוטרדות מאוד מהאפשרות שרוסיה תפתח נשק חלל גרעיני, ובחודש שעבר, אחרי שרוסיה הטילה וטו על ההצעה האמריקנית שקראה להימנע מהצבת נשק גרעיני בחלל, אמר היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן: "שמענו את הנשיא פוטין אומר בפומבי שלרוסיה אין כוונה לפרוס נשק גרעיני בחלל. אם זה היה המקרה, רוסיה לא הייתה מטילה וטו על ההחלטה הזו".
במקביל, נשיא רוסיה ממשיך לנופף ב"חרב הגרעינית" שלו, ואתמול פתח צבא רוסיה בתרגילים צבאיים המדמים שימוש בנשק גרעיני טקטי. ההכרזה על המהלך נעשתה כבר בתחילת החודש, ומוסקבה הבהירה אז שהתרגילים ייערכו כתגובה ל"הצהרות פרובוקטיביות ואיומים מצד פקידים מערביים מסוימים" – התייחסות כנראה להצהרות האחרונות של בכירים כגון נשיא צרפת עמנואל מקרון, שלא שללו את העמקת הסיוע המערבי לאוקראינה, שמתמודדת כעת עם מתקפה רוסית עוצמתית בחזית.
הקרבות באוקראינה. פוטין מנופף בחרב הגרעינית
(צילום: רויטרס)

ההכרזה הרוסית הייתה הפעם הראשונה אי-פעם שבה הודיעה מוסקבה בפומבי על תרגילים שמעורב בהם נשק גרעיני טקטי – כינוי לפצצות אטום שעוצמתן מפוחתת בהרבה ביחס לפצצות האסטרטגיות שנועדו למחוק ערים שלמות. לפי משרד ההגנה הרוסי, השלב הראשון בתרגיל יכלול "אימון מעשי בהיערכות לשימוש בנשק גרעיני לא אסטרטגי", ויהיו מעורבים בו טילי קינזאל ואיסקנדר. התרגיל ייערך על-ידי הפיקוד הדרומי של צבא רוסיה – שאזורי אחריותו כוללים גם את אזורי הגבול עם אוקראינה וגם את השטחים הכבושים בתוך אוקראינה.
פורסם לראשונה: 23:14, 22.05.24