התקשורת הממלכתית ברוסיה דיווחה היום (ה') כי המורדים החות'ים בתימן טוענים שמאגר הנשק שלהם כולל כעת גם טילים היפרסוניים – נשק מתקדם מסוג שהשימוש בו עשוי להיות בגדר הסלמה דרמטית של הלחימה במזרח התיכון. טענת החות'ים הובאה בדיווח של סוכנות הידיעות הרוסית "ריה נובוסטי", אך מבלי לחשוף מי השמיע אותה ומבלי לגבותה בראיות.
5 צפייה בגלריה
מנהיג החות'ים עבד אל מליכ אל חות'י טיל היפרסוני קינז'אל רוסיה
מנהיג החות'ים עבד אל מליכ אל חות'י טיל היפרסוני קינז'אל רוסיה
הטיל ההיפרסוני הרוסי "קינז'ל" ומנהיג החות'ים עבד אל-מליכ אל-חות'י. "נכנסנו לרשימה מצומצמת של מדינות"
(צילום: AP, מתוך ויקיפדיה)
טילים היפרסוניים הם טילים שנעים במהירות של יותר מ-5 מאך, והם עלולים להציב אתגר משמעותי בפני מערכות להגנה מפני טילים, הן בשל מהירותם והן בשל יכולת התמרון שלהם. גודל הסכנה הנשקף מטיל היפרסוני תלוי בשאלה עד כמה ניתן הטיל לתמרון: ככל שמסלול מעופו סדיר פחות, כמו במקרה של טיל היפרסוני בעל יכולת לשנות כיווני מעוף, כך קשה יותר ליירטו.
בדיווח של הסוכנות הרוסית צוטט "גורם צבאי רשמי המקורב לחות'ים", והוא טען בו כי המורדים בתימן כבר ערכו ניסוי מוצלח או ניסויים מוצלחים בשימוש בטיל החדש, המסוגל לדבריו להגיע למהירות של 8 מאך – פי שמונה ממהירות הקול. הגורם המצוטט טען כי החות'ים מתכוונים להתחיל לייצר את הטיל הזה בעצמם, כדי להשתמש בו להתקפות נגד מטרות בים האדום, במפרץ עדן ובישראל.
5 צפייה בגלריה
איראן משמרות המפכה הציגו טיל חדש היפרסוני
איראן משמרות המפכה הציגו טיל חדש היפרסוני
הטיל ה"היפרסוני" האיראני "פתח". טהרן העבירה לתימן?
מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", נזכיר, תקפו המורדים החות'ים שוב ושוב ספינות בים האדום באמצעות טילים וכטב"מים ושיגרו כלי טיס וטילים גם לעבר ישראל. על רקע הירי הבלתי פוסק שלהם החל לאחרונה לפעול בים האדום כוח רב-לאומי בהובלת ארה"ב, ומשם הוא מנסה להדוף את התקפות החות'ים על נתיבי השיט.
בשבועות האחרונים החלו החות'ים לאיים כי מלבד כלי הנשק שחשפו עד כה, יש ברשותם "הפתעות" נוספות שבכוונתם להפעיל נגד ארה"ב ובעלות בריתה. עד עתה הצליחו הצבא האמריקני ובעלי בריתו ליירט את כל הטילים והכטב"מים הממולכדים שהתקרבו לספינותיהם בים האדום, אבל אם החות'ים אכן ישתמשו בטילים היפרסוניים, הדבר עלול להציב אתגר גדול יותר בפני מערכות ההגנה של ארה"ב – וגם של ישראל.

לא ערובה לפגיעה מדויקת

יש לציין כי מהירותו הגבוהה של טיל היפרסוני ויכולות התמרון שבהן הוא מצויד אינן ערובה לפגיעה מדויקת שלו במטרה. רוסיה למשל טוענת כי הכניסה את הטילים ההיפרסוניים שלה לשימוש בשדה הקרב באוקראינה, ובמאי האחרון טען חיל האוויר האוקראיני כי יירט טיל היפרסוני כזה, מסוג "קינז'ל", באמצעות מערכת ההגנה פטריוט.

5 צפייה בגלריה
איראן משמרות המפכה הציגו טיל חדש היפרסוני
איראן משמרות המפכה הציגו טיל חדש היפרסוני
משמרות המהפכה מציגים את הטיל ההיפרסוני לכאורה שלהם, בחודש יוני
5 צפייה בגלריה
איראן משמרות המפכה הציגו טיל חדש היפרסוני
איראן משמרות המפכה הציגו טיל חדש היפרסוני
נשיא איראן איברהים ראיסי בטקס השקת הטיל "פתח". שוקדים על פיתוח טיל נוסף
כך או כך, אם בידי החות'ים אכן יש טילים היפרסוניים, ייתכן בהחלט שהם קיבלו אותם מידי איראן. טהרן היא הפטרון הראשי של החות'ים, היא סיפקה להם כבר שלל סוגים של נשק מתקדם, ובעבר הכריזה שפיתחה בעצמה טיל היפרסוני. בחודש יוני האחרון הציגה לראווה את טיל ה"פתח" שלה ותיארה אותו כהיפרסוני, ולדבריה היא שוקדת על פיתוחו של טיל היפרסוני נוסף.
פביאן הינץ, מומחה טילים מהמכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים, אומר כי לא יופתע לגלות שאיראן העבירה נשק כזה לידי החות'ים, אך הדגיש כי השאלה היא עד כמה הטיל הוא בעל יכולת תמרון, ואם הוא מסוגל לפגוע במטרות נעות כמו ספינות בים האדום. "לא הייתי שולל את האפשרות שלחות'ים יש מערכת כלשהי שיש לה יכולות תמרון כלשהן, עד לרמה מסוימת", אמר.

ברקע: השיחות החשאיות בין ארה"ב לאיראן

טילים היפרסוניים יש כאמור בידי רוסיה, שהיחסים בינה לבין איראן התהדקו מאוד בשנים האחרונות, במיוחד מאז תחילת המלחמה באוקראינה. טהרן מספקת למוסקבה כטב"מים לצורך התקיפות בשטחים האוקראיניים, ולכול ברור כי היא מקבלת על כך תמורה. גם סין וארה"ב שוקדות על פיתוח טילים היפרסוניים.
5 צפייה בגלריה
חייל חו'תי דורך על דגל ישראל בצעדה לתמיכה בפלסטינים
חייל חו'תי דורך על דגל ישראל בצעדה לתמיכה בפלסטינים
החות'ים ותומכיהם במצעד שנאה לישראל בצנעא
(צילום: MOHAMMED HUWAIS / AFP)
מנהיג החות'ים בתימן, עבד אל-מליכ אל-חות'י, התרברב בסוף החודש שעבר בהתקדמות שעושים החות'ים לעבר שימוש בכלי נשק מתקדמים, מבלי לנקוב בשם של כלי נשק ספציפי. "יש לנו הפתעות שהאויב לא מצפה להן", הזהיר אז. בשבוע שעבר איים שוב: "מה שיגיע – גדול עוד יותר. האויב יראה את רמת ההישגים האסטרטגיים שלנו, שמכניסים את המדינה שלנו מבחינת יכולותיה לרשימה קצרה ומצומצמת של מדינות בעולם". הוא לא פירט.
הדיווח הרוסי היום בא אחרי שאתמול דיווח העיתון "פייננשל טיימס" כי ארה"ב ואיראן קיימו בינואר בחשאי שיחות בלתי ישירות בעומאן, במסגרת הניסיון של וושינגטון להביא להפסקת התקיפות של החות'ים בים האדום. סוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית אירנ"א אישרה בעקיפין שהשיחות התקיימו, אבל טענה כי מדובר היה רק ב"משא ומתן מצומצם שנגע להסרת הסנקציות נגד איראן". מחלקת המדינה האמריקנית טרם הגיבה על הדיווח.