שר ההגנה של ארה"ב, לויד אוסטין, הכריז אמש (יום ב') באופן רשמי על הקמת הכוח הימי הבינלאומי שיסייר בים האדום ויגן על ספינות השטות שם מפני מתקפות הכטב"מים והטילים של החות'ים מתימן. הודעת אוסטין באה אחרי שבימים האחרונים הכריזו עוד ועוד חברות ספנות כי הן מפסיקות לשוט באזור בשל המתקפות, שהחות'ים טענו כי נועדו להטיל מצור ימי על ישראל ולמנוע מספינות להגיע אליה, אך בפועל פגעו בספינות רבות שאינן קשורות לישראל.
4 צפייה בגלריה
ספינה שהותקפה ליד תימן בים האדום
ספינה שהותקפה ליד תימן בים האדום
ספינה שהחות'ים תקפו בים האדום
(מתוך איקס)
4 צפייה בגלריה
לוחמים חות'ים צועדים בצנעא עם דגלי פלסטין
לוחמים חות'ים צועדים בצנעא עם דגלי פלסטין
המורדים התימנים. משבשים את הפעילות במצרים
(צילום: רויטרס)
"מדובר באתגר בינלאומי שמצריך פעולה משותפת", אמר שר ההגנה אוסטין בהודעה שפרסם בשעת לילה מאוחרת במהלך ביקורו בבחריין. "לכן אני מכריז היום על 'מבצע שומר השגשוג', יוזמה ביטחונית רב-לאומית חדשה וחשובה".
אוסטין הודיע כי בכוח הפיקוח הבינלאומי ישתתפו מלבד ארה"ב גם בריטניה, קנדה, צרפת, איטליה, הולנד, נורבגיה, איי סיישל וספרד. חלק מהמדינות יבצעו סיורים משותפים, ואחרות יספקו סיוע מודיעיני בדרום הים האדום ובמפרץ עדן.
אוסטין אמר כי את המשימה יתאם כוח המשימה המשולב 153, שהוקם באפריל 2022 כדי לשפר את הביטחון הימי בים האדום, במצרי באב אל-מנדב ובמפרץ עדן. בכוח זה חברות 39 מדינות, אבל גורמים רשמיים עדיין פועלים לקבוע אילו מהן יתרמו למאמץ החדש.
הכותרת
הפיראטים של הים האדום
24:30
4 צפייה בגלריה
הספינה האמריקאית יו.אס.אס קארני
הספינה האמריקאית יו.אס.אס קארני
ספינת הקרב האמריקנית "יו. אס קרני"
(צילום: Petty Officer 3rd Class Bill Dodge/U.S. Navy via AP)
שלוש ספינות מלחמה אמריקניות נעות בימים האחרונים מדי יום דרך באב אל-מנדב כדי להרתיע את החות'ים ולהגיב על תקיפות מצדם.
בין חברות הספנות שהודיעו על הפסקת הפעילות באזור נמצאת ענקית הובלת המכולות הימית "מארסק" שהורתה על הפסקת הובלת סחורה דרך הים האדום, בעקבות ניסיון התקפה על אחד מכלי השיט של החברה והסיכונים באזור בתקופה האחרונה, על רקע האיומים של החות'ים.
גם חברת הספנות הגרמנית "Hapag-Lloyd" הודיעה כי תעצור את ההפלגות שלה בים האדום על רקע ההתקפות של ארגון הטרור, למשך כמה ימים. זאת לאחר שדווח על תקיפה של אחת מספינותיה ליד תימן. בנוסף, חברת CMA CGM הצרפתית עדכנה שגם היא מפסיקה את כל הפעילות שלה דרך הים האדום לאור "המצב המתדרדר והדאגה הגוברת לבטיחות". ההחלטה של החברה נכנסה לתוקפה באופן מיידי "ועד להודעה חדשה". כמו כן, חברת הספנות OOCL הודיעה כי "בשל בעיות תפעוליות", תפסיק באופן מיידי ועד להודעה חדשה להוביל מטען לישראל וממנה.
בסוף השבוע האחרון התרחשו כמה תקריות שונות, שבהן שני טילים בליסטיים פגעו בספינת משא בים האדום, סמוך לתימן, אחרי שככל הנראה כוונו לספינה אחרת - שנפגעה מכטב"ם עוד קודם לכן. בתקרית נוספת דווח על טיל ששוגר לעבר ספינת משא באזור מצר באב אל-מנדב, שמחבר בין הים האדום לאוקיינוס ההודי, אך החמיץ אותה. שעות ספורות אחר כך דווח על ספינה נוספת שדיווחה על מצוקה, בצפון האוקיינוס ההודי וסמוך לחופי תימן, ונמסר כי גורמים בלתי-מזוהים עלו על סיפונה.
פורסם לראשונה: 23:55, 18.12.23