בחברה הערבית זועמים על הירי שהוביל למותו של מוחמד אלעסיבי בשער השלשלת בעיר העתיקה, ומסרבים לקבל את גרסת המשטרה - שלפיה הוא ניסה לחטוף נשק משוטר וירה שני כדורים לעבר שוטרות. לטענת המשפחה ועדי ראיה, אלעסיבי - שלמד רפואה ברומניה - ביקש לעזור לאישה שהתעמתה עם שוטרים, ונורה למוות על-ידם מבלי שהחזיק באקדח או תקף את המשטרה. המשטרה טוענת כי לא הייתה אישה כזו, אך העובדה שטרם פורסם תיעוד של המקרה, שעות ארוכות אחרי שהתרחש, מסייעת גם היא לחרושת השמועות.
בינתיים, במח"ש פתחו בבדיקה. באזור שער השלשלת שבמתחם הר הבית, נציין, ישנן מצלמות אבטחה רבות - כולל מעל המקום שבו התרחש הפיגוע, בדרך אליו וגם בשער עצמו. בכיר לשעבר במשטרה, שמעורה בפרטי האזור, אמר ל-ynet כי "המקום מוצף במצלמות, אז אלא אם הייתה תקלה מערכתית - קשה לי להאמין שהן לא תיעדו את הירי. גם הדרך שמובילה לשער מתועדת. לא הגיוני שהמקרה לא צולם". נציין כי באוגוסט 2019 פורסם תיעוד של פיגוע ממצלמות אבטחה בשער השלשלת.

4 צפייה בגלריה
מצלמות האבטחה בזירת האירוע
מצלמות האבטחה בזירת האירוע
מצלמות אבטחה בשער השלשלת (משמאל: תמונה מהלילה, מעל זירת הפיגוע)
(צילום: דוברות המשטרה, AFP)
4 צפייה בגלריה
מצלמות אבטחה בשער השלשלת בירושלים מתיעוד שהעלתה המשטרה לאחר הפיגוע
מצלמות אבטחה בשער השלשלת בירושלים מתיעוד שהעלתה המשטרה לאחר הפיגוע
מצלמת אבטחה בשער השלשלת, הבוקר
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
מצלמות בזירת הירי
מצלמות בזירת הירי
מצלמות בשער השלשלת, מעל זירת הירי

מנגד טענו במשטרה כי "מכל הבדיקות והעדויות עד כה עולה כי מדובר בפיגוע ירי שכלל חטיפת נשק משוטר. המחבל התנפל ותקף לפתע את אחד השוטרים שביקש מהחשוד לצאת החוצה, וניסה לחטוף את האקדח המאובטח שהיה על גופו של השוטר. המחבל הצליח לקחת את האקדח ולבצע ירי של שני כדורים עם האקדח של השוטר, זאת תוך כדי מאבק פיזי של השוטר עמו - ירי שבוצע לכיוון שוטרות מג"ב שהיו בסמוך, ושלמרבה המזל לא פגע באף שוטר או עובר אורח אחר. בתגובה מהירה של השוטרים שחשו בסכנה לחייהם בוצע ירי לעבר המחבל והוא נוטרל במקום.
"כלל מצלמות האבטחה נבדקו במרחב ולצערנו הפיגוע עצמו לא תועד במצלמות אבטחה או במצלמות הגוף של השוטרים, שבאותן שניות נאבקו במחבל ופעלו לנטרולו. בניגוד לפרסום שגוי באתר ynet ומקומות נוספים - לא כל תא שטח בעיר העתיקה/הר הבית מרושת במצלמות אבטחה. כמו כן הפיגוע לא התרחש בחלק החיצוני של שער השלשלת שהוא אכן מתועד היטב, אלא דווקא בחלק הפנימי ובשטח מת". יש לציין כי ב-ynet לא נטען כי כל תא שטח מצולם - אלא שמעל הזירה ובשער עצמו יש מצלמות.
מלבד הבכיר לשעבר שדיבר עם ynet, דברים דומים אמר גם ניצב בדימוס יאיר יצחקי בקולו בשבתרבות ראשון לציון - כשהבהיר כי הוא "לא רואה אפשרות שאין תיעוד משטרתי". עם זאת, יצחקי חזר בו לאחר מכן ואמר: "אחרי שיחה עם מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן, אני מבין שאין תיעוד לאירוע ממצלמות הגוף וממצלמות האבטחה הפרושות שם. מתברר שיש שטחים מתים או משהו שהפריע לתיעוד. אני מבין שניסו למצוא תיעוד ולא מצאו".
"בניגוד לפרסומים שגויים, לא הייתה כל אישה שמעורבות באירוע והמחבל הגיע למקום לבדו אחרי שיצא מהמסגד", הוסיפה המשטרה בהודעתה. "בעקבות כך שעורר חשד, תושאל על-ידי השוטרים ואז ביצע את הפיגוע כאמור. מחקירת הפיגוע על-ידי ימ"ר ירושלים עולה כי המחבל התחזק בתקופה האחרונה מאוד מבחינה דתית. בנוסף מסיבה שטרם התבררה, אחד החשבונות שלו ברשתות החברתיות נמחק לאחר הפיגוע".
המשטרה תקפה גם את חברי הכנסת הערבים שהתייחסו לירי, וטענה: "לצערנו נבחרי ציבור ואחרים שאינם בקיאים בפרטי האירוע - מנסים להסית נגד המשטרה והשוטרים ברשתות החברתיות תוך פרסום דיסאינפורמציה".
נציין כי מבין הח"כים שהתייחסו לירי, הבוטה ביותר הייתה ככל הנראה חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן - שפרסמה קונספירציה שלפיה "זה רצח מוזמן מראש, על-ידי אלה שחודשים מכתימים את חודש רמדאן כחודש של פורענות כדי לדכא את הפלסטינים בירושלים המזרחית ולהבעיר את השטח". לדבריה, "הפורענות היחידה כאן היא הכיבוש וזרועותיו הארוכות בכל מקום. כל מי שנתן אור ירוק לרצח, איפשר אותו, לחץ על ההדק, ומטייח אותו - חייבים לשאת באחריות ולהיות מועמדים לדין".
יו"ר רע"מ, חבר הכנסת מנסור עבאס, מסר כי "אני לא מאמין לגרסת המשטרה שאין תיעוד ממצלמות האבטחה. יש כאן ניסיון טיוח והסתרת האמת. לפני שהמשטרה תוציא את דיבתו של האזרח מוחמד אלעסיבי ותקרא לו מחבל, אני דורש לחקור מיד ולפרסם את התיעוד המצולם של המקרה המצער של הריגתו של מוחמד אלעסיבי מחורה, סטודנט לרפואה שבא להתפלל במסגד אל-אקצא".
חבר הכנסת אחמד טיבי כתב בצהריים בטוויטר: "ד"ר מוחמד אלעסיבי, רופא מחורה שבנגב, עבר את הבחינה ברפואה בהצלחה לפני שבועיים והיו לו חלומות. המשטרה טוענת שהוא גנב אקדח משוטר וירה שני כדורים, ובסרטון שומעים יריות רצופות מנשק אוטומטי ללא הפסקה. עדי ראיה אומרים שלא ירה, ונורה מבלי שסיכן את חיי השוטרים. במקום יש מצלמות רבות והמשפחה דורשת לשחרר את הסרטונים מיד. זה דורש חקירה עצמאית".
ברהט, בתל שבע ובחורה הכריזו על שביתה בעקבות הירי באלעסיבי - ואומרים כי אינם מאמינים לגרסת המשטרה מבלי שתציג תיעוד. ועדת המעקב של ערביי ישראל צפויה להתכנס גם היא ל"ישיבת חירום". גם ארגוני הטרור מיהרו לתקוף את המשטרה על המקרה, ונראה כי כל דקה שבה לא מפורסם התיעוד ממנו רק מסייע להם להגדיל את הספקות בגרסת המשטרה.

התנועה האיסלאמית ורע"מ התייחסו גם כן לירי, ומסרו כי "כל עדי הראייה מאשרים שמוחמד לא היה חמוש והוצא להורג בשטח, לאחר שרצה לשחרר באצילות נערה שהותקפה באכזריות על-ידי משטרת הכיבוש. השוטרים לא יכלו לעצור אותו והוציאו אותו להורג". הם כינו את המשטרה "משטרת בן גביר", ואמרו כי שוטרים פשטו בלילה על בית משפחתו של אלעסיבי בחורה ו"הטילו אימה על המשפחה". המשטרה, נציין, אכן חיפשה בביתו של אלעסיבי אחרי הירי.
אחרי הירי הוקמה סוכת אבלים ביישוב חורה, שאליה הגיעו תושבים רבים, בהם גם ראש המועצה וחברי כנסת. במשפחה אומרים כי "המשטרה משקרת - ירו לעברו יותר מעשרים כדורים מבלי שהחזיק שום דבר. לא יכול להיות שכל השוטרים שהיו שם לא הצליחו לתפוס אותו בלי לירות בו. זה מצביע על זה שהם פעלו בחוסר אחריות ורצחו בלי סיבה. אנחנו מקווים שהם יפרסמו את מצלמות האבטחה ולא יגידו שהייתה בהן תקלה".
4 צפייה בגלריה
ראש מועצת חורה בסוכת האבלים,מבקר את המשפחה
ראש מועצת חורה בסוכת האבלים,מבקר את המשפחה
הזכיר לתושבים את איאד אל חלאק ויעקוב אבו אלקיעאן. סוכת האבלים בחורה
(צילום: רועי עידן)
אלעסיבי היה הבן הבכור למשפחה קשת-יום, ולפי המשפחה היה לקראת הבחינות האחרונות שלו בלימודי הרפואה ברומניה. "הוא חלם לשמור על המשפחה שלו", אמרו. "הוא הגיע לתפילת יום שישי, שבר את הצום ויצא מהמסגד בשעה 23:30. הוא לא חי בארץ ולא מעודכן במה שקורה כאן. הוא ניסה לעזור לאישה, זה לא פרופיל של מחבל. יש לו גם מה להפסיד, אבא שלו חיכה לו, הוא הרי עמוד התווך של הבית".
הירי באלעסיבי הזכיר לתושבי את חורה את יעקוב אבו אלקיעאן, מורה למתמטיקה שנורה למוות על-ידי שוטרים בפינוי הכפר הבדואי אום אל חיראן. גם אז טענה המשטרה שמדובר במחבל, ובהמשך התברר כי היה חף מפשע - ורק לאחר שנים ארוכות נוקה למעשה מכל חשד. מאז גדל חוסר האמון של התושבים הבדואים במדינה, והעובדה שהמשטרה טרם שחררה תיעוד מהאירוע רק מעמיקה את השבר. קרובים אחרים של אלעסיבי הזכירו את הירי באיאד אל-חלאק במאי 2020 על-ידי שוטרים שחשדו כי הוא מחבל. "אז טענו שהייתה תקלה במצלמות", אמרו. "נקווה שהפעם הם לא יגידו את זה".
"אנחנו משפחה נורמטיבית, מאמינים בדו קיום, למרות שזה נשחק", אמרו בני המשפחה בסוכת האבלים של אלעסיבי. "אנחנו מרגישים שאנחנו תחת מתקפה. הבן שלנו נהרג. אם יש חשד שהוא עשה משהו - תשחררו את הסרטונים. ירושלים מרושתת במצלמות על כל סנטימטר. לכל שוטר יש מצלמת גוף. כל רגע שעובר ללא הפצת הסרטון - אנחנו מאבדים אמון. ראינו פיגועים בארץ שסרטונים יצאו אחרי שניות".