שב"כ והמשטרה הודיעו בצהריים (יום שישי) כי שני החשודים שנעצרו במחלף רמלה בכביש 431 הם תושבי אל-עזריה שבמזרח ירושלים, שמתגוררים לסירוגין גם ביפו. בחקירתם, אחד מהם קשר את עצמו לפיצוץ בפארק הירקון - שנחקר כעת כניסיון פיגוע.
המעצר הדרמטי של לוחמי הימ"מ הבוקר, ערב ראש השנה, הדהים את הנהגים שראו לנגד עיניהם רעולי פנים חוסמים את הכביש, מזנקים מרכב - ומשתלטים תוך שניות על שני חשודים. רגעים ספורים חלפו, וכבר התאספו בכביש כוחות רבים וחמושים שאטמו את הזירה והנחו את כל הנהגים להסתובב אחורה ולהתרחק - גם רגלית, וגם במחיר נסיעה נגד כיוון התנועה.
ראיתם את המעצר? דברו איתנו במייל האדום


7 צפייה בגלריה
המשטרה סוגרת את כביש 431, העשן וזירת הפיצוץ בתל אביב
המשטרה סוגרת את כביש 431, העשן וזירת הפיצוץ בתל אביב
"תזיזו את כולם, זה רכב עם מטען חבלה". הפיצוץ בתל אביב וזירת המעצר ב-431
( צילום: יריב כץ)
עידן, שהיה בכביש וראה את המעצר, סיפר כי שהכול קרה בתוך שניות. "נסענו מנס ציונה לכיוון מודיעין", אמר. "פתאום, כמו בתאונת שרשרת באמצע הכביש, כל אחד מהנהגים לפנינו דפק ברקס וזז הצידה. חשבנו שמדובר בתאונה - ואז הבנו שאי אפשר לעקוף ולהמשיך".
הוא תיאר את הרגעים הדרמטיים שהתרחשו תוך שניות ספורות. "פתאום ראינו שוטרים בלבוש אזרחי פורקים משני רכבים. הם היו רעולי פנים, עם כובע גרב, וקפצו לרוחב הכביש. הם חסמו אותו בכוונה עם הרכבים שלהם והשתלטו על החשודים ברכב שנעצר. הם קפצו עליהם, שברו עם לומים את השמשות ופשוט היממו אותם. שלפו אותם מהרכבים לרצפה, השכיבו אותם ואזקו אותם".
עידן ראה את הכוחות מתשאלים את החשודים, וסיפר כי לאחר מכן הם הרחיקו את הרכב שלהם "קילומטר קדימה". בשלב זה, לדבריו, הגיעו שוטרים "רגילים" לעצור את התנועה. "היו אמבולנסים וסירנות, אבל בהתחלה לא הבנו את ההתרחשות", סיפר עידן. "השוטרים צרחו אחד על השני 'תזיזו את כולם, זה רכב עם מטען חבלה'".
7 צפייה בגלריה
המשטרה סוגרת את כביש 431
המשטרה סוגרת את כביש 431
"זה היה מפחיד לגמרי, שוטרים דפקו על רכבים ודרשו לעוף קילומטר אחורה"
7 צפייה בגלריה
המשטרה סוגרת את כביש 431
המשטרה סוגרת את כביש 431
חסימת המשטרה בכביש 431
"מרסיסי המידע הבנו שאנחנו באירוע גדול", הוסיף. "בשיחה עם אחד השוטרים הבנתי שזה פעילות של שב"כ וכוחות מיוחדים, ושיש רכב עם מטען חבלה גדול בתוכו".
"בהמשך הגיעו סוואנות של היס"מ, ימ"מ, משטרה כחולה, אופנוענים בלי סוף", אמר עידן. "זה היה אירוע מפחיד לגמרי. הילדים במכוניות ליד התחילו לבכות, שוטרים דפקו על כלי רכב ודרשו מאנשים לעוף קילומטר אחורה, ואז תחמו את כל האלף מכוניות במקום בסרט משטרתי אדום, כמו חניון ענק. אנשים הלכו ברגל והשאירו את הרכב דולק מרוב לחץ, לא לקחו אפילו מים".
7 צפייה בגלריה
הרכב ממנו עצרו את החשודים במטען חבלה ב-431
הרכב ממנו עצרו את החשודים במטען חבלה ב-431
רכבם של החשודים נגרר מהמקום לאחר שלא אותר בו מטען חבלה
(צילום: נדב אבס)
7 צפייה בגלריה
המשטרה סוגרת את כביש 431
המשטרה סוגרת את כביש 431
"אנשים רצו אחורה עם הילדים שלהם כמו בפיגוע רב-נפגעים". כביש 431, הבוקר
"הייתה פאניקה ופחד", הודה עידן. "אנשים שהיו עם ילדים קטנים שלפו אותם מהרכב ורצו אחורה כמו בפיגוע רב-נפגעים. ראיתי הרבה מעצרים - אבל דבר כזה לא ראיתי, זה היה כמו סרט מתח. כשהבנתי שאין לאנשים מים חזרתי לרכב והבאתי מים וממתקים, וחילקתי לילדים שבכו".
עידן סיפר כי גם אמבולנסים של מד"א ואמבולנסים פרטיים שהגיעו למקום הוציאו בקבוקי מים קטנים וחילקו לאנשים המבוהלים. "כולנו ישבנו וחיכינו", סיפר. "אחרי זמן מה זה השתחרר והם שחררו את התנועה אחורה, בניגוד לכיוון התנועה".
המעצר התבצע סמוך לשעה 11:30, ורק בסביבות 13:30 שוחררה מחדש התנועה - אחרי שכל המעורבים בדבר נלקחו מהמקום. הוא התרחש בזמן שכוחות הביטחון ערוכים בכוננות מוגברת לרגל ראש השנה, כשבין השאר נפרסו 5,000 שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים בכל רחבי הארץ. קיימות עשרות התרעות לפיגועים, כשירושלים ויהודה ושומרון במוקד. בין השאר נערכו במשטרה מראש למענה מהיר לכל תרחיש, ובעיקר לגדוע באיבו כל ניסיון פיגוע.

הפיצוץ בתל אביב נחקר כניסיון פיגוע

מטען החבלה שהרעיד הבוקר את אזור פארק הירקון בתל אביב התפוצץ סמוך לשעה 06:40. על אף שהיו בפארק מבלים בזמן שהתפוצץ, איש לא נפגע. הוא הוסלק ליד עץ באזור גן הבנים, ואזרחים רבים הבחינו בעשן המיתמר מהמקום.
חיה תיעדה את הפיצוץ בתל אביב, שהתרחש בזמן שטיילה בגינת הכלבים בפארק. היא ביקשה לתעד כלב משחק כדי לשלוח לבתה - ואז נשמע פיצוץ עז, ואחריו נראה עשן מיתמר. "וואו, מה זה היה? יש שם צרחות אימים", אמרה בבהלה.

7 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ מטען החבלה סמוך לפארק הירקון, תל אביב
זירת פיצוץ מטען החבלה סמוך לפארק הירקון, תל אביב
"הייתי בטוחה שזה פיגוע". זירת הפיצוץ בת"א
(צילום: יריב כץ)
7 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ מטען החבלה סמוך לפארק הירקון, תל אביב
זירת פיצוץ מטען החבלה סמוך לפארק הירקון, תל אביב
(צילום: יריב כץ)
חיה התקשרה למשטרה לדווח על שראתה, ולהפתעתה נאמר לה שמדובר ב"תרגיל של חיל הים". לדבריה, "הייתי בטוחה שזה פיגוע. ככה זה נשמע. יצאתי מהגינה מהר והתקשרתי למשטרה, והשוטרת אמרה לי שזה רק תרגיל של חיל הים. נרגעתי לשנייה, אבל כששלחו לי את המבזק ב-ynet אמרתי 'רגע, הייתי שם'. אני מפחדת, זה היה מטען חבלה ממש לידינו מעבר לכביש".
למייל האדום של ynet הגיעו דיווחים נוספים על פיצוץ חזק מאוד. מתן הורביץ (42) משכונת כוכב הצפון בתל אביב סיפר: "הייתי במרפסת, שתיתי קפה עם אחד הילדים, ופתאום שמעתי פיצוץ חזק. חיפשתי מיד אם יש עשן, כי הייתי בטוח שזה פיגוע או התנקשות. הילד הקטן שלי, בן 3, ישב בסלון וממש נבהל. אבל בסדר, עבר". אדיר, תושב תל אביב, סיפר כי ראה מביתו את העשן מיתמר.
חגית (60) שמתגוררת גם היא סמוך למקום הפיצוץ, אמרה כי "אני ובעלי חזרנו הביתה מקניות, לא הספקנו להיכנס ומיד נשמע קול של פיצוץ. נבהלנו מהר ורצנו למרפסת לראות מה קרה. במקביל התחלנו לשמוע צלילים של אמבולנסים ומשטרה, וחשבנו שמדובר בפיגוע. ראינו עשן שחור בשמיים מבין העצים ולא הצלחנו להבין מה זה. רק אחרי כמה דקות הבנו שמדובר במטען. זו תחושה לא נעימה, אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם היו שם אנשים שהיו נפגעים".
פורסם לראשונה: 14:07, 15.09.23