חשד לאירוע ביטחוני חמור בערב החג: לוחמי ימ"מ עצרו הבוקר (יום שלישי) סביב השעה 11:30 שני חשודים שנסעו ברכב בכביש 431, סמוך למחלף רמלה. הכביש נחסם לכיוון מזרח למשך שעתיים, ולמקום הגיעו כוחות רבים. שב"כ אישר כי מדובר במעצר שבוצע על רקע פיצוץ מטען החבלה הבוקר בפארק הירקון בתל אביב.
המעצר הדרמטי התבצע באמצע הכביש ההומה, וחבלנים סרקו את הרכב. בסיום הסריקות נטען שלא היה בו מטען חבלה והוא נגרר מהמקום, על אף ששוטרים שהרחיקו נהגים מהמקום הזהירו אותם שיש כזה.


4 צפייה בגלריה
המשטרה סוגרת את כביש 431
המשטרה סוגרת את כביש 431
המשטרה סוגרת את כביש 431
נהג שרכבו נחסם בזירה סיפר ל-ynet שנאמר לו מיד כי יש חשד למטען חבלה באחד מכלי הרכב. לדבריו, הוא ראה את מעצר החשודים: "הכוחות שברו את שמשות הרכב עם לומים, שלפו אותם אחד אחד, זרקו אותם לרצפה - והעיפו אותם לאיזו סוואנה. יש כמה רכבים שמעורבים. השוטרים אמרו שבאחד מהם היה מטען רב-עוצמה". כאמור, בהמשך לא נמצאו מטענים במקום.
נהגים נוספים שנתקעו בפקק סיפרו שהשוטרים הרחיקו אותם מרחק רב מהזירה, ואף הנחו אותם לנסוע נגד כיוון התנועה אל מחוץ לכביש 431. כוחות המשטרה הפנו את התנועה לצירים חלופיים, ובאזור נרשמו עומסים קשים.
במערכת הביטחון בודקים כאמור אם קיים קשר בין האירוע ב-431 למטען החבלה שהתפוצץ סמוך ל-06:40 בגן הבנים בשדרות רוקח בתל אביב, באזור פארק הירקון. לא היו נפגעים בפיצוץ ההוא, שנבע ממטען חבלה שהוסלק ליד עץ במקום. לפי שב"כ, "אנו מעורבים יחד עם משטרת ישראל בחקירת פיצוץ המטען בתל אביב הבוקר. בנוגע למעצר שבוצע בכביש 431, נבדק הקשר לאירוע".
4 צפייה בגלריה
העשן וזירת הפיצוץ בתל אביב
העשן וזירת הפיצוץ בתל אביב
"הייתי בטוחה שזה פיגוע". העשן וזירת הפיצוץ בתל אביב
(צילום: יריב כץ)
חיה תיעדה את הפיצוץ בתל אביב, שהתרחש בזמן שטיילה בגינת הכלבים בפארק. היא ביקשה לתעד כלב משחק כדי לשלוח לבתה - ואז נשמע פיצוץ עז, ואחריו נראה עשן מיתמר. "וואו, מה זה היה? יש שם צרחות אימים", אמרה בבהלה.
חיה התקשרה למשטרה לדווח על שראתה, ולהפתעתה נאמר לה שמדובר ב"תרגיל של חיל הים". לדבריה, "הייתי בטוחה שזה פיגוע. ככה זה נשמע. יצאתי מהגינה מהר והתקשרתי למשטרה, והשוטרת אמרה לי שזה רק תרגיל של חיל הים. נרגעתי לשנייה, אבל כששלחו לי את המבזק ב-ynet אמרתי 'רגע, הייתי שם'. אני מפחדת, זה היה מטען חבלה ממש לידינו מעבר לכביש".
האירועים הללו מתרחשים בזמן שכוחות הביטחון ערוכים בכוננות מוגברת לרגל ראש השנה, כשבין השאר נפרסו 5,000 שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים בכל רחבי הארץ. קיימות עשרות התרעות לפיגועים, כשירושלים ויהודה ושומרון במוקד. בין השאר נערכו במשטרה מראש למענה מהיר לכל תרחיש, ובעיקר לגדוע באיבו כל ניסיון פיגוע.
במשטרה מזהים מוטיבציה גבוהה של ארגוני הטרור להוציא פיגועים, במיוחד בחגי תשרי. הדגש מבחינת השוטרים הוא על קו התפר, ומניעת כניסה של שוהים בלתי חוקיים לצד סריקות ברחבי הערים לאיתורם. במג"ב פעלו בהיערכות מוגברת לקראת החגים, ובפעילות של השבוע האחרון תפסו 371 שוהים בלתי חוקיים, ועוד 90 חשודים שסייעו להם.