לאחר העימותים הקשים במחאה בצומת עזריאלי למען שחרור החטופים, מפקד תחנת לב תל אביב ניצב משנה מיכה גפני ניסה להסביר הבוקר (חמישי) את המראות הקשים - בהם בין היתר קרובת משפחתו של מתן צנגאוקר, ג'ינה ולדמן-צנגאוקר, שהוטחה על הכביש על ידי בלש ופונתה לבית חולים באמבולנס. "היא מוכרת לנו כבר ממספר אירועים קודמים לצערי", אמר נצ"מ גפני.

במקום לענות על הטענות לאלימות משטרתית, ולהתחשב בכך שמדובר בקרובת משפחה של חטוף, הוא אמר כי "היא מאוד אלימה כלפי שוטרים והיא כבר נחקרה על זה בעבר, וחבל שאנחנו מגיעים למקרים והאירועים האלה. רואים אותה באה ודוחפת שוטר ושוטר בולם אותה והיא בועטת בו וחונקת אותו, זו לא התנהגות של אזרח שומר חוק".
בסוף ההפגנה אמש התפנתה גם נטלי צנגאוקר, אחותו של מתן, לבית החולים. היא סובלת מכאבים בצלעות ומחבלות בגוף. אמה, עינב, טענה שאחד השוטרים חנק אותה במהלך העימותים. לדבריה, "הבת שלי בת ה-19 נחנקה אתמול בידי שוטרים, מה שהיא עברה אתמול זו חציית כל הגבולות, איך זה ייתכן ששוטר בישראל חונק ילדה. אני לעולם לא אוכל לשכוח את הרגע הזה שאני מנסה להוציא אותה והיא בוכה לי מול העיניים כשהשוטר מלפף את ידיו. אף אמא לא צריכה לעבור את זה, אבל גם אף אמא לא צריכה להילחם בשביל להחזיר את הבן שלה שבשבי החמאס. 7 חודשים אני נלחמת על מתן, אין לי יום ואין לי לילה. במקום להמשיך במלחמה אני נדרשת לנסוע לביה"ח בשתיים בלילה בשביל לטפל בנטלי וג׳ינה. אני לא אוותר על מתן, אני רוצה אותו איתי בשולחן שישי, אני רוצה את החבר הכי טוב שלי איתי. המשטרה היא הסחת דעת, האלימות המשטרתית היא לא העיקר, אלא הממשלה שמפקירה את החטופים ומייצרת הסחות דעת על ידי שוטרים שחונקים ומכים משפחות חטופים. הממשלה שלי מתעמרת בנו, במקום לסיים את המלחמה ולהחזיר הביתה את מתן ושאר החטופים, הממשלה מנחה את השוטרים להלך עלינו אימים. אסור לוותר. המאבק הזה הוא האוויר והחמצן של המדינה, אם לא יהיו חטופים, על מה ישאר לנו להילחם? אסור לנו לוותר, אם לראומה קדם שאיבדה הכל יש כוחות להילחם אז אנחנו חייבים גם".
המשטרה מסרה מנגד כי בעימותים נפצעו גם שני שוטרים באורח קל. "אנחנו מאפשרים את החסימה של הציר ופתיחתו כדי שהם יוכלו להקריא גם את הימים שהחטופים נמצאים בשבי וגם את שמות החטופים ואנחנו עושים את זה כבר מהשבוע הראשון של 7/10, אנחנו איתם", טען מפקד תחנת לב תל אביב.
עם זאת הוא ציין כי בתקופה האחרונה, בשעה ש-132 חטופים עדיין מוחזקים בשבי חמאס, הוא "מזהה הסלמה ועליית מדרגה בעוינות של המפגינים". לטענתו, "אני לא מדבר רק על משפחות החטופים שמפגינות מדי ערב מול שער בגין, אלא של מפגינים נוספים שמצטרפים באלימות נגד השוטרים באי-ציות לשוטרים, בביצוע תהלוכות, פריצת מחסומים".
2 צפייה בגלריה
עימותים בין ג'ינה צנגאוקר לשוטרים בהפגנה של משפחות החטופים בתל אביב
עימותים בין ג'ינה צנגאוקר לשוטרים בהפגנה של משפחות החטופים בתל אביב
העימותים בתל אביב, אמש
(צילום: עידו ארז)
2 צפייה בגלריה
נטלי צנגאוקר אחות החטוף מתן בבית חולים אחרי ההפגנה בתל אביב
נטלי צנגאוקר אחות החטוף מתן בבית חולים אחרי ההפגנה בתל אביב
אחותו של מתן צנגאוקר בבית החולים, לאחר ההפגנה
(צילום: כולנו חטופים)
- אבל אתה יודע בסוף אנחנו רואים פה תמונות של שוטרים שהודפים מפגינות שחונקים אותן, אי-אפשר להימנע מזה? "כל מפגש של שוטר עם מפגין שבו אני נדרש לבלום אותו כדי שלא ירוץ לי לאיילון וחלילה יידרס או ייפגע, שנוכל לשמור על הסדר זה מפגש שיש בו כוח, במידה כזו או אחרת, וכל מפגש כזה כבר אמרתי גם בפעמים הקודמים לא נראה טוב, מה לעשות? העבודה של השוטרים היא עבודה שבסוף גם הם משתמשים בכוח שאותה סמכות ניתנה להם כדין כי אין דרך אחרת לעצור, אנחנו כורזים להם, אנחנו מדברים איתם, אבל הם לא שומעים להוראות שלנו, הם זורקים עלינו גדרות הם דוחפים שוטרים, הם בועטים בשוטרים, הם חונקים שוטרים, גם שוטרים שלי נפגעו. אנחנו נמצאים כאן לשמור על הסדר וגם על המשפחות".
- אבל אתה רואה את התמונות האלה של משפחת צנגאוקר. היו כבר מעצרים של קרובי חטופים. "המעצר אמור לשרת תכלית מסוימת יש מצב שאני אעצור בן אדם כדי לבלום כדי להרגיע כדי להרחיק אז יכול להיות שנשתמש בזה, לא כל עצור אני גם אלך ואכלא אותו, ואלך איתו לבית משפט, לא כל דבר, יש סמכות לקצין משטרה ולשחרר אותו לאחר מכן בשטח או בתחנת משטרה גם בלי לפתוח לו תיק חקירה ובלי ללכת איתו לבית המשפט, אבל לפעמים המקרים האלה הם בלתי-נמנעים וכן צריך לבצע מעצרים כדי לבלום הפגנה כדי לבלום את המסיתים הראשיים שעלולים לסכן את העשרות שהולכים אחריהם".
בתשובה לביקורת על חוסר רגישות כלפי אותן משפחות הוא השיב: "אנחנו לצד המשפחות ביום-יום. שומעים אותן, מבינים אותן, דואגים להן, מחבקים אותן באמת, אבל באירועים האלה שהם לובשים פן יותר אלים, יותר מסלים יותר מפר סדר אני גם מבין אותן, זה הזעם שלהן כדי לפנות כלפיהם מה שקורה לדאוג לילדים שלהן, וגם שאנחנו רואים שהעסקה מתמהמהת אז הדברים האלה משפיעים עליהם, אז אנחנו גם מתדרכים השוטרים לגלות איפוק. אנחנו רואים פה שוטרים שפונים לעינב ולאחרים ואומרים להם 'מספיק, תירגעו, מספיק', אבל זה לא עוזר".
"מסיתים חלק, כדי לראות תמונות כאלה, וחבל שזה הדבר והשוטרים נמצאים באמצע, השוטרים פה הם לא בצד הזה ולא בצד הזה, אנחנו בעד כל אזרחי המדינה, אנחנו נאפשר הפגנות ונאפשר תהלוכות בתיאום איתנו למען ביטחונם אבל אלימות כלפי שוטרים והפרת סדר חריגה כזו ומשמעותית אנחנו לא נאפשר. זה הכול".
במהלך המהומה אמש קראה עינב, אמו של מתן החטוף, בזעם: "מרשים לעצמם להרביץ לג'ינה. חנקו את אחותו של מתן עד שלא נתנו לה לנשום. אני סיימתי עם משטרת ישראל. הממ"ז בחו"ל, השוטרים עושים כרצונם. נטלי סובלת מרגישות וכאב בשני צדדי הגוף. הכאבים צפויים ללוות אותה לפחות לשבוע הקרוב, היא בוכייה ונסערת אבל זה לא מה שיעצור אותה לצאת עם הכאבים ולצעוק להחזיר את מתן, להחזיר את החטופים, להפסיק את המלחמה".
ממטה משפחות החטופים נמסר בתגובה: "אנחנו מגנים בתוקף כל אלימות נגד משפחות חטופים ובוודאי אלימות כלפי שורדת שבי, מצופה מכל בעל תפקיד במדינת ישראל, בוודאי מכוחות הביטחון, לבחור להיות חלק פעיל במאבק למען החזרת כל החטופים. אמש, במסגרת הפגנה אל מול קבינט המלחמה בדרישה לקדם עסקה, נפגעו על ידי כוחות השיטור במקום, ונדרשו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים איכילוב בני משפחתו של מתן צנגאוקר, שנמצא בשבי חמאס, וכן אילנה גריצ׳בסקי, שנחטפה ב-7/10 ושבה לישראל לאחר 55 יום בשבי חמאס".