3 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
ניסו גואטה בבית המשפט היום. משמאל: תקיפת מפגין בבלפור
(צילום:ניצן דרור, שלו שלום)
בית משפט השלום בראשון לציון גזר הבוקר (שלישי) חמישה חודשי מאסר על תנאי לסגן ניצב ניסו גואטה (47), קצין המבצעים של מרחב ציון בירושלים שהורשע לפני כחודש וחצי בשתי עבירות של תקיפת מפגין וצלם במהלך אחת מהפגנות המחאה נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בירושלים, לפני כשנתיים.
השופטת עינת רון אמרה במעמד הקראת גזר הדין כי "מדובר בנאשם שהוא קצין בכיר במשטרת ישראל והיה בתפקידו. הנאשם נקט באלימות כלפי שני המתלוננים, שלא נקטו באלימות כלפיו. יש בכך משום פגיעה של כל יסוד של אזרח להפגין. מתוקף תפקידו, מצופה ממנו להתנהג כראוי". היא הוסיפה: "הנאשם כשל. על אף זכויותיו הרבות, אין בכך כדי להוביל לביטולה של ההרשעה. בהתחשב באירועים הסוערים ובכך שלא נגרם נזק בסופו של דבר - אני גוזרת עליו חמישה חודשי מאסר על תנאי".

"במשך 25 שנים תרם גואטה תרומה ניכרת בתפקידים אותם מילא", אמרה השופטת רון, נשיאת בית משפט השלום בראשון לציון. "אין חולק כי התנהגות כזו זרה לאופן התנהלותו של הנאשם, שזכה לאורך השנים להערכה רבה של מפקדיו ופקודיו. עם זאת, הוא לא נטל אחריות על המעשים ואף הפנה אצבע מאשימה כלפי המתלוננים.
"על אף הזכויות הרבות שצבר במהלך השנים ובמהלך התפקידים שביצע, אין בכך כדי להכריע את האיזון שבין האינטרסים הציבוריים, תדמית המשטרה ואמון הציבור לבין זכויותיו האמורות, עד כי יהיה בכך להביא לביטולה של ההרשעה. פרשה זו על נסיבותיה כמפורט לעיל אינה נמנית עם המקרים המיוחדים והחריגים בהם מבחינת האינטרסים הציבוריים ניתן לסיים את ההליך בלא הרשעה".
מהמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) נמסר לאחר גזר הדין: "בית המשפט קיבל את עמדתנו, הרשיע את הנאשם, גזר עליו מאסר על תנאי וקבע כי קצין משטרה בכיר, אשר תוך כדי מילוי תפקידו ביצע עבירת תקיפה - יישא בדין. יש לקוות שפסק הדין יהווה תמרור אזהרה לכל שוטר בדבר החובה לנהוג במקצועיות ולהימנע משימוש בכוח ובאלימות, בוודאי כאשר מדובר במפקד אשר מהווה דוגמא לפקודיו".
3 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
סנ"צ גואטה במהלך ההפגנה בירושלים
(צילום: שלו שלום)
עו"ד דניאל חקלאי, שמייצג את המפגין אביחי גרין שהותקף על ידי גואטה, מסר בתגובה: "אביחי יגיש כעת תביעת פיצויים אזרחית נגד משטרת מחוז ירושלים. סכום התביעה יהיה משמעותי, במיוחד לאור הגיבוי העגום לו זכה סגן ניצב גואטה מטעם המפכ"ל ומפקד משטרת מחוז ירושלים, ולאור העובדה שהוא צפוי להישאר בתפקידו ולהמשיך לפקד על כוחות משטרה במסגרת הפגנות".
לפני כשנתיים, במהלך אחת מהפגנות המחאה נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, טענו המוחים כי גואטה תקף את המפגין אביחי מיכאל גרין בן ה-31 - ובפעם אחרת תועד תוקף את הצלם ילון גורביץ' בן ה-62. גורביץ' צילם אז מרדף של גואטה אחר מפגין אחר, במסגרת עבודתו כאיש תקשורת.
בכתב האישום שהוגש לבית משפט השלום בראשון לציון על ידי המחלקה לחקירות שוטרים נכתב כי באוגוסט 2020 התקיימה תהלוכה של מפגינים נגד נתניהו, מגשר המיתרים בכניסה לירושלים לכיוון בלפור. למרות שהתהלוכה לא אושרה מראש, המשטרה אפשרה את קיומה וליוותה אותה. כשהתהלוכה הגיעה לרחוב בצלאל, מתוך כוונה להגיע לכיכר פריז, השוטרים שליוו את המפגינים ביקשו למנוע את התקדמותם והורו להם לחזור על עקבותיהם. בשלב מסוים פנה המפגין גרין לסגן ניצב גואטה והתלונן בפניו על התנהלות השוטרים נגד המפגינים. בתגובה, ללא כל סיבה, גואטה הדף את גרין בשתי ידיו בפניו, פעם אחר פעם.
3 צפייה בגלריה
סגן ניצב ניסו גואטה
סגן ניצב ניסו גואטה
גואטה בבית המשפט, הבוקר
(צילום: ניצן דרור)
כאשר הדף אותו בפעם שנייה, מפגין אחר תפס את המסכה נגד קורונה של גואטה, הסיט אותה מעל פניו ומיד ברח. גואטה ושוטרים נוספים החלו לנהל מרדף אחר אותו מפגין, בזמן שנלווה אליהם צלם העיתונות ילון גורביץ', שתיעד את ההפגנה. לפתע דחף גואטה את גורביץ', מבלי שהייתה כל אינטראקציה ביניהם, והכה בו בעוצמה רבה בפניו בעודו אוחז בידו מכשיר קשר.
גואטה ופרקליטו טענו כי פעל במסגרת עבודתו והפעלת הכוח נגד המפגינים הייתה על פי חוק. גואטה טען בנוסף כי המפגין גרין קילל שוטרים וקרא להם "אפסים", ובהמשך ברחוב בצלאל התקרב אליו, נצמד אליו בצורה מאיימת ואז היטה את פניו אל תוך פניו, תוך שהוא צועק לעברו "אפס".
בתגובה, הסביר גואטה כי הוא דחף אותו כהגנה עצמית, תוך שמירה על בריאותו מפני הידבקות בקורונה. מיד אחר כך המשיך גואטה, מפגין אחר חבט בו במכת אגרוף חזקה והסיר את המסכה מעל פניו. באותו הזמן מפגינים אחרים שפכו עליו מים ושוב גרין ניגש אליו והפריע לעבודתו המבצעית.
השופטת עינת רון אמרה במהלך הדיון שבו הורשע גואטה לפני כחודש וחצי כי המפגינים הם אזרחים שומרי חוק שביקשו למצות את הזכות שלהם להפגין. היא ציינה כי לגואטה לא קמה טענה של הגנה עצמית, והסבירה בנוסף כי עצם היות ההפגנה בלתי-חוקית לא נותנת את הסמכות לשימוש בכוח, וכי לנאשם לא ניתנה הנחיה על ידי מפקדיו לפזר את המפגינים בכוח. בעקבות זאת, היא מסרה כי היא לא קיבלה את גרסתו של גואטה, ואמרה בהחלטתה: "משהוכח כי הנאשם נקט אלימות כלפי שני המתלוננים כפי שפורט לעיל, אני מרשיעה אותו בשתי עבירות של תקיפה, לפי סעיף 379 לחוק העונשין".