ארה"ב מטיסה כטב"מים לאיסוף מודיעין מעל רצועת עזה כדי לסייע במאמצים לאיתור המקומות שבהם שוהים החטופים שמוחזקים על ידי חמאס. כך הודיעו שני גורמים אמריקנים רשמיים. לפי גורמים רשמיים בפנטגון, הכטב"מים האמריקניים פועלים באזור הרצועה מאז 8 באוקטובר - יום לאחר שהחלה המלחמה.
2 צפייה בגלריה
מל"ט אמריקני מדגם ריפר MQ-9 בשמי נבאדה ארה"ב 2020
מל"ט אמריקני מדגם ריפר MQ-9 בשמי נבאדה ארה"ב 2020
כטב"ם אמריקני מדגם ריפר MQ-9
(צילום: AFP PHOTO /US AIR FORCE)
ב"ניו יורק טיימס" דיווחו כי טיסות המעקב של הכטב"מים האמריקניים בשמי הרצועה, שמטרתן כאמור לסייע באיתור בני ערובה ואף לחפש אחר סימני חיים ולהעביר מידע לצה"ל, מתמקדות בעיקר בדרום רצועת עזה.
בזמן שישראל מבצעת טיסות מעקב תכופות מעל הרצועה, גורמים בפנטגון אישרו כי מדובר בפעם הראשונה שכטב"מים אמריקניים פועלים מעל עזה. הם הבהירו כי הכטב"מים אינם חמושים ולא תומכים בפעילות ההתקפית של צה"ל בשטח. אמיליה סמית, חוקרת תעופה שעוקבת אחר הטיסות, אמרה ל"טיימס" כי נראה שישנם לפחות 6 כטב"מים מסוג MQ-9 שלוקחים חלק במאמצים.
2 צפייה בגלריה
הפעילות הקרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עז
הפעילות הקרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עז
הכטב"מים לא תומכים בפעילות ההתקפית של צה"ל בשטח. חיילים ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)
ה-MQ-9 נועד במקור לשמש ככלי לתקיפה של חיל האוויר האמריקני, אך הוא בעיקר משמש כיום למשימות מעקב, בשל החיישנים המתוחכמים שלו ויכולתו לרחף באוויר יותר מ-20 שעות בכל פעם. ארה"ב עשתה בעבר שימוש בכטב"ם כדי לבצע תקיפות ולאסוף מודיעין בעיראק, אפגניסטן וסוריה. צבאות רבים ברחבי העולם עושים שימוש ב-MQ-9, אך בצה"ל לא משתמשים בו.
צבא ארה"ב סיפק לישראל סיוע צבאי, כולל פצצות וארטילריה, והציב שתי נושאות מטוסים ומאות חיילים במזרח התיכון מאז 7 באוקטובר. בנוסף, כוחות קומנדו אמריקניים נשלחו לישראל כדי לייעץ בנושא המאמץ להשבת החטופים הביתה. השימוש של ארה"ב בכטבמ"ים בשמי הרצועה, לפי ה"טיימס", מצביע על כך שהפנטגון לוקח תפקיד פעיל יותר במשימה של צה"ל להשיב את בני הערובה.
בכירים בארה"ב ציינו כי 10 אזרחים אמריקנים שלא ידוע מה עלה בגורלם עשויים להיות בין יותר מ-240 החטופים שנלקחו בכוח לרצועה, שם הם מוחזקים על פי החשד ברשת המנהרות הרחבה של חמאס. בתוך כך, שר החוץ של תאילנד פרנפרה בהידהה-נוקרה אמר כי ארצו מתואמת עם איראן, קטאר ומצרים כדי להבטיח את שחרורם של עשרות האזרחים התאילנדים שנחטפו על ידי חמאס. לדבריו, איראן, קטאר ומצרים הסכימו למסור את בקשתה של תאילנד לשחרורם לחמאס באופן מיידי.