גורמים אמריקניים אמרו לרשת ABC הלילה (בין שבת לראשון) כי הפנטגון הורה לקרב לחופי ישראל נושאת מטוסים שנייה, ה"אייזנהאואר", ימים לאחר הגעת נושאת המטוסים המתקדמת ביותר בצי האמריקני (ה"ג'רלד פורד"). בפנטגון לא אישרו את פרטי הדיווח תחילה, לפיו נושאת המטוסים האימתנית תגיע למזרח הים התיכון. עם זאת, לאחר מכן הצהיר שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין כי הוא הנחה את נושאת המטוסים להגיע לאזור.
3 צפייה בגלריה
נושאת המטוסים האמריקנית דווייט אייזנהאואר
נושאת המטוסים האמריקנית דווייט אייזנהאואר
נושאת המטוסים האמריקנית ה"אייזנהאואר", בדרך לאזור. ארכיון
(צילום: shutterstock)
גורמים אמריקניים בכירים כבר אישרו מוקדם יותר השבוע כי קירוב נושאות המטוסים לאזור נועד להעביר מסר ברור לחיזבאללה ולאיראן: "אל תתערבו במלחמה בין ישראל לחמאס".
"הצעדים הללו נועדו לשמש מפגן תמיכה חד-משמעי בישראל - ולא רק במילים - ולשמש גורם הרתעתי ברור כלפי איראן, חיזבאללה או כל גורם אחר באזור שעלול לשקול לנצל את המצב", אמר בכיר אמריקני, "יריבי ישראל יצטרכו לחשוב פעמיים לפני פעולה". הצטרפותה של ה"אייזנהאואר" תגביר להערכת האמריקנים את ההרתעה.
3 צפייה בגלריה
נושאת המטוסים ג'רלד פורד
נושאת המטוסים ג'רלד פורד
כבר נמצאת במזרח הים התיכון. נושאת המטוסים ה"ג'רלד פורד"
(צילום: AFP PHOTO / US Department of Defense/US Navy/Mass Communication Specialist 2nd Class Jacob Mattingly")
גורם אמריקני נוסף אף ציין בשיחה עם ABC כי וושינגטון שוקלת לקרב לאזור גם את ספינת הלוחמה האמפיבית USS Bataan, "כדי לספק תמיכה נוספת במידת הצורך". דיווח דומה פורסם גם ברשת CNN. בינתיים, ה"אייזנהאואר" כבר עזבה את בסיסה בווירג'יניה ביממה האחרונה - ועושה את דרכה למזרח התיכון.
בשלישי האחרון הגיעה למזרח הים התיכון ה"ג'רלד פורד" - ספינת המלחמה הגדולה בעולם, על כל 4,539 חייליה. על סיפונה נמצאים בין היתר יותר מ-75 מטוסי קרב, שני משגרי טילים נגד מטוסים, שני טילי קרקע - אוויר מסוג RAM ושתי מערכות מכ"ם נפרדות כדי להכווין את הטילים והמטוסים שלה, ולאתר מטוסי אויב וירי טילים.
3 צפייה בגלריה
שוחחו בטלפון, בפעם החמישית מתחילת המלחמה
שוחחו בטלפון, בפעם החמישית מתחילת המלחמה
שוחחו בטלפון, בפעם החמישית מתחילת המלחמה
(צילום: קובי גדעון לע"מ, AP Photo/Susan Walsh)

מדובר במהלך הרתעתי בלבד שכן לאמריקנים, כפי שאמר דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי, אין כוונה לדרוך בשטחי ישראל או הרשות ולהתערב בלחימה. אבל מעבר להפגנת השרירים מול איראן וחיזבאללה כדי שלא יתעסקו עם בת בריתה, לצעד הזה יש גם משמעות מעשית מבחינת הבית הלבן בהתחשב במספר ההולך וגדל של הרוגים אמריקנים במתקפת החמאס - שכבר עומד על 29 נרצחים ועוד 15 נעדרים - והאפשרות לפינוי אזרחים אמריקנים מהאזור.
אמש פרסם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן סרטון ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר) שבו הבטיח למשפחות האזרחים האמריקנים החטופים והנעדרים כי לא ינטוש אותם. לדבריו, "משפחותיהם של אלו שגורלם לא נודע מתמודדות עם דבר שלא ניתן להעלות על הדעת. נתתי להן את מילתי: אנחנו לא ננטוש אותם".
בתוך כך, אחרי שביקר בישראל, אוסטין שוחח אמש עם שר הביטחון יואב גלנט והדגיש את תמיכתה של וושינגטון בירושלים והחשיבות של "שמירה על חוקי המלחמה". "במהלך השיחה הוא דיבר על חשיבות ההקפדה על חוקי המלחמה, לרבות חובת ההגנה על אזרחים והמשבר ההומניטרי המחריף בעזה, בזמן שישראל ממשיכה במאמצים להשבת ביטחונה", נכתב בהודעת הפנטגון.
שיחה נוספת, חמישית במספר מאז תחילת המלחמה, התקיימה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ביידן. נתניהו הודה לביידן על התמיכה האמריקנית העמוקה והבלתי מותנית במדינת ישראל ובזכותה להגן על עצמה. "השניים שוחחו על תמונת המצב בדגש על הדרום ובכלל", נמסר.