השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עלה הבוקר (ראשון) להר הבית - אחרי שנמנע מלעשות זאת ביום ירושלים עצמו, כפי שעשה בשנים עברו. "אנחנו בעלי הבית כאן", אמר בן גביר ברחבת ההר. "כל האיומים של החמאס לא יעזרו, אנחנו בעלי הבית על ירושלים ועל ארץ ישראל כולה".
בן גביר, שעלה להר בידיעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - שעודכן על הצעד ביום חמישי, ולא ניסה להניא את השר לביטחון לאומי מהמעשה - שיבח את פעילותם של השוטרים ואמר שהם "עושים כאן עבודה נפלאה".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר עולה להר הבית
איתמר בן גביר עולה להר הבית
איתמר בן גביר עולה להר הבית, הבוקר
(צילום: מנהלת הר הבית)
הוא התייחס למשבר הקואליציוני סביב התקציבים שיועברו למשרד הנגב והגליל שנמצא בידי השר יצחק וסרלאוף ממפלגתו, והוסיף: "אני שמח לעלות להר הבית, המקום הכי חשוב לעם ישראל. צריך לזכור את האחים שלנו בנגב ובגליל. בתקציב הקרוב חייבים להשקיע שם. ירושלים היא הנשמה שלנו, הנגב והגליל הם הנפש שלנו. אנחנו חייבים להשקיע ולפעול שם, להיות בעלי הבית גם בנגב ובגליל. הבסיס לכך הוא התקציב".
ראש מנהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים בירך על עלייתו של בן גביר להר, ואמר כי הצעד "מעניק משמעות לקריאה המרטיטה 'הר הבית בידינו' שבימים אלו מלאו לה 56 שנה". לדבריו, "השר בן גביר פעיל כבר מצעירותו לטובת עליית יהודים להר הבית, ומאז שנכנס לתפקידו כבר גרם לשיפורים משמעותיים, סילוק מאות מתנכלים וחיזוק שלטון ישראל בהר הבית".

משרד החוץ של ירדן גינה את הצעד: "עלייתו של השר לביטחון לאומי הישראלי להר הבית ומתחם אל אקצא היא הפרה של קדושת המקום, זהו צעד פרובוקטיבי שיש לגנות. זוהי עליית מדרגה מסוכנת המהווה הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ושל הסטטוס קוו בירושלים והמקומות הקדושים. ההפרות החוזרות והמתמשכות כלפי אתרי הקודש בירושלים, הן המוסלמיים והן הנוצריים, לצד המשך הצעדים החד צדדים להרחבת ההתנחלויות והפלישה לאדמות פלסטיניות כבושות, עלולות להסלים את המצב ומהוות כיוון מסוכן שהקהילה הבינלאומית צריכה לפעול לעצירתו באופן מיידי".
המשרד פנה לישראל "בדרישה להפסיק באופן מיידי את כל ההפרות והפעולות נגד מסגד אל אקצא ולכבד את קדושת המקום, ובכלל זאת לחדול את כל הצעדים המנסים לשנות את הסטטוס קוו הקיים".
משרד החוץ של מצרים גינה גם הוא את עלייתו של בן גביר להר: "הפעולות הפרובוקטיביות הללו מנוגדות לאחריות ולהבנה המצופות מבכירים בממשלת ישראל. העליות הרצופות למסגד אל אקצא, שמטרתן גיבוש מדיניות של חלוקה זמנית ומרחבית, לא ישנו את הסטטוס קוו המשפטי וההיסטורי הקיים שעל פיו אל אקצא הוא המקום הקדוש לאסלאם. מצרים קוראת לישראל להפסיק לפעול בדרכי ההסלמה המוסיפות למתיחות הקיימת בעיר".
4 צפייה בגלריה
יצחק וסרלאוף אילה בן גביר
יצחק וסרלאוף אילה בן גביר
השר וסרלאוף ואילה בן גביר בהר הבית, יום חמישי
(צילום: מינהלת הר הבית, לירן תמרי)
4 צפייה בגלריה
ח״כ אריאל קלנר, דן אילוז, עמית הלוי
ח״כ אריאל קלנר, דן אילוז, עמית הלוי
הח"כים הלוי, אילוז וקלנר מהליכוד בכניסה להר הבית, יום חמישי
(צילום: לירן תמרי)
במקביל, איים נביל אבו רדינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן: "הסתערות השר הישראלי הקיצוני איתמר בן גביר לחצרות מסגד אל אקצא המבורך, בפעם השנייה, היא בגדר תקיפה בוטה, ויהיה השלכות חמורות. הניסיונות של בן גביר ודומיו לשנות את הסטטוס קוו במסגד הם ניסיונות שסופם להיכשל".
דובר חמאס בירושלים מוחמד חמאדה הוסיף: "לא נשאיר את אל אקצא לבד, הכיבוש יישא באחריות לפלישות הברבריות של שריו ומתנחליו. ההסתערות הברברית שביצע בן גביר - בליווי קבוצת מתנחלים קיצונים - לחצרות מסגד אל אקצא המבורך הבוקר, מאשרת את עומק הסכנה הנשקפת ואת היהירות של שריה מהימין הקיצוני".
הוא ציין: "מול התוקפנות הבלתי פוסקת הזו נגד המקומות הטהורים ביותר שלנו והמסגדים הקדושים, אנו מאשרים שלעמנו יש נחישות ונשימה ארוכה יותר מהכיבוש, ואנשינו לא ייכנעו מול התוקפנות הזו. אנו קוראים לאנשינו בירושלים, בגדה המערבית ולערביי ישראל להעצים את הנוכחות באל אקצא".

ח"כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי) התייחס לנושא, ואמר בריאיון לאולפן ynet: "כל מהלך שמתואם עם גורמי הביטחון, אפשר לחיות איתו. השאלה אם זה להכניס אצבע בעין למישהו. יש לבן גביר היסטוריה ארוכה של מי שמבקש לשגע את הציבור ואת הממשלה כולה". ח"כ דוד ביטן (הליכוד) הוסיף: "אין בעיה לעלות להר הבית. ביום רגיש עדיף לא לעלות, וזה מה שעשה באמת השר לביטחון לאומי. בסדר גמור".
ביום חמישי, לפני מצעד הדגלים, עלו להר וסרלאוף - וגם אשתו של בן גביר, אילה. גם חברי כנסת מהליכוד הגיעו למקום, בהם אריאל קלנר, עמית הלוי ודן אילוז, ששרו את "התקווה" במהלך ביקורם בהר.
משרד החוץ של ירדן גינה את הצעד: "אנו מגנים את האישור שניתן לחבר בממשלת ישראל ועוד מספר חברי כנסת קיצוניים להיכנס להר הבית ומתחם אל-אקצא, ואת ההתנהגות הפרובוקטיבית שליוותה אותם, וכל זאת תחת אבטחה של משטרת ישראל".
בירדן ציינו בנוסף: "אנו מזהירים מפני הידרדרות המצב לאור קיום המצעד הפרובוקטיבי בירושלים. אין לישראל סמכות על אתרי הקודש בירושלים, שטח מזרח ירושלים הוא אדמה פלסטינית כבושה".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, משה גפני
בנימין נתניהו, משה גפני
"העלייה להר הבית - חילול הקודש". נתניהו וגפני
(צילום: יואב דודקביץ', עמית שאבי)
במקביל, יו"ר סיעת דגל התורה ח"כ משה גפני פנה לנתניהו וביקש ממנו למנוע עלייה של פוליטיקאים להר. בהודעה שמסר גפני לראש הממשלה הוא התייחס בין היתר גם לתגובות מצד מדינות העולם לעליית פוליטיקאים להר. גפני כתב כי "לאחרונה חברי כנסת ושרים עולים להר הבית. רק היום עלו לשם מספר רב של נבחרי ציבור מסיעות שונות בכנסת וההחלטה היא בידיך".
גפני ציין: "הנני פונה ומבקש ממך למנוע את העלייה להר הבית, הן בנושא המדיני של התייחסות מדינות העולם לאפשר זאת, הן בנושא הביטחוני וההסתה הקיימת עקב כך בעיקר בעולם המוסלמי ולא רק בו, והעיקר כי אין סיבה לכך - היא לא מגלה ריבונות, להיפך. היא מהווה חילול הקודש במקום הקשור ביותר לעם היהודי והקדוש ביותר עבורו".
בפגישה עם נתניהו ביום רביעי, אחרי שחברי כנסת מטעם עוצמה יהודית נטשו את ההצבעות במליאת הכנסת - מה שאפשר לאשר בקריאה טרומית שתי הצעות חוק של האופוזיציה - אמר בן גביר כי הוא לא מצפה לתקציב נוסף, אלא להעברת תקציבים ממשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות של השרה אורית סטרוק מהציונות הדתית למשרד הנגב והגליל שתוקצב ב-450 מיליון שקל לשנתיים.
גורם בסביבת השר לביטחון לאומי אמר אתמול ל-ynet כי חברי המפלגה זועמים ועדיין לא קיבלו החלטה האם להצביע בעד או נגד התקציב. "ראשי הרשויות בנגב ובגליל מרגישים שדפקו אותם. שר הנגב והגליל תכנן תוכניות חשובות לצעירים ולפיתוח היישובים ובסוף בא שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ודואג רק לסיעה שלו, מעביר 1.3 מיליארד שקל לאורית סטרוק למשרד שלה. היו לו (לסמוטריץ' - ס"ח) ולאיתמר שיחות קשות. בבחירות הלכנו לקמפיין משותף. 14 מנדטים שקיבלנו זה הרבה מהנגב ומהגליל. אתה לא יכול לפגוע בהם. הפכת לשר כדי לדאוג לאנשים האלה, אי אפשר לדאוג רק למגזר".
גורמים בסביבת בן גביר הוסיפו כי "נתניהו אמר שלא היה מודע לפערים התקציביים בין המשרדים ואמר שיבדוק את הנושא, אבל קשה לדעת מה יעשה. משרד האוצר טוען שהתקציב השמן של סטרוק זה הקופה הקטנה של בצלאל. איתמר לא שש להפיל ממשלה, אבל יידרש לקבל החלטות יחד עם הסיעה בהתאם למה שיקרה ביומיים הקרובים".