נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ שואף להיות מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות גם ב-2024. למרות ההפסד לג'ו ביידן ב-2020, טראמפ נשאר הדמות הרפובליקנית הבולטת והמשפיעה ביותר. הוא מתכוון להתמודד בפריימריז על אף כתב האישום שהוגש נגדו בניו יורק.
בנוסף לטראמפ יתמודדו בפריימריז גם ניקי היילי, שהייתה שגרירת ארה"ב באו"ם בתחילת כהונתו של טראמפ בבית הלבן, ומושל ארקנסו לשעבר אייסה האצ'ינסון. עם זאת, היריב המרכזי של טראמפ בפריימריז צפוי להיות מושל פלורידה רון דסנטיס – שטרם הכריז רשמית על ריצה לנשיאות.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ רון דסנטיס
דונלד טראמפ רון דסנטיס
טראמפ ודסנטיס. מושל פלורידה מסתמן כיריב העיקרי של הנשיא לשעבר במפלגתו
(צילום: AP)
לפי הפרסומים בארה"ב דסנטיס יצהיר על התמודדות בחודשים הקרובים, ובינתיים מגבש את הצוות שלו. טראמפ קרא אתמול (יום שני) למושל פלורידה שלא להתמודד מולו בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית, וטען כי התמודדות של המושל תפלג את הרפובליקנים ותפגע בקריירה הפוליטית שלו.
בסקר של "פוקס ניוז" שפורסם בשבוע שעבר הגיע טראמפ למקום הראשון בקרב המצביעים הרפובליקנים, ובפער גדול מיריביו במירוץ: לפי הסקר, 54% מהרפובליקנים רוצים לראות את טראמפ כמועמד המפלגה גם ב-2024. דסנטיס הגיע למקום השני, וקיבל רק 24% מהקולות. עם זאת, לפי סקרים אחרים דסנטיס מוביל על טראמפ בכמה מדינות - בהן פלורידה, ג'ורג'יה ואיווה.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ רון דסנטיס
דונלד טראמפ רון דסנטיס
הפער בסקרים הארציים גדול, אך בכמה מדינות מושל פלורידה מנצח את טראמפ
(צילום: AP)
"רון דסנטיס הוא גבר צעיר שבסקרים מולי, בלשון המעטה, לא הולך לו", כתב טראמפ ברשת החברתית Truth Social. "אני מאמין שאם הוא יחליט לרוץ לנשיאות, זה רק יפגע במפלגה הרפובליקנית ובמידה מסוימת יפלג אותה", הוסיף הנשיא לשעבר.
טראמפ הזהיר את דסנטיס, ואמר כי אם מושל פלורידה יתמודד מולו הוא יפסיד את הקולות של MAGA (קיצור של סיסמת הבחירות של טראמפ, Make America Great Again, וכינוי לתומכיו של הנשיא לשעבר), "ולעולם לא יתמודד שוב בהצלחה לתפקיד". טראמפ הוסיף: "אם הוא יישאר מושל, כפי שהבוחרים בפלורידה מעריכים, זה יהיה סיפור שונה לחלוטין, רק אומר. אבל מי יודע?".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מושל פלורידה רון דסנטיס עצרת
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מושל פלורידה רון דסנטיס עצרת
טראמפ הזהיר את דסנטיס ממפלה בפריימריז וקרא לו להישאר מושל
(צילום: רויטרס)
אחרי ההודעה על הגשת כתב האישום נגד טראמפ היה דסנטיס אחד מהבכירים הרפובליקנים שהביעו תמיכה בנשיא לשעבר, ולא ניצלו את ההזדמנות כדי לנסות להחליש את מעמדו. בתגובה לאישום אמר דסנטיס שמדובר ב"שימוש במערכת המשפט כבנשק, במטרה לקדם אג'נדה פוליטית".
טראמפ, נזכיר, הוא האדם הראשון שכיהן כנשיא ארה"ב ועומד לדין. החודש הוגש נגדו כתב אישום בפרשה שעוסקת בתשלום שהועבר לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס ולדוגמנית פלייבוי קרן מקדוגל שבועות ספורים לפני בחירות 2016. הן קיבלו את הכסף כדי לא לספר על היחסים האינטימיים עמו - וכך לא לגרום לו נזק בקמפיין. מי שהעביר להן את הכסף היה מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של טראמפ. כהן הודה כי הכסף שולם כדי להשפיע על הבחירות, ולמנוע מטראמפ מבוכה ערב ההצבעה.
עצם תשלום דמי השתיקה אינו מהווה עבירה פלילית בניו יורק, וכתב האישום נגד טראמפ נוגע להיבטים אחרים של הפרשה וכולל 34 עבירות של רישום מסמכים כוזב – סעיפים שמתמקדים בסוגיית התשלום וההחזר שקיבל כהן מהנשיא לשעבר ובאופן שבו דווחו התשלומים לרשויות. טראמפ מואשם ברישום מסמכים כוזב שמטרתו להסתיר מהמצביעים בבחירות 2016 פעילות בלתי-חוקית ומידע שיזיק לו. לדברי התביעה, טראמפ זייף מידע שוב ושוב במסמכים, ובמעשיו אלה הוא פגע בהגינות הבחירות. היא מאשימה אותו ב"קשירת קשר לפגיעה ביושר הבחירות".
פורסם לראשונה: 23:23, 10.04.23