המושל הרפובליקני של פלורידה רון דסנטיס, שצפוי להיות אחד המועמדים הבכירים במרוץ לנשיאות ארה"ב בשנה הבאה, ניפק ביממה האחרונה הצהרה שצפויה להדאיג מאוד את בעלות בריתה של וושינגטון בנאט"ו – ולהפיח תקווה אצל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בדברים שמסר לרשת "פוקס ניוז" אמר דסנטיס כי ההגנה על אוקראינה איננה "אינטרס לאומי חיוני" עבור ארה"ב – אמירה המרמזת שכנשיא יפחית את הסיוע לקייב. הדברים יכולים לאותת לקרמלין כי יש יסוד לציפייה שלו שהתארכות מלחמת ההתשה נגד אוקראינה – על השלכותיה הכלכליות – תגרום לבסוף למערב להיכנע ולמשוך את ידיו ממזרח אירופה.
10 צפייה בגלריה
חגיגות בפלורידה
חגיגות בפלורידה
מושל פלורידה דסנטיס. נגד "הצ'ק הפתוח" של ביידן לאוקראינה
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ רון דסנטיס
דונלד טראמפ רון דסנטיס
טראמפ עם דסנטיס, לפני שהפכו ליריבים. "הסיוע לקייב? חיוני לאירופה, לא לארה"ב"
(צילום: AP)
דסנטיס שוחח עם "פוקס ניוז" במסגרת משאל שערכה הרשת בקרב בכירים רפובליקנים, ושעסק בין השאר בסוגיית המלחמה באוקראינה, שללא ספק תתפוס מקום מרכזי במרוץ לבית הלבן בשנה הבאה. כשנשאל אם התנגדות לרוסיה במלחמה באוקראינה היא אינטרס לאומי אסטרטגי של ארה"ב השיב דסנטיס: "לארה"ב יש אינטרסים לאומיים חיוניים רבים, אבל הסתבכות רבה יותר בסכסוך טריטוריאלי בין אוקראינה לרוסיה אינה נכללת בהם". הוא גם תקף את הממשל הדמוקרטי על הגב הבלתי מוגבל לכאורה שהוא נותן לממשלתו של וולודימיר זלנסקי: "הצ'ק הפתוח שממשל ביידן נתן למעשה למימון הסכסוך הזה 'זמן רב ככל שיידרש', בלי שום מטרות מוגדרות או מסירת דין וחשבון, מסיח את דעתנו מהאתגרים הדוחקים ביותר של ארה"ב", אמר דסנטיס.
תשובותיו של מושל פלורידה, שטרם הכריז רשמית על ריצה לנשיאות אך צפוי לעשות זאת בהמשך השנה, ממחישות את הפילוג החריף בתוך המפלגה הרפובליקנית, שבמשך שנים דווקא קידמה בהתלהבות התערבויות אמריקניות צבאיות מעבר לים. בעוד אנשי "הממסד הרפובליקני" מדגישים את תמיכתם באוקראינה גם כעת, מחנה הולך וגדל בתוך המפלגה – הכולל בעיקר חברים רפובליקנים בבית הנבחרים –תומך במדיניות בדלנית יותר וקורא עליהם תיגר.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב מערכת הרקטות HIMARS שאותה וושינגטון תספק לאוקראינה
ארה"ב מערכת הרקטות HIMARS שאותה וושינגטון תספק לאוקראינה
ביידן ומערכת הרקטות HIMARS שארה"ב סיפקה לקייב. התורמת הגדולה ביותר
(צילום:AP, AFP)
10 צפייה בגלריה
חייל ב צבא אוקראינה ב הפסקת סיגריה ב בחמוט
חייל ב צבא אוקראינה ב הפסקת סיגריה ב בחמוט
חייל אוקראיני בהפסקת סיגריה בבחמוט, שם מתנהלת כבר חצי שנה לחימה קטלנית, עם אלפי הרוגים, בין צבאות רוסיה ואוקראינה
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
  נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
  נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
פוטין, זלנסקי ושדה הקרב. קייב לדסנטיס: "נשלחת לזירות מלחמה, אתה יודע מה ההבדל מ'סכסוך'"
(צילום: AFP, AP, EPA)
תשובתו של דסנטיס משמעותית במיוחד בהתחשב בעובדה שהיא דומה מאוד לתשובה שסיפק ל"פוקס ניוז" הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, מי שצפוי להיות יריבו הגדול ביותר בפריימריז הרפובליקניים בשנה הבאה. כשנשאל אם הסיוע לקייב חיוני לוושינגטון השיב טרמאפ: "לא. הוא חיוני לאירופה, אבל לא לארה"ב". מכיוון שטראמפ ודסנטיס מובילים לפי שעה בפער גדול בסקרי הפריימריז (לטראמפ יש יתרון על דסנטיס, אך כזה שניתן לסגירה), הרי שמועמד הרפובליקנים בבחירות ב-2024 יהיה כנראה אדם שתומך בצמצום המעורבות האמריקנית במלחמה באוקראינה, ובהנחה הסבירה שיגבר על היריב הדמוקרטי, כנראה ביידן, הוא יוכל לממש את המדיניות הזו.
פרשנים צבאיים ומומחי חוץ רבים אומרים כבר חודשים כי נראה שנשיא רוסיה פוטין מהמר על כך שאם מוסקבה תגרור את המלחמה, בסופו של דבר הנחישות האמריקנית לסייע לאוקראינה תפחת, והיא תזנח את קייב. "התקווה הגדולה ביותר של פוטין הייתה שדונלד טראמפ יחזור לתפקיד הנשיא ב-2025", כתב ג'ונת'ן צ'ייט מה"ניו יורק מגזין". "עכשיו יש לו אופציה שנייה במקרה שטראמפ לא יצליח בפריימריז. הסיכויים שפוטין יסיים את המלחמה זה עתה פחתו".

קייב לדסנטיס: "סכסוך"? בוא לפה ותראה מלחמה

ארה"ב היא התורמת הגדולה ביותר למאמץ המלחמתי של אוקראינה, ומאז תחילת המלחמה היא סיפקה ומימנה לקייב טנקים, רקטות, מל"טים ושלל אמצעי לחימה אחרים. בניגוד לדבריו של דסנטיס, רפובליקנים מהממסד המפלגתי טוענים כי ההגנה על אוקראינה ועצירת ההתפשטות הרוסית מערבה היא דבר קריטי לאינטרסים האמריקניים, ולא רק לביטחונה של אירופה.
10 צפייה בגלריה
מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט
מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט
מיץ' מקונל. "זה באינטרסים הלאומיים שלנו"
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
הנשיא לשעבר טראמפ. פוטין מחכה שיחזור ב-2025
(צילום: AP)
רק בחודש שעבר, בוועידת מינכן לביטחון, הצהיר מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיץ' מקונל: "אנו מחויבים לעזור לאוקראינה, לא בגלל טיעונים מוסריים מעורפלים או רעיונות אבסטרקטיים כמו 'הסדר העולמי המבוסס על חוקים', אלא משום שהאינטרסים הלאומיים שעומדים בליבת קיומה של אמריקה מוטלים על הכף".
יצוין כי העמדה שהביע דסנטיס השבוע בדבריו ל"פוקס ניוז" מנוגדת גם לדברים ניציים שאמר בעניין אוקראינה כשהיה עדיין חבר קונגרס. באותם ימים, אחרי שב-2014 פלשה רוסיה לחצי האי קרים וסיפחה אותו לעצמה מידי אוקראינה, הביע דסנטיס תמיכה בסיוע צבאי לקייב. הוא גם תמך בהצעת חוק שנועדה להפעיל לחץ על הנשיא דאז ברק אובמה לספק לקייב נשק כדי "להגן על שטחה הריבוני מפני התוקפנות המתמשכת של רוסיה, שננקטה ללא שום התגרות אוקראינית".
10 צפייה בגלריה
חגיגות בפלורידה
חגיגות בפלורידה
דסנטיס חוגג את זכייתו בכהונה נוספת במרוץ למושלות בנובמבר. צפוי להכריז על ריצה לנשיאות בהמשך השנה
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
אוקראינה פוקרובסק מחוז דונייצק אישה נסערת כ שאחיה מחולץ מ בית שספג נזק כבד מ טיל רוסי
אוקראינה פוקרובסק מחוז דונייצק אישה נסערת כ שאחיה מחולץ מ בית שספג נזק כבד מ טיל רוסי
מחכים לחילוץ מבניין דירות אחרי עוד הפצצה רוסית בדונייצק, אוקראינה
(צילום: רויטרס )
10 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
הנשיא פוטין. רוצה להתיש את המערב, עד שיתייאש
(צילום: AP)
דבריו של דסנטיס עוררו אתמול כעס באוקראינה, ודובר משרד החוץ בקייב אולג ניקולנקו תקף אותו בטוויטר והזמין אותו להגיע לביקור במדינה. את ביקורתו מיקד ניקולנקו בהתייחסות של דסנטיס אל המלחמה באוקראינה כאל "סכסוך טריטוריאלי": "אנחנו בטוחים שכקצין צבא לשעבר שנשלח לאזורי מלחמה, המושל דסנטיס יודע מהו ההבדל בין 'סכסוך' לבין מלחמה", כתב הדובר. "אנחנו מזמינים אותו לאוקראינה כדי להבין יותר לעומק את הפלישה הרוסית הנרחבת ואת האיומים שהיא מציבה לאינטרסים האמריקניים". העבר הצבאי שאליו כיוון ניקולנקו הוא ימיו של דסנטיס כסטודנט למשפטים באוניברסיטת הרווארד, אז שולב בזרוע המשפטית של הצי האמריקני ונשלח בין השאר לייעץ ליחידת העילית "אריות הים" בעיראק.
גם בצמרת המפלגה הרפובליקנית היו אתמול מי שניסו להתנער מדברי דסנטיס. הסנאטור לינדזי גרהאם מדרום קרוליינה אמר שדברי המושל מעידים על "אי הבנה של המצב": "לא מדובר בסכסוך טריטוריאלי – זו מלחמה שבה פתח צד תוקפני. לומר שזה לא משנה זה כמו להגיד שפשעי מלחמה לא משנים".