מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן יגיע ביום שישי לביקור קצר בישראל, שבמהלכו ייפגש עם ראש הממשלה וחברי קבינט המלחמה - ולאחר מכן יעזוב. במקביל, הלילה (בין שלישי לרביעי) אושר סופית כי שר הביטחון יואב גלנט ימריא בשבוע הבא לארצות הברית - וייפגש עם מקבילו האמריקני לויד אוסטין בפנטגון.
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
(צילום: שמוליק דודפור)
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט, לויד אוסטין
יואב גלנט, לויד אוסטין
גלנט ימריא לארה"ב לראשונה מפרוץ המלחמה - וייפגש עם אוסטין
(צילום: Alberto PIZZOLI / AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נתן אישור עקרוני לנסיעה של שר הביטחון, שתהיה הנסיעה הראשונה של גלנט לארצות הברית מאז פרוץ המלחמה - ותתקיים בצל המתיחות בין המדינות סביב סוגיית הכניסה לרפיח. במקביל, ולבקשת הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי יגיעו לוושינגטון גם כן לפגישה עם גורמים אמריקניים. מלשכת ראש הממשלה נמסר אמש כי השניים יישלחו לארה"ב "לטובת המשך הלחימה" ברצועת עזה.
דרמר והנגבי צפויים לדון בתוכנית צה"ל לפעולה ברפיח. לפי הודעת לשכת רה"מ, נתניהו "הבהיר כי הוא נחוש לפעול ברפיח על מנת לחסל סופית את שארית גדודי החמאס, תוך מתן פתרונות הומניטריים לאוכלוסייה האזרחית". גם בוועדת החוץ והביטחון הבהיר ראש הממשלה כי אין מנוס מכניסה קרקעית לרפיח. למשלחת יתלווה גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן.
ההחלטה על הוצאת המשלחת לארצות הברית הגיעה לאחר השיחה בין נתניהו לביידן שהתקיימה שלשום, וברקע המתיחות העזה בין המדינות גם סביב סוגיית רפיח - כשברקע כל העת מגעים לעסקת חטופים נוספת.
הבית הלבן מסר לאחר השיחה בין ביידן לנתניהו כי שני המנהיגים "הסכימו שהצוותים שלהם ייפגשו בקרוב כדי להחליף דעות ולדון בגישות חלופיות שיתמקדו בגורמי מפתח של חמאס ויבטיחו את גבול מצרים-עזה ללא מבצע קרקעי גדול ברפיח". עוד נמסר מהבית הלבן אתמול כי פגישה בין גורמים ישראליים לאמריקניים בנוגע לתוכנית הישראלית לכניסה קרקעית לרפיח תתקיים ככל הנראה בתחילת השבוע הבא.
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן ציין כי ‏ביידן ביקש מנתניהו לשלוח לוושינגטון בימים הקרובים צוות בכיר כדי לשמוע את ההסתייגויות שיש לארה"ב מהתוכניות של ישראל לכניסה לרפיח, וכדי להציג בפני האמריקנים תוכנית פעולה חלופית שתפגע במרכיבים משמעותיים של חמאס ברפיח, אך ללא כניסה קרקעית רחבה לעיר. נתניהו הסכים לבקשה.
פורסם לראשונה: 07:27, 20.03.24