ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחחו הערב (שני), לראשונה זה יותר מחודש. השיחה התקיימה ברקע המתיחות הגוברת בין ירושלים לוושינגטון, וזמן קצר לאחר שנתניהו המשיך במתקפה נגד הנשיא האמריקני. בנאום שנשא בפני חברי הנהלת איפא"ק, תקף ראש הממשלה פעם נוספת את הביקורת שהביע לאחרונה נשיא ארה"ב.
2 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארה"ב ביידן
 ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארה"ב ביידן
ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארה"ב ביידן
(צילום: קובי גדעון לע"מ, AP Photo/Susan Walsh)
"קיימת אחדות בעם והסכמה שצריך להשיג ניצחון כפי שתיארתי אותו. זה בהישג יד ואנחנו הולכים לעשות את זה, אמרתי את זה לנשיא ולאנשים שאיתם שוחחתי. הם אומרים כל הזמן שהפוליטיקה המקומית מפריעה לנו. הם אולי צודקים, אך באיזה צד של האוקיינוס?", אמר נתניהו.
במשרדו בירושלים, אמר נתניהו לחברי הנהלת השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון כי "התמונה שמוצגת בימים ובשבועות האחרונים בארה"ב שונה לחלוטין מזאת שתיארתי". הוא טען בפניהם: "היכנסו לכל מונית או קניון, לכו ברחוב ושוחחו עם האנשים, הרוב הגדול יאמר לכם שהוא תומך במטרות שהציבה הממשלה. מתארים לכם שראש הממשלה מנותק עם כמה קבוצות שוליים קיצוניות והם אלה שמכתיבים את המדיניות - זה אינו נכון, הייתי אומר שקר מכוון. הם יודעים שזה לא נכון, והשקר הזה מופץ והוא שגוי. קיימת אחדות בעם והסכמה שצריך להשיג ניצחון כפי שתיארתי אותו".
בתום שיחתם של נתניהו ונשיא ארה״ב ביידן, מהבית הלבן נמסר כי השניים דנו בהתפתחויות האחרונות בישראל ובעזה, כולל במצב ברפיח ובמאמצים להגביר את הסיוע ההומניטרי לעזה.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
הנשיא לשעבר טראמפ
(צילום: EPA/ERIK S. LESSER)
ואם נדמה היה שנתניהו נמצא רק במסלול התנגשות חזיתי מול ביידן, גורמים ששוחחו עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ וסביבתו התרשמו שכלל לא בטוח שראש הממשלה ירוויח מחילופי שלטון בארה"ב. לדבריהם, ליבו של טראמפ מלא נגד נתניהו. הם ציינו כי הנשיא לשעבר כועס על נתניהו לא רק מפני שהיה לטענתו מהראשונים לברך את ביידן על ניצחונו ב-2020, אלא גם מפני שראש הממשלה "גנב" לעצמו את הקרדיט על החיסונים של פייזר נגד הקורונה, בשעה שטראמפ היה זה שנתן אור ירוק לענקית התרופות לשלוח את החיסונים לישראל.
טראמפ, כידוע גם לא אוהב חולשה של מנהיגים. אירועי 7 באוקטובר הכו אותו בתדהמה, והוא חושב שנתניהו חלש והוא לא רוצה להיראות ליד מנהיגים כאלה. גורם ששוחח עם טראמפ וסביבתו אמר: "על סמך התנהגותו בעבר, ניתן לומר בביטחון רב שהוא לא סולח ולא שוכח. אם נתניהו יהיה עדיין ראש ממשלת ישראל בינואר 2025 וטראמפ יחזור לבית הלבן - ספק רב אם נתניהו יקבל הזמנה".
מאידך, גורמים אחרים סבורים שיש מספיק אנשים בסביבת טראמפ שדואגים לאינטרסים של ישראל ובהם חתנו ג'ארד קושנר. האמירה של הנשיא לשעבר שצריך לסיים את המלחמה בעזה ולחזור לאווירה של שלום, מעידה על הרצון שלו לשכנע מוסלמים במישיגן שלא להצביע לביידן ולהישאר בבית בבחירות בנובמבר.
גורמים שמעורים בפוליטיקה האמריקנית אומרים כי הבחירות לא יוכרעו על נושאי חוץ ועל עמדה כזו או אחרת בנושא ישראל, אלא על נושאי פנים ובראשם נושא ההגירה ונושא ההפלות שעובד לרעת הרפובליקנים.
פורסם לראשונה: 15:54, 18.03.24