נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח אמש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו אחרי נתק של כמעט חודש, ואחרי אותה שיחה אמר ביידן שבניגוד לדבריו של נתניהו במסיבת העיתונאים ביום חמישי - הוא אינו שולל לחלוטין מדינה פלסטינית. בינתיים, גובר הזעם במפלגתו של ביידן על נתניהו וישראל - וכולל גם מהלכים מעשיים.

גורמים המעורים בנושא אמרו ל-CNN כי נתניהו הסביר לביידן בשיחה הטלפונית שדבריו הפומביים יממה לפני כן לא נועדו לסתום את הגולל על כל אפשרות של מדינה פלסטינית. ביידן עצמו נשאל הלילה על ידי עיתונאים אם פתרון שתי המדינות בלתי אפשרי כל עוד נתניהו בשלטון, וענה: "לא, זה לא. אני חושב שנצליח להשיג משהו".
"יש כמה סוגים של 'פתרון שתי המדינות'", פירט ביידן. "יש מדינות שהן חברות באו"ם, אבל אין להן צבא. ולכן אני חושב שיש דרכים שזה יכול לעבוד". כשעיתונאי הקשה עליו ואמר שנתניהו מתנגד לפתרון שתי המדינות, ענב ביידן: "לא, הוא לא אמר את זה".

במסיבת העיתונאים שלו ביום חמישי הדגיש נתניהו את התנגדותו להקמת מדינה פלסטינית בהסדר עתידי, אחרי סיום המלחמה בעזה: "בכל הסדר בעתיד הנראה לעין, ישראל חייבת לשלוט על כל השטח מערבית לירדן. זה מתנגש עם רעיון הריבונות, ואני אומר את זה לאמריקנים. ראש ממשלה בישראל צריך להיות מסוגל להגיד לא גם לטובי הידידים שלנו".
במפלגתו של ביידן, בינתיים, לא מסתפקים בהבהרה של הנשיא. אחרי פגישה של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן עם חברי ועדת החוץ בסנאט, אמר הסנאטור כריס ואן הולן כי קצה נפשה של וושינגטון במנהיגות הישראלית. "אני חושב שאנשים הגיעו לקצה הסבלנות שלהם עם הקואליציה של נתניהו, שכוללת גורמי ימין קיצונים למדי", אמר אמש הסנאטור הדמוקרטי ממרילנד. "די ברור שנתניהו מקשיב הרבה יותר לקיצונים בממשלתו מאשר לנשיא ארה"ב ולממשל ביידן".
ואן הולן קרא לביידן לזנוח את "הדיפלומטיה השקטה" מול נתניהו, ולהימנע גם מ"מסרים סותרים" שלדבריו הממשל שולח כאשר מצד אחד הוא עוקף את הקונגרס כדי לאשר סיוע צבאי לישראל - ומצד שני קורא לישראל שוב ושוב לצמצם את הפגיעה באזרחים פלסטינים ברצועת עזה.
הוא הודיע במקביל כי מספר הסנאטורים הדמוקרטים שהצטרפו ליוזמה שהוא מקדם להתניית הסיוע האמריקני לישראל עלה מ-12 ל-18. לפי ההצעה שהוא מקדם, יחד עם סנאטורים בולטים כגון ברני סנדרס ואליזבת וורן, מדינות שיקבלו סיוע צבאי מארה"ב - בכללן ישראל - יידרשו להשתמש בכלי הנשק שהן מקבלות בהתאם לחוק האמריקני, לדיני המלחמה ולחוק ההומניטרי הבינלאומי.
1 צפייה בגלריה
סנאטור דמוקרטי מ מרילנד כריס ואן הולן ארה"ב
סנאטור דמוקרטי מ מרילנד כריס ואן הולן ארה"ב
הסנאטור כריס ואן הולן, מוביל היוזמה
"אני שמח לראות שגדל המומנטום מאחורי המאמץ שלנו להבטיח שהשימוש של בעלות בריתנו בכספי משלם המיסים האמריקני ייעשה בצורה שתואמת את הערכים והאינטרסים שלנו - ולא יגיע בצורה של צ'ק פתוח", מסר ואן הולן. הוא ציין כי ההצעה שהוא מקדם דורשת גם "תמיכה מלאה" מהמדינות שיקבלו סיוע אמריקני במאמצים של ארה"ב לקדם סיוע הומניטרי, כשכוונתו מן הסתם לפליטים הפלסטינים ברצועה. "לצורך שקיפות, הצענו גם מנגנוני דיווח שמטרתם לעקוב אחר העמידה בתנאים הללו ובצעדים אחרים. אני בטוח שהתמיכה בהצעה הזו, שמבוססת על שכל ישר, תמשיך לגדול".
הסנאטורית תמי דקוורת' מאילינוי, שלא חתמה על ההצעה שמקדם ואן הולן, הביעה גם היא תסכול רב מדברי נתניהו שלשום, ואמרה ש"הזדעזעה" מהם. "הוא שולל בפועל תוצאה של שלום בר-קיימא בטווח הארוך", אמרה אמש. "הדרך המעשית היחידה לשלום מתמשך היא הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל".
יו"ר ועדת החוץ בסנאט, בן קרדין, אמר כי אם ישראל רוצה לנרמל את יחסיה עם שכנותיה הערביות אחרי מיטוט חמאס, חייבת לקום מדינה פלסטינית. "לאחר הסרת האיום של חמאס, הגישה והשפה ישתנו דרמטית", אמר הסנאטור היהודי בריאיון ל-MSNBC. "אין אפשרות אחרת להגעה לשלום במזרח התיכון מלבד שתי מדינות שחיות בשלום זו לצד זו".
גם קבוצה של 15 חברי קונגרס יהודים מתחו ביקורת על הצהרת נתניהו. "אנחנו מתנגדים בחריפות לראש הממשלה. פתרון שתי המדינות זו הדרך קדימה", נכתב בהצהרתם, שעליה חתומים בין היתר אדם שיף מקליפורניה ואליסה סלוטקין ממישיגן.
פורסם לראשונה: 09:03, 20.01.24