ארצות הברית עדיין מתנגדת להפסקת אש - אך עומלת על תהליך דו-שלבי ל"יום שאחרי" בעזה, שבמסגרתו תתבצע עסקת שחרור חטופים משבי חמאס, ישראל תאפשר לפלסטינים לנהל אדמיניסטרטיבית את הרצועה, ובסופו של דבר, עם עזיבת הכוחות הישראליים, יוכנס לשם כוח רב-לאומי. כך פרסם היום (שישי) העיתונאי תומאס פרידמן, המקורב לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בטורו ב"ניו יורק טיימס".
פרידמן הדגיש כי הנשיא הציב בפני נתניהו שתי אפשרויות: "או שתיזכר בהיסטוריה כמי שדחה כל שיתוף פעולה עם הפלסטינים כדי לסיים את הסכסוך וכמנהיג שהוביל ל-7 באוקטובר - או שתהיה המנהיג הישראלי שהעניק מדינה לפלסטינים, הבטיח את ביטחון ישראל והוביל לשלום עם סעודיה ושאר העולם המוסלמי".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
הממשל הציג בפני נתניהו תוכנית, וגם אפשרות בחירה
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90, רויטרס)

המחלוקת בין נתניהו לביידן - כתבות נוספות

בשלב השני של אותה תוכנית, לפי פרידמן, הרשות הפלסטינית - שתעבור תהליך של רפורמה לפני קיום בחירות - תבנה "מוסדות ראויים" בעזרתן של מדינות ערביות ומערביות, כולל בגדה המערבית. במקביל, סעודיה תתחיל בתהליך של נורמליזציה של יחסיה עם ישראל, שיגיע לשיאו כאשר יושג פתרון שתי המדינות. "כדי שהישראלים יבינו עד כמה הרעיון הזה רציני", כותב פרידמן, הגיע איתות משמעותי מריאד: "שר החוץ של סעודיה - הנסיך פייסל בן פרחאן - הכריז בדאבוס כי סעודיה תהיה מוכנה לנרמל את יחסיה עם ישראל אם זו תגיע להסדר שיסתיים עם מדינה פלסטינית".
תוכנית זו, מעריך פרידמן, היא כאמור חלק מאסטרטגיית ביידן לא לפעול להדחתו של נתניהו מכס השלטון, אלא להציג בפניו אפשרות: להיזכר כמי שדחה כל שיתוף פעולה עם הפלסטינים וחתום על ה-7 באוקטובר, או כמי שהגיע להסדר עם הפלסטינים שיסלול עבורה את הדרך לשלום עם סעודיה והעולם המוסלמי הרחב.
לדברי פרידמן, ההשקפה בוושינגטון - וגם בצה"ל - היא שישראל רחוקה מלהכריע את חמאס, ולא סביר שתעשה זאת בקרוב "במחיר חיי אזרחים בעזה שארה"ב והעולם יכולים לסבול". לכן, כותב פרידמן, המפתח לכך שעזה כבר לא תהווה איום קבוע ונטל על ישראל הוא קיום מבנה שלטון פלסטיני חלופי שנחשב לגיטימי, מכיוון שהוא יהיה חלק מפתרון שתי המדינות ובגיבוי מדינות ערב, "גם מבלי להרוג את אחרון החמאסניקים".
העיתונאי שוחח עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שאמר לו כי "יש כעת דבר שלא היה בעבר - מדינות ערביות ומוסלמיות שמוכנות לכונן יחסים עם ישראל ברמה שהן לא היו מוכנות בעבר, וזה עשוי לתת ערבות הכרחית להתחייבויות ולהבטחות שישראל לא רק תשתלב - אלא גם תהנה מביטחון". לדברי בלינקן, הדרך היחידה להשיג את הברית הזאת היא על ידי יצירת נתיב למדינה פלסטינית ו"רשות פלסטינית חזקה ומתוקנת".

"ביום רביעי ראיינתי את מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן, תחילה מחוץ לבמה עבור הטור הזה ולאחר מכן בפני קהל גדול בפורום הכלכלי העולמי של דאבוס", כתב פרידמן. "בפגישה הפומבית ביקשתי ממנו להסביר בקצרה משהו שדיברתי איתו בפרטיות: למה זה מרגיש כאילו ישראל מפסידה בשלוש חזיתות מרכזיות, ומדוע ישראל יכולה לשנות את העניינים בחזיתות האלה אם יש לה שותף פלסטיני לגיטימי ואפקטיבי".
הדיווח של פרידמן מתפרסם בשעה שמקורבים לביידן המליצו לו להביע חוסר אמון אישי בנתניהו, מאחר שהוא "גורר את המלחמה" מסיבות אישיות ומתחמק מלדון בשאלת היום שאחרי. אותם גורמים גם טענו שנתניהו לא שם בראש סדר העדיפויות שלו את שחרור החטופים, ומעוניין להמתין עוד כמה חודשים - למרות החשש שעד אז החטופים לא יישארו בחיים.

ביידן: פתרון שתי המדינות אפשרי גם כשנתניהו בשלטון

דובר הבית הלבן ג'ון קירבי אמר כי בשיחתם הערב, לראשונה מאז 23 בדצמבר וברקע הדיווחים על המחלוקות בין הצדדים על שאלת "היום שאחרי" ברצועת עזה, הדגיש ביידן בפני נתניהו את האחריות של ישראל להפחית את מספר הנפגעים האזרחים בעזה. לצד זאת, קירבי אמר שביידן גם "בירך על החלטת ישראל לאפשר הכנסת קמח לרצועה". הוא הדגיש כי נשיא ארה"ב "עדיין מאמין" בפתרון שתי המדינות לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
ביידן עצמו נשאל על ידי כתבים לאחר השיחה עם ראש הממשלה אם פתרון שתי המדינות הוא בלתי אפשרי כל עוד נתניהו בשלטון, והוא השיב: "לא". לדבריו, "נתניהו לא מתנגד לכל הפתרונות של שתי מדינות, יש כמה סוגים אפשריים. דיברנו על כך". הוא הוסיף כי "לחלק מהמדינות החברות באו"ם אין כוח צבאי". ביידן גם נשאל על ידי הכתבים אם ישקול מחדש את תנאי הענקת הסיוע לישראל בהתחשב בדבריו של נתניהו על שלילת פתרון שתי המדינות במסיבת העיתונאים שקיים שלשום, והוא השיב: "אני חושב שנוכל למצוא פתרון, אני חושב שיש דרכים שבהן זה יכול לעבוד".
רק שלשום כאמור אמר ראש הממשלה במסיבת עיתונאים כי "מי שמדבר על 'היום שאחרי נתניהו', בעצם מדבר על הקמת מדינה פלסטינית עם הרשות הפלסטינית". עם זאת, ב-CNN דווח הערב, על סמך גורם שמעורה בנושא, כי נתניהו אמר לביידן בשיחתם הערב שהדברים שאמר "לא נועדו לחסל את הרעיון של מדינה פלסטינית בכל צורה שהיא". לדברי אותו גורם, נתניהו וביידן שוחחו על תכונות אפשריות של מדינה פלסטינית עתידית בצורה מפורטת ורצינית.
2 צפייה בגלריה
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
בבית הלבן הדגישו כי ביידן דיבר עם נתניהו על החזון שלו לשתי מדינות. קירבי
(צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
עוד אמר קירבי לאחר השיחה בין שני המנהיגים הערב כי ארה"ב עדיין מתנגדת להפסקת אש כוללת בעזה, מתוך הערכה שהדבר יסייע לפעילי חמאס. "אנחנו כן תומכים בהפוגות הומניטריות כדי לנסות לשחרר חטופים ולהכניס סיוע נוסף", הדגיש קירבי. "חשוב לזכור שב-6 באוקטובר הייתה הפסקת אש בתוקף".
בהודעה נוספת על שיחתו של ביידן עם נתניהו, מסר הבית הלבן כי השניים שוחחו על "המאמצים המתמשכים להבטיח את שחרור יתר החטופים שמוחזקים בידי חמאס". בבית הלבן הדגישו לצד זאת כי ביידן דיבר עם נתניהו גם על החזון שלו לשילוב ישראל במזרח התיכון בשלום בר קיימא, שכולל את פתרון שתי המדינות - תוך הבטחת ביטחון ישראל.
בינתיים, חבריו של הנשיא למפלגה הדמוקרטית חתמו על מכתב שקורא לממשלו להתנגד באופן נחרץ ל"עקירה הכפויה והקבועה" של פלסטינים מעזה. במכתב, שיועד למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, חתמו 60 דמוקרטים מבית הנבחרים שמשקפים דאגה מ"המחיר הגבוה שנגבה מחיי אזרחים פלסטינים במערכה של ישראל מול חמאס".