3 צפייה בגלריה
העד ארי הרו בבית המשפט המחוזי ביום השני בעדותו במשפט נתניהו
העד ארי הרו בבית המשפט המחוזי ביום השני בעדותו במשפט נתניהו
עד המדינה ארי הרו, הבוקר בבית המשפט
(צילום: אריק מרמור)
משפט נתניהו: בבית המשפט המחוזי בירושלים החלה הבוקר (יום רביעי) חקירתו הנגדית של ראש הסגל לשעבר במשרד ראש הממשלה, עד המדינה בתיקי 2000 ו-1000 ארי הרו. במענה לשאלות הסנגור של נתניהו, עו"ד חדד, הוא סיפר על מהלך החקירות במשטרה ועל כך שהבין במהלכן שכדי לצמצם את הסתבכותו בתיק הפרטי שלו - עליו לשתף פעולה בחקירת ראש הממשלה.
אתמול העיד הרו בתיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס) ותיק 1000 (פרשת המתנות), שבהם נאשם בנימין נתניהו בעבירות של מרמה והפרת אמונים. מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס נאשם בהצעת שוחד והבטחת שוחד בתיק 2000. הרו העיד שתיאם פגישות בין נתניהו למוזס במעון ראש הממשלה, "המקום היחיד שאפשר להיפגש בדיסקרטיות", לדבריו.
סנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, חקר הבוקר את הרו על העבודה מול ראש הממשלה נתניהו ועל התיק הפלילי שהוביל אותו להפוך לעד מדינה. לאחר מכן הטיח בו: "לדעתי גורמי האכיפה עשו בך שימוש פסול כדי לממש את מטרתם להגיע לראש הממשלה. חוקרי המשטרה חשבו שאם יהדקו את החבל סביב הצוואר יגיע לראש הממשלה".
התובע אלון גילדין התנגד לשאלות על התיק שלו הרו: "במסגרת הסכם עד המדינה העד הסכים להודות בכתב האישום, מעין הסדר. להעמיד אותו פה ולהגיד לו שהוא 'לא עשה כל עבירה' כשהוא אמור לעמוד בבית משפט ולהודות, זה להעמיד אותו במציאות קשה. זה יכול לפגוע בו מאוד בתיק שלו".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ארכיון. בנימין נתניהו בבית המשפט במאי 2021
(צילום: AP)
על פי כתב האישום שבו יודה הרו, ב-2014, כשהיה ראש הסגל בלשכת נתניהו, הוא התבקש כתנאי לכניסתו לתפקיד להסדיר את נושא ניגוד העניינים ולמכור אחזקותיו ולנתק זיקותיו לחברת 3H Global Ltd שבבעלותו. בעקבות דרישה זו, נטען, מכר הרו את החברה לחברו במהלך פיקטיבי למראית עין, כך שתישמר זיקתו לחברה. לאחר שחתם על הסדר ניגוד העניינים הוא קיבל את אישור היועצת המשפטית ומשרד המשפטים לכניסה לתפקידו כראש הסגל.
במסגרת הסכם עד המדינה שנחתם עם הרו, הוסכם כי הוא יודה בעובדות ויורשע בעבירה המיוחסת לו, וכי הצדדים יעתרו במשותף לעונש של שישה חודשי עבודות שירות וקנס של 700 אלף שקל. הצגת ההסדר בבית המשפט השלום בראשון לציון, שם מתנהל משפטו צפויה, להיות להתבצע אחרי עדותו בתיק.
עו"ד חדד טען בחקירה היום שפרסום בעיתון "הארץ" יומיים לאחר החקירה היווה תרגיל של משטרה כדי ללחוץ על הרו: "בחקירה שלך אמרת שזה יצא מהמשטרה, בתודעה שלך להפעיל עליך לחץ". הרו: כן. עו"ד חדד: להמשיך למעוך אותך ולשבור אותך. הרו: כן. עו"ד חדד: מזהירים אותך לא לדבר בתום החקירה בגלל שיבוש, והם הולכים ומגלים הכל לכולם. הרו: נכון.
עו"ד חדד: הייתה לך תחושה שמציגים את הלשכה של ראש הממשלה כלשכה רוחשת מהלכים פלילים. השופטת רבקה פרידמן-פלדמן: זה מה שחשבת בזמן אמת? הרו: כן. חשבתי הרבה דברים כולל מה שקורה בתחום הציבורי. עו"ד חדד: עמית סגל פרסם ביחס לחקירתך שקצין אמר לך "אם אתה רוצה לצאת, יש דרכים. הרו הבין את הרמז וסירב'". הרו: אני זוכר את זה מחקירתי. אמרו לי שיש דרכים לצאת מזה. עו"ד חדד: הבנת שהכוונה היא נתניהו? הרו: כן. עו"ד חדד: לתת מידע על ראש הממשלה בתמורה לצווארך. הרו: ככה הבנתי. עו"ד חדד: ינסו לקבל ממך מידע על ראש הממשלה כדי שהלחץ ייפסק. הרו: כנראה. השופטת פרידמן-פלדמן: מבחינתך היום או אז? הרו: אז. עו"ד חדד: מישהו סיפר למשטרה ש"ארי הרו מוכן לדבר על ענייני ביבי ושרה ככל שיבין שהחבל על צווארו". אתה פנית אליו? הרו: לא. עו"ד חדד: אתה לא אמרת שיהדקו לך חבל על הצוואר כדי לדבר? הרו: ברור שלא.
על הקלטת השיחות בין נתניהו למוזס אמר עו"ד חדד להרו: "יש מזכר משטרתי בחקירה שלך שאושר לבצע חיפוש והעתקה מהטלפון הנייד שלך. הנחת שתפסו אותו עם צו כדין". הרו: נכון. עו"ד חדד: לא אמרו לך שיש חסינות על חומרים של ראש הממשלה לראש הסגל שלו? הרו: לא. עו"ד חדד: הקלטת את מוזס ונתניהו באייפון וזה היה אצלך מדצמבר 2014 ולא עשית בזה שום שימוש. לא הקשבת, שכחת שזה קיים ולא סיפרת לאף אחד? הרו: נכון. עו"ד חדד: אנחנו יודעים כי בידיעתך נמסר מידע לפרקליט המדינה שיש שיחות בטלפון שלך בין נתניהו ומוזס. זה חסוי. מי מסר את המידע? לפי הדיווח של עמית סגל, כשקיבלת את הנייד בחזרה הסתכלת וראית שאפליקציות ההקלטות פתוחה על שיחות נתניהו-מוזס. זה נכון? הרו: זה נכון. עו"ד חדד: אין סיבה שהאפליקציה תהיה פתוחה על זה? הרו: נכון. עו"ד חדד: אלמלא האפליקציה הייתה פתוחה, המידע הזה היה נמסר? הרו: לא זכרתי שזה שם, אני מאמין שלא הייתי מוסר כי לא זכרתי שזה קיים.
3 צפייה בגלריה
נוני מוזס
נוני מוזס
מו"ל ynet ו"ידיעות אחרונות" נוני מוזס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עו"ד חדד: אתה מבין שהמשטרה יודעת על ההקלטות לפני שנמסר המידע לשי ניצן? הרו: ככה חשבתי באותו רגע. עו"ד חדד: ואז אתה מבין שעושים לך תרגיל? הרו: ככה חשבתי. עו"ד חדד: אם תזהיר את נתניהו תהיה חשוד בשיבוש? הרו: נכון. עו"ד חדד: התייעצת בנושא הזה עם עורך דינך ואז פלוני מחליט שאם המשטרה יודעת אז עדיף לבוא ולספר. הרו: נכון. עו"ד חדד: מוסר המידע בשליחותך לא היה אדם שנוכח בפגישות. הרו: נכון. עו"ד חדד: זה תרגיל מאד מלוכלך של המשטרה. לא ביקשת כלום ולא חשבת שאתה מגלה למשטרה משהו. הרו: נכון. עו"ד חדד: חיטטו לך בטלפון, סיפרת את זה לפרקליטות. הרו: אני מאמין שכן.
עו"ד חדד: במידע שנמסר לשי ניצן בפברואר יש הקלטות שמתעדות שיחה בסוף דצמבר, אבל ההקלטות הן בתחילת החודש. לא טרחת לבדוק את תאריכי הפגישות? הרו: נכון. עו"ד חדד: איך אחד הקבצים שאמור היה להיות מוקלט ב-13 בדצמבר נוצר ב14 בינואר? הרו: לא יודע. עו"ד חדד: לא שינית אותו? הרו: לא.
עו"ד חדד: אומרים לך שבינתיים אתה לא חשוד, אבל אני מבין שהתחושה שלך היא שזה לא יגמר אף פעם. אומרים לך "עכשיו מושיטים יד לשלום אבל בקלות היא הופכת לאגרוף", נכון? הרו: כן. עו"ד חדד: אומרים לך "יבוא עורך דינך תתייעץ איתו. תרצה לכרוך את זה בדברים אחרים, לנהל סוג של משא, אנחנו פתוחים לשמוע הכול". ברור לך פה שמדברים על נתניהו ונושאים שקשורים לנתניהו, על התיק האישי שלך ועל המשפחה שלך. פה ממש כורכים בין הדברים, נכון? הרו: כך זה נראה. עו"ד חדד: אומרים "בוא תהיה עד מדינה". הרו: נכון. עו"ד חדד: אחרי שמסיימים עם החקירה הזאת יש עוד חקירה, שבה אתה חשוד נכון? הרו: נכון. עו"ד חדד: היה ברור לך שאתה לא חשוד כל עוד תמסור מידע מפלילי על נתניהו? הרו: הבנתי שהמטרה שלהם היא נתניהו. היה לי חשש שאני אהפוך לחשוד. עו"ד חדד: ואם לא תיתן להם את נתניהו? הרו: אני לא זוכר מה חשבתי באותו רגע, אבל הרגשות הכלליים הם כך.
עו"ד חדד: החוקר כורש לוחץ עליך מאוד. הרו: כן. עו"ד חדד: הוא רוצה כל מעשה פסול שנחשפת עליו, הבנת שזה מסע דיג. הרו: כן. השופט משה בר עם: שאומרים לך "תבין את הסיטואציה", מה אתה מבין מזה? הרו: זה היה שלב מאוד לחוץ ומלחיץ, שמעלים נושאים אחרי שאני מתחיל להיכנס למו"מ ואומר אין פה כלום, לא הבנתי מה הם רוצים ממני. עו"ד חדד: מה אתה מבין שאומרים לך, "אחר כך נחליט אם זה פלילי או לא?" הרו: שאני צריך לשבת ולחשוב, לא היה לי דברים בשלוף להגיד זה פסול וזה פלילי. כשאני עזבתי את הלשכה לא חשבתי שהיו שם מעשים פליליים. עו"ד חדד: יצאת שוב מחקירה ובוא תראה מה כן יוצא בתקשורת: "ארי הרו מגייס התרומות של נתניהו נחת בישראל ונלקח לחקירה". זה לא נעים לצאת מחקירה ולגלות שהכול הוצלב, נכון? הרו: נכון. עו"ד חדד: קוראים לך 'מגייס התרומות של הליכוד' וזה חלק מהנושאים שנחקרת עליהם, נכון? הרו: נכון. עו"ד חדד: הבנת שזה חלק מהלחץ עליך? הרו: ברור.
בהמשך הוסיף הרו: "זה ברור שהמו"מ זה רק בענייני נתניהו, אם הייתי מביא על פלוני אלמוני זה לא היה פותר את הפלונטר הזה". עו"ד חדד: "ראינו שכורש אמר לך שהמו"מ הסתיים, אבל ההבנה שאין דרך לצאת מהדבר הזה ולכן יש ניסיון בכל זאת, אם אפשר לקחת משהו, שלא היו פלילים, לתת פרשנות, אולי זה ישביע את הרעב של המשטרה נכון? הרו: נכון. עו"ד חדד: מבחינתך סיפרת לחוקרים כבר הכול, גם בתיק 2000 גם בבליל השאלות שנשאלת בתיק 1000. הרו: נכון. עו"ד חדד: חוקרים אותך על דברים, פתאום מקפיאים לך נכנסים במיליוני שקלים. החשידו אותך בשוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מס, הלבנת הון, כמובן שהכול שטויות, נכון? הרו: נכון. עו"ד חדד: "תופסים לך באותו זמן רכוש, אתה כבר בתוך חקירה, המו"מ להיות עד מדינה, אז דורכים לך עוד על הצוואר אולי אז תיתן משהו. זאת הייתה ההרגשה שלך, זה לא מקרה שמוצאים טענות על שוחד ונוסעים למדגסקר, והלבנת הון ועבירות מס, זה הכול בלוף אחד גדול. הרו: על הדברים האלו בוודאי.

"אמרתי לנתניהו שזה לא רעיון טוב"

אתמול בתחילת חקירתו סיפר הרו: "נתניהו ביקש ממני להקליט. כשמקליטים בלשכה זה בדרך כלל על ידי המזכירות הצבאית. פניתי למזכיר הצבאי אייל זמיר ששאל 'האם זה ביטחוני?', עניתי שלא. הוא ענה שאסור להם להקליט אז הקלטתי אני. אמרתי לנתניהו שזה לא רעיון טוב, אבל הוא חשב שמוזס מקליט את השיחות ולכן חשב שזה נכון שתהיה לו גם הקלטה. פניתי במקביל לעו"ד דוד שמרון לראות שזה חוקי. הוא אמר שכל עוד אני משתתף בשיחה אין בעיה חוקית. שמרון הגיע לפגישה עם נתניהו לדון בנושאים שדנו בהם ראש הממשלה ומוזס".
על תיק 1000 סיפר הרו שאיש העסקים ארנון מילצ'ן ביקש עזרה בעניין הוויזה שלו לארה"ב וציין שהביא לזוג נתניהו סיגרים ושמפניה: "הגעתי לבית ראש הממשלה עם נתניהו לשיחה בספרייה. נמצא שם ארנון מילצ'ן. כשנכנסנו הוא סיים פגישה עם הגברת נתניהו. מילצ'ן אמר לנתניהו שהסיגרים בספרייה, ואז העלה את עניין הוויזה שלו. הוא מבקש עזרה בעניין הזה. מילצ'ן הוסיף שקנה את השמפניה לשרה. מעכבים לו את האישור שלה והוא ביקש שראש הממשלה יעזור בזה".