בבית המשפט המחוזי בירושלים התקיימה היום (שלישי) עדותו של עד המדינה השלישי והאחרון במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הסגל לשעבר במשרד ראש הממשלה ארי הרו. עדותו בכללותה נוגעת לשלושת האישומים בתיק 1000 (תיק המתנות), תיק 2000 (שיחות מוזס-נתניהו) ותיק 4000 (תיק בזק-וואלה). הרו העיד בין היתר במהלך הדיון כי תיאם פגישות בין נתניהו למו"ל עיתון ידיעות אחרונות נוני מוזס בבית ראש הממשלה - "המקום היחיד שאפשר להיפגש בדיסקרטיות", לדבריו.
הרו הסביר כי הכיר לראשונה את נתניהו בשנת 2002. התובע, עורך הדין אלון גילדין מפרקליטות מיסוי וכלכלה, ביקש: "ספר על מפגשים ככל שהיו בין נתניהו למר נוני מוזס מ-2007 עד 2010". העד השיב כי בשנת 2009, "בתקופה שקדמה לבחירות היו מספר מפגשים בתל אביב בעזריאלי, שלוש-ארבע פגישות". גילדין ציין: "אני מרענן את זיכרונך, אמרת בחקירה שש-שבע פגישות". הרו ענה: "יכול להיות".
6 צפייה בגלריה
ארי הרו
ארי הרו
ארי הרו
(צילום: שלו שלום)
הרו ציין כי לא הכיר את מוזס, אך תיאם את הפגישות בינו לבין נתניהו והיה נוכח בתחילתן. לטענתו, מטרת הפגישות הייתה לשפר את מצבו של נתניהו מול ידיעות אחרונות לפני הבחירות ב-2009. לדבריו, נתניהו העריך שהשפעת העיתון גדולה, ושהשניים דיברו גם על העיתון ישראל היום. לשאלת גילדין, העד השיב כי לא דיבר עם אף אחד על קיום הפגישות, ולדבריו, "הבנתי שהן נסתרות. לדעתי הן לא הופיעו בלו"ז של נתניהו". התובע אמר: "בחקירה אמרת שנתניהו ביקש שלא יופיעו בלו"ז". הרו ענה: "נכון". לפי הרו, אף אחד נוסף לא נכח בפגישות.
"היו מספר פגישות בלשכה עם ניר חפץ, שאז עבד בידיעות", הסביר הרו. הוא הוסיף: "מטרת הפגישות - מסרים בין נתניהו למוזס. זה היה במצודה בתל אביב. הפגישות היו בלשכת נתניהו ומדי פעם היו יוצאים למרפסת".
כשנתניהו נבחר לראש הממשלה ב-2009 הרו עזב את תפקידו כראש הסגל, אך חזר לעבוד איתו ב-2014. גילדין שאל: "היית מקורב לנתניהו הרבה שנים, איך הוא תפס את מוזס?". העד ענה כי "מוזס מבחינתו היה הגורם העוין מספר אחד. הבן אדם שפועל נגדו, נגדנו, באופן הכי בולט ואגרסיבי. שמעתי את זה ישירות מנתניהו. מבחינתו ידיעות אחרונות ומוזס - אותו הדבר".
גילדין ביקש מהרו לאחר מכן לספר על הצעת החוק לקידום והגנה על העיתונות הכתובה בישראל, שכונתה "חוק ישראל היום". הוא סיפר כי "ההצעה הייתה לאסור על יכולת של חינמונים. אז ישראל היום היה העיתון היחיד שהביע עמדות יותר ימניות. הניסיון לפסול אותם העסיק את כל האגף הימני של המערכת". התובע שאל: "הוא העסיק את נתניהו?". הרו השיב: "בוודאי".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
"רצה לנסות להנמיך את ההתקפות נגדו". נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)
הרו ציין כי במהלך שנת 2014 הוא הוסיף לתאם פגישות בין נתניהו למוזס בבית ראש הממשלה - "המקום היחיד שאפשר להיפגש בדיסקרטיות", לדבריו. לטענתו, היו באותה שנה יותר משלוש-ארבע פגישות בין השניים. העד הוסיף כי השתתף בפגישות הראשונה והשנייה, שהוקלטו, וציין כי "ראש הממשלה ביקש ממני לתאם את הפגישות. יכול להיות שמוזס פנה אליי מספר פעמים, אך אני לא זוכר".
גילדין שאל לאחר מכן: "בתקופה הזו - לשם מה נועד סבב הפגישות הזה? מה אמר כל אחד מהם?". הרו ענה כי "שיחות ראש הממשלה עם מוזס היו קצרות, תוך תיאום ולא מעבר לזה. מבחינת נתניהו אנחנו לקראת בחירות 2015, יש פה גוף תקשורת עוין, הרצון - לנסות להוריד את הלהבות ולהנמיך את ההתקפות נגדו. הבנתי מהכיוון של מוזס שבעניין הזה קודם כל הייתה הרבה מאוד תקשורת סביב 'חוק ישראל היום'. זה היה ברור שזה מגיע מהכיוון של ידיעות. הבנתי שהרצון שלו הוא להגיע להבנות בעניין 'חוק ישראל היום'".

מסר מנתניהו למוזס

הרו סיפר בהמשך על שיחה שערך עם נתניהו. "ראש הממשלה התקשר אלי, רצה שאעביר מסר למוזס", הסביר. "היה דיון בכנסת סביב 'חוק ישראל היום', וניסיון להביא אותו להצבעה. נתניהו ביקש להעביר מסר למוזס בעניין, סביב החקיקה. את הפרטים אני לא זוכר. הדבר היחיד שאני זוכר - שהוא ביקש להבהיר שמוזס יפנה לאיתן כבל, ושכבל יעביר מסר ליריב לוין, וכך יושלם המסר". גילדין השיב: "אבקש לרענן את הזיכרון שלך לגבי המסר באותה שיחה - בחקירה אמרת שהמסר - 'שביבי יעשה מה שדרוש'". הרו ענה: "כן".
התובע שאל לאחר מכן: "הבנת שהיו שיחות קודמות בנושא?". הרו השיב כי "לאור זה שלא הייתי צריך להזכיר פה תהליך, אלא רק מסר, הבנתי שזו לא הייתה השיחה הראשונה ביניהם". גילדין הוסיף לשאול: "מה עוד נתניהו ביקש ממך לגבי השיחה?". לפי העד, נתניהו ביקש "להקליט אותה. העוזר שלי היה בארץ, פניתי אליו וביקשתי ממנו שיקליט את השיחה. אלי ג'וזף. העלתי אותו לקו שיקליט. מוזס לא ידע שאלי על הקו". הרו הוסיף כי מוזס אמר "שהוא יעביר את המסר".
6 צפייה בגלריה
דוד שמרון
דוד שמרון
"היה חשוב לו שראש הממשלה לא יציג דברים בצורה של 'תן וקח'". דוד שמרון
(צילום: אוהד צויגנברג)
בהמשך שאל גילדין: "חוקר אמר לך שנאמר משהו כמו 'אני אטפל בצד שלי ונוני בצד שלו'. זה נאמר?". הרו השיב: "כן". גילדין הוסיף: "'אני אדבר עם כבל ושהוא יעשה מה שהוא צריך לעשות?'. זה משקף?". הוא ענה: "כן". התובע שאל: "מה הסיכוי שהחוק היה עובר? שמעת הערכה מאנשי נתניהו? ההצבעה על החוק נדחתה?". הרו אמר כי "לא זוכר ששמעתי הערכה כזו או אחרת. לא זכרתי, אבל כן. ההצבעה נדחתה".
הרו התייחס בהמשך ליו"ר ועדת הכנסת דאז יריב לוין, וציין בתגובה לשאלת התובע כי "שנינו גרים במודיעין אז אני זוכר שהתקיימה פגישה בינינו, אבל לא זוכר מי יזם, ולא את תוכן הפגישה. אבל בנושאי חקיקה באופן כללי פנייה כזו לא תבוא ממני אלא מראש הממשלה או גורם אחר". העד הוסיף כי אינו יודע אם לוין ידע על פגישות נתניהו-מוזס.

הקלטות שיחות נתניהו-מוזס

גילדין ביקש מהרו לציין את מה שקדם לשיחות בין נתניהו ומוזס. הרו ציין כי "נתניהו ביקש ממני להקליט את אותה פגישה. כשמקליטים שיחות בלשכה זה בדרך כלל על ידי המזכירות הצבאית ולכן פניתי למזכיר הצבאי ולא שיתפתי אותו במהות הפגישה, אבל שראש הממשלה ביקש להקליט. אייל זמיר שאל 'האם זה ביטחוני?', ועניתי שלא. אז הוא ענה שאסור להם להקליט. ניסיתי למצוא פתרון אחר.
"אמרתי לנתניהו ש'זה לא רעיון טוב', הוא חשב שמוזס מקליט את השיחות ולכן חשב שזה נכון שתהיה לו גם הקלטה. ראש הממשלה החליט שאהיה נוכח בפגישה, לא הבנתי למה. מבחינת ההקלטה עצמה הראו לי איך אפשר להקליט מהנייד, אולי העוזר שלי. פניתי במקביל לעורך הדין דוד שמרון לשאול 'אם זה נכון לעשות', לראות שזה חוקי לעשות. זה היה בבית ראש הממשלה. שמרון אמר שכל עוד אני משתתף בשיחה אין בעיה חוקית. שמרון הגיע לפגישה עם נתניהו לדון בנושאים שדנו בהם ראש הממשלה ומוזס".
6 צפייה בגלריה
נוני מוזס
נוני מוזס
"נתניהו ראה בו אויב". נוני מוזס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
התובע הוסיף לשאול: "היית נוכח בפגישות נוספות עם שמרון ונתניהו בנוגע לפגישות נתניהו-מוזס?". הרו השיב: "כן. היה חשוב לשמרון שראש הממשלה לא יציג את הדברים בצורה של 'תן וקח' (בשיחה עם מוזס - ג.מ). המטרה של הפגישה עם שמרון הייתה להכין את נתניהו למפגש עם מוזס - הכנה אסטרטגית-פוליטית, וחלק מזה היה בשימוש של מילים כאלו ואי שימוש במילים אחרות. שמרון לא רצה שתהיה אי הבנה שיש פה עניין של 'תן וקח'. הוא אמר שהשיח סביב החוק היה בנושאים הקשורים אליו ולא לשום דבר אחר".
הרו סיפר בהמשך על הפגישה הראשונה שהוקלטה. "יושבים בבית ראש הממשלה. נתניהו יושב על כיסא, מוזס מצד אחד. אני בספה ממול. הטלפון שלי היה בכיס של הז'קט, לפני הפגישה הפעלתי את ההקלטה. בסוף הפגישה לא עשיתי כלום עם ההקלטה. לא זוכר אם נתניהו אמר לי לעשות איתה משהו".
גילדין שאל: "דובר על הבעיה שיוצר ישראל היום לידיעות?". הרו אמר כי "זה היה ברור שישראל היום תופס נתח יותר גדול בשוק וזה הפריע לו ברמה העסקית. לא שוחחתי על הדברים הללו - מלבד עם נתניהו, על פתרונות לבעיה של מוזס. אני חושב שנתניהו ראה במוזס אויב ולכן רצה להגיע להבנה שיפסיק את ההתקפות עליו ועל המשפחה".
גילדין הוסיף כי "בחקירה אמרת 'אני יודע שהם דיברו על זה משיחות עם נתניהו. נתניהו שיתף אותי על רעיונות כאלו ואחרים ואיך אפשר להעביר משהו בסגנון'". הרו השיב: "כן. נתניהו דיבר איתי. הוא פחד שבלי הבנות עם מוזס נפסיד בבחירות". התובע שאל עוד: "כשמדברים על 'חוק ישראל היום' בפגישה למה מתכוונים?". העד ענה כי "אם העלו אופציות נוספות - זה אומר ש'חוק ישראל היום' כבר לא היה רלוונטי".
הרו סיפר כי בפגישה נוספת "נפגשנו בבית ראש הממשלה אני, נתניהו, יריב לוין וגם אלקין, בנושא פתרון של בעיית 'חוק ישראל היום'. אלקין ולוין אמרו שאין שום סיכוי להעביר משהו עד לפיזור הכנסת. נתניהו העלה את הנושא ואמר שקיבל מסרים ש'אפשר להגיע להבנה בעניין', ושיש בעיה עקרונית עם החוק כי רוב השותפים הקואלציוניים כעת יהיו השותפים במידה שהוא ינצח בבחירות. הם תומכים בחוק ולכן צריך למצוא לזה פתרון. אני לא זוכר אם זה לפני ההכרזה ללכת לבחירות או אחרי".
6 צפייה בגלריה
"הייתה אופציה שיירכוש את ידיעות אחרונות". שלדון אדלסון
"הייתה אופציה שיירכוש את ידיעות אחרונות". שלדון אדלסון
"הייתה אופציה שיירכוש את ידיעות אחרונות". שלדון אדלסון
(צילום: AFP)
התובע שאל: "זה עלה בשיחה עם מוזס?". הרו השיב: "לא. אלקין ולוין אמרו שאין אפשרות לקדם את זה לפני הבחירות". על שיחה אחרת שהוקלטה הוא סיפר כי היא "הייתה קשה. הייתה כתבה או פוסט של אחד הכתבים של ידיעות על בנו של ראש הממשלה וזה מאוד פגע בו. הייתה שיחה גם עם הגברת נתניהו וראש הממשלה לפני זה, שבה דיברו על המאמר הזה ושצריך להעלות את זה בשיחה בצורה מאוד קשה. הייתה החלטה להקליט גם את הפגישה הזו. בפגישה הטלפון שלי היה בז'קט של ראש הממשלה. הבנתי בסוף שלא התקדמו להבנות".

מעורבות נתניהו בניסיון רכישת ידיעות אחרונות

בזמן שכיהן כראש הממשלה וכשר התקשורת, נתניהו היה מעורב לטענת הרו ברכישת ידיעות אחרונות. לדבריו, נערכה שיחה נוספת, הפעם בין נתניהו לאיש העסקים הגרמני מטיאס דורפנר, בעניין רכישת העיתון. "הייתה פגישה במשרד ראש הממשלה, הם דיברו על האופציה של רכישת העיתון. נתניהו אמר שידיעות עוין כלפיו וכלפי הימין ולכן היה חשוב למצוא מישהו עם אידיאולוגיה אחרת. דורפנר הקשיב, לא הביע עמדה. הייתה עוד שיחה טלפונית, זה עלה שוב. ראש הממשלה היה דומיננטי, הוא ניהל את השיחה", ציין הרו.
לדברי הרו, "ניהלתי שיחה נוספת עם יהודי אוהד ישראל שגר בניו יורק, איש עסקים, בעלים של גופי תקשורת בחוץ לארץ. גם כאן עלה הנושא שחשוב שגורם אידואלוגי ימני יקנה את העיתון ושההתקפות ייפסקו".
גילדין שאל: "גם הנושא שארנון מילצ'ן יקנה את ידיעות עלה?". לפי הרו, "זו הייתה אופציה, שמעתי את זה מראש הממשלה. גם ג'יימס פאקר זה שם שעלה. אם אני לא טועה בפגישה היו ראש הממשלה, אני ודוד שמרון. זה היה לקראת פגישה של ג'יימס פאקר עם מוזס". התובע הוסיף: "מהפגישה עם פאקר, הבנתם אם זו הפעם הראשונה שהנושא הזה עולה, שיש אפשרות שהוא יקנה את העיתון?". הרו ענה: "לא".
6 צפייה בגלריה
ארנון מילצ'ן
ארנון מילצ'ן
"הביא סיגרים ושמפניה, וביקש שראש הממשלה יעזור לו עם הוויזה". ארנון מילצ'ן
(צילום: GettyImages)
לאחר מכן, שאל התובע: "אתה זוכר שהיה עוד אירוע כזה?". הרו השיב כי "זוכר שהיה אירוע כזה. הייתה אופציה שגם שלדון אדלסון ירכוש את ידיעות אחרונות. זו לא הייתה אופציה רצינית. לא הייתה שיחת המשך". גילדין הוסיף לשאול: "מה קרה בהמשך?". הרו אמר כי "ראש הממשלה ביקש ממני לדבר עם שלדון על זה. נפגשנו בדירה בתל אביב. אמרתי לו שנתניהו שוב מעלה את הנושא, שהוא רוצה שישקול את זה. אדלסון לא היה מעוניין לשמוע. הייתה הרגשה שידיעות באו לחסל את נתניהו ואת הימין בכלל. לכן הוא (נתניהו) חיפש כמה אפשרויות".

תיק 1000 וחידוש הוויזה של מילצ'ן

בהמשך עבר התובע לדון בתיק 1000 - תיק המתנות. הרו אמר כי איש העסקים ארנון מילצ'ן ביקש עזרה בעניין הוויזה שלו, וציין כי הביא לזוג נתניהו סיגרים ושמפניה. העד סיפר: "הגעתי לבית ראש הממשלה עם נתניהו לשיחה בספרייה. נמצא שם ארנון מילצ'ן. כשנכנסנו הוא סיים פגישה עם הגברת נתניהו. מילצ'ן אמר לנתניהו שהסיגרים בספרייה, ואז העלה את עניין הוויזה שלו. הוא מבקש עזרה בעניין הזה. מילצ'ן הוסיף שקנה את השמפניה לשרה. מילצ'ן העלה את עניין הוויזה - מעכבים לו את האישור שלה והוא ביקש שראש הממשלה יעזור בזה".
הרו הוסיף כי "מילצ'ן דיבר איתי לפני ביקור ג'ון קרי בארץ. הוא התקשר אלי בהמשך וביקש שאזכיר לנתניהו שהבעיה עדיין לא נפתרה. כמה שיחות. אני מתאר לעצמי שהעברתי את המסר לראש הממשלה".
הרו ציין עוד כי "בלשכה היו פעמים שקנו סיגרים, לא קופסאות ענקיות. פעמים בודדות. לא היה נוהל שאני הייתי מעורב בו אבל ראיתי את עזרא סיידוף קונה לפעמים. נתניהו אהב לעשן, עישן הרבה. לפעמים הוא היה מחליף סיגר לפעמים חוזר לסיגר – היה מעשן לא רק בערב - מעשן כמה וכמה פעמים ביום. היה לו תיק קטן שבו החזיק חמישה-שישה סיגרים שהיו איתו באוטו או במשרד ובלשכה. בבית ראיתי אותם. פעם אחת קניתי סיגרים בניו יורק עבור נתניהו. אחרי הנאום באו"ם קניתי שניים. לא ממש היו תקופות שלא עישן".
גילדין התייחס למילצ'ן, ושאל: "באיזו מידה מילצ'ן היה מתקשר ללשכת ראש הממשלה?". העד השיב כי "תלוי בתקופה, אבל היה מתקשר ללשכה לפעמים. לעיתים יותר מפעם ביום". התובע הוסיף לשאול: "היה מקרה שהתקשר ולא העברת את השיחה?". הרו ענה: "כן. הוא התקשר אלי וביקש לדבר עם ראש הממשלה, שהיה בפגישה. אמרתי לו שנחזור אליו. יותר מאוחר נתניהו התעצבן שלא העברתי את השיחה. הוא אמר ש'כארנון מתקשר תעביר אותו'".
הרו דיבר גם על מעורבות מילצ'ן בעניינים פוליטיים, ואמר כי "הוא היה בקשר עם הרבה דמוית במערכת הפוליטית והעלה זאת בשיחות עם ראש הממשלה. היה מקורב מאוד לנשיא פרס". גילדין שאל: "היו לו פגישות פוליטיות עם נתניהו?". העד השיב: "הוא היה מעורב, אבל לא יודע בידוק איך זה התנהל. הוא אהב להיות המחבר בין ראש הממשלה לדמויות מהמערכת".
התובע ביקש בסוף הדיון: "בתחילת 2016 נודע לרשויות האכיפה על ההקלטות בנייד שלך. המידע נמסר בידיעתך. תתייחס בבקשה לשלב הזה - העניין שלך להיות עד מדינה". הרו ענה כי "הרגשתי בפברואר שנחקרתי כשאני חף מכל פשע, ולא רציתי להיות עד מדינה. ביולי הרגשתי שהוסיפו עוד תיק ועוד תיק. אחרי התייעצות הבנתי שלא יעזבו אותי". גילדין הוסיף: "נחקרת ארבע פעמים בין תחילת המו"מ לחתימה על ההסכם. מסרת את האמת בכל השלבים?". הרו השיב: "כן. כל דבר שאמרתי היה אמת".
פורסם לראשונה: 11:40, 09.05.23