מאז מלחמת העצמאות עוטרו 40 לוחמים בעיטור הגבורה, או בשמו המקורי "גיבור ישראל". רק ספורים מהם חיים בינינו עד היום. בשבועות האחרונות שוחחנו עם ארבעה מהם - הלוחם הוותיק שהציל את לוחמיו בפלמ"ח, הגיבור מיום הכיפורים שהשתתף בקרבות הבלימה העקובים מדם בעמק הבכא, המפקד שהציל את חבריו עם יד קטועה, והמילואימניק שהשתתף באחד הקרבות הקשים של מלחמת ששת הימים. אלה הסיפורים שנכתבו בדפי הגבורה של מדינת ישראל.
2 צפייה בגלריה
(צילום: אסף קמר, ירון שרון, אריק מרמור)

"לא זוכר שיחות על צדקת הדרך. היה ברור - נלחמים!"

סמל יאיר רחלי, קיבל את העיטור בעקבות פעולת תגמול של הפלמ"ח ליד חיפה
סמל במיל' יאיר רחלי התגייס יחד עם חבריו מבתי הספר החקלאיים אל הגדוד הראשון של הפלמ"ח. בתוך זמן קצר הוא הפך להיות מפקד הכיתה של חבריו - לא משהו שהפריע לו או למי מהם. "במלחמה כולם דרוכים, מוכנים. היינו בתוך העניין עצמו נלחמנו. אני לא זוכר שיחות על צדקת הדרך או דברים כאלה. הכל היה ברור - נלחמים!".
הקרב הראשון שבו השתתף רחלי היה פעולת תגמול של הפלמ"ח בכפר בלד א-שייח שליד חיפה, ארבעה חודשים לפני הקמת המדינה. כשאנשי הכנופייה הערבית זיהו את הלוחמים וירו לעברם - יאיר רחלי לא היסס לרגע ותקף את העמדה. הוא המשיך להילחם בקרבות במלחמת העצמאות, ועל אותה פעולת תגמול קיבל את עיטור "גיבור ישראל".
לסיפור המלא של יאיר רחלי - לחצו כאן

"האם אני מזהה כאן פחדנים? מי שרוצה - שיצטרף"

תא"ל אביגדור קהלני, קיבל את עיטור המופת במלחמת ששת הימים ועיטור הגבורה במלחמת יום הכיפורים
תא"ל במיל אביגדור קהלני הוא בין היחידים שקיבלו גם את עיטור הגבורה וגם את עיטור המופת. במלחמת ששת הימים נלחם בקרבות השריון הקשים מול הצבא המצרי, נפצע קשה וקיבל את עיטור המופת. שש שנים מאוחר יותר, השתתף בקרבות הבלימה העקובים מדם בעמק הבכא, קרבות שבעקבותיהם קיבל את עיטור הגבורה.
2 צפייה בגלריה
אביגדור קהלני
אביגדור קהלני
"כשהבושה לא תכאב לא תהיה פה מדינה". אביגדור קהלני (מימין)
(באדיבות המצולמים)
את התחושות והלקחים מאז הוא מנסה להנחיל גם היום, אך משתדל להישאר אופטימי. "הבושה היא ערך אצלנו במדינת ישראל. כשהבושה לא תכאב לא תהיה פה מדינה", הוא מסביר. על העתיד הוא אומר: "האם הנשק שלנו מוכן למלחמה הבאה? לפי מה שאני מבין ויודע – כן. האם למנהיג, למקבלי ההחלטות, יהיה ברגע האמת את היכולת, החזון והאומץ? זה אני לא יכול להגיד לך, ושם אני מקווה שלא ניכשל".
לסיפורו המלא של אביגדור קהלני - לחצו כאן

"צריך להמשיך להילחם - יש טנקים מולך"

סגן גד רפן, קיבל את עיטור הגבורה בעקבות הקרב בעמק דותן במלחמת ששת הימים
באחד מהקרבות הקשים והעקובים מדם במלחמת ששת ימים, מצא את עצמו סגן במיל' גד רפן, מפקד מחלקת טנקים בחטיבה 45, מוביל את שאריות הפלוגה שלו. עם נחיתות מספרית, תנאי שטח קשים ויד קטועה - הוא הוביל את אנשיו למסתור, ולבסוף חזרה לישראל.
התוצאות הקשות של הקרב, שנבעו לא מעט ממחסור במידע, נחרטו בזיכרון הישראלי לא מעט בזכות השיר של דליה רביקוביץ' - "עמק דותן". חמישים ושבע שנים אחרי המלחמה רפן צופה בחשש בקרע בעם ומזהיר: "זה עלול להגיע לשפיכות דמים. מזה אני מפחד".
לסיפורו המלא של גד רפן - לחצו כאן

"אין גיבור ואין פחדן, יש אינסטינקט"

סא"ל משה לוי, קיבל את עיטור הגבורה במלחמת יום הכיפורים
ביום התשיעי למלחמת יום הכיפורים נדרשה הפלוגה של סא"ל במיל' משה לוי למשימה בלתי אפשרית - לחלץ שיירת אספקה שנקלעה למארב מצרי. עם יד שנקטעה בקרב, שני רימונים בכיס והרבה תעצומות נפש, הציל לוי כמה מחבריו באחד מהקרבות הקשים ביותר במלחמה ההיא.
הקצין המעוטר מתבטא באופן נחרץ נגד אנשי המילואים שמאיימים להפסיק את התנדבותם ושירותם. "אנשים שהולכים לצבא צריכים להבין שהמטרה היא לא למות בעד ארצנו, אלא להרוג את האויב בעד ארצנו. אני מחליף את מה שטרומפלדור אמר", הוא אומר.
לסיפורו המלא של משה לוי - לחצו כאן