יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר היום (חמישי) כי יש "גינוי מקיר לקיר" בחברה הערבית לפיגוע הקטלני בבאר שבע השבוע, בו נרצחו ארבעה בני אדם. בריאיון לאולפן ynet התייחס עבאס גם לפשיעה הגואה בחברה הערבית ואמר כי ההזדהות שם עם דאעש זניחה וכי מדובר ב"כמה בודדים שלא מייצגים".
"אין ספק שמבחינה ערכית, מבחינה אזרחית-חוקית וגם מבחינת מרקם היחסים בין יהודים וערבים, העמדה שלנו כרע"מ, שמקדמים שותפות פוליטית ואזרחית, צריכה להיות ברורה", אמר עבאס. "אני שמח שהחברה הערבית, מקיר לקיר - מנהיגים פוליטיים, אנשי רשויות, אנשי דת, ובמיוחד שבטים בנגב - גינו את הפיגוע הזה והביעו את עמדתם הנחרצת".
4 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"בעיות עומק קשות שמובילות לפשיעה ואלימות". מנסור עבאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
הרכב של המחבל
הרכב של המחבל
זירת הפיגוע בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
"אין ספק שלאורך שנים, ממשלות ישראל נכשלו בהתמודדות עם האתגר הזה", אמר עבאס. "אם אתה משאיר את הדרג הפוליטי בצד והולך ולומד את הניירות שהוכנו, הדו"חות של ועדות שקמו, אתה רואה שמדברים על הכישלון הזה, המחדל הזה. האוכלוסייה הזו מונה היום כמעט 300 אלף אזרחים. אז היו אלפי אזרחים בודדים, והיו צריכים להתמודד בצורה יותר קלה עם האתגר הזה. הממשלה הזאת היא הממשלה היחידה שאומרת את זה ומתמודדת עם זה".
-גם אתה קושר בין התנהלות הממשלות הקודמות כלפי הבדואים לטרור הזה? "המקרה הבודד הזה, אין ספק שיש לו תשתית אחרת, זו אידיאולוגיה של דעאש, וזה לא שייך לקונטקסט הפנימי אצלנו בחברה הערבית. חשוב להבדיל את המקרה הספציפי הזה. אבל אין ספק שברגע שיש לך חברה שסובלת מבעיות רבות, בעיות עומק קשות שמשליכות גם על הקשר או האמון במדינה או במוסדות המדינה, אז בתוך החברה יש לנו משברים – פשיעה, אלימות וכו'".
4 צפייה בגלריה
בנט בפתח ישיבת הממשלה
בנט בפתח ישיבת הממשלה
"הממשלה הזו היא היחידה שמתמודדת עם זה". בנט בישיבת הממשלה
(צילום: AFP)
-אני רואה עכשיו ג'יפים, רובים שלופים, נהיגה פרועה כמו באפגניסטן. אתה קושר את זה לזה שלפני שנתיים או חמש הממשלה לא טיפלה בזה? זו לא התנהגות שקשורה לממשלה, זו התנהגות נורמטיבית עקומה, קלוקלת. "זה לא רק 5 שנים, זה עשורים של הזנחה לאוכלוסייה הזאת. תאר לעצמך שהיום יש עשרות אלפי אנשים שאין להם שירותים ממשלתיים – לא חינוך, לא רווחה, לא תשתיות. הרוב המכריע הוא נורמטיבי, שומר חוק, אזרחי מדינת ישראל וכו', אבל אין ספק שברגע שיש לך רקע סוציו-אקונומי קשה ביותר, אז התוצאות יהיו באותו כיוון".


עבאס טען כי החדירה של ארגוני טרור אסלאמיים קיצוניים כמו דאעש לחברה הערבית היא זניחה. "תמצא אנשים בודדים, ממש בודדים, שלא מייצגים לא את החברה הערבית בנגב ולא בצפון. אבל תופעת הפשיעה והאלימות בחברה הערבית לא נולדה סתם, ולא על רקע לאומי - אלא כישלון בחינוך, ברווחה, בשירותים הממשלתיים וגם כישלון בהיבטים שונים בחברה הערבית, אנחנו לוקחים אחריות על עצמנו".
-בשנים האחרונות התקציבים בנגב דווקא עלו משמעותית, אבל עם זאת – גם הפשע והפשיעה הלאומנית עלתה. "זה לא נכון. היו תוכניות שלא יושמו. בנגב יש עשרות אלפי אנשים שעדיין נמצאים בצריפים. אז היה השר אורי אריאל חמש שנים - הרס עשרת אלפים בתים, אז מה השגנו בזה? משילות היא גם אכיפה, אבל גם מתן שירותים שהממשלה יכולה ליישם במדיניות כלפי האזרחים וזה לא קורה, הממשלה הזאת כן מנסה להתמודד גם ואנחנו כשותפים בקואליציה. האוכלוסייה הבדואית בנגב הצביעה רע"מ כי היא רוצה את התהליך שמובילה רע"מ, של השתלבות, של שותפות, של לנסות להשפיע מבפנים בדרכים דמוקרטיות ולהיות קרובים לשולחן קבלת ההחלטות. אז האנשים בנגב כן הולכים בדרך הזו של שותפות, של לקיחת אחריות וגם ביקורת עצמית".
4 צפייה בגלריה
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
"רוצים השתלבות". עימותים סביב נטיעות קק"ל בנגב
(צילום: רויטרס)
-אתה בוודאות יכול להגיד לנו שלא מלמדים בחורה בבתי הספר הסתה נגד המדינה? "מערכת החינוך הערבית נשלטת בצורה מוחלטת על ידי משרד החינוך והיא מפוקחת ביותר, ולכן אתה מדבר על מורה אחד שסרח מבין אלפי מורים ערבים שעושים את מלאכתם נאמנה. אחד הפתרונות שצריכים זה לתת חינוך טוב, השכלה טובה לילדים, שיהיה להם אופק. הרי יש לנו כמעט 70 אלף צעירים וצעירות ללא מעש, זה כישלון".
עבאס לא שלל אפשרות ששב"כ ייכנס לנושא הפשיעה הערבית באופן עמוק יותר. "הכתובת היא הממשלה שצריכה לקבל החלטות על אילו כלים להפעיל וכו'. כמובן שהכל צריך להיות בהתאם לחוק ולכללים".
-אתה נותן אור ירוק לממשלה להשתמש בכל הכלים שהיא צריכה? "יש גורמים פוליטיים שלאורך שנים שלטו במדינה וניהלו אותה, והיום הם מבקרים את הממשלה הזו, כאשר הם עצמם לפני כמה חודשים היו בשלטון ולא עשו דבר כדי למצוא פתרונות למצוקות האלו. רע"מ מובילה תהליך שבו היא מביאה את החברה הערבית ובמיוחד בנגב לשולחן הממשלה, כדי שהיא תוכל להתמודד עם האתגר הזה. מי שדחף לקדם תוכנית למיגור הפשיעה והאלימות על כל ההיבטים השונים שלה, זה רע"מ. אז אתם לא יכולים להאשים את רע"מ שהיא קושרת את ידה של הממשלה".
בקרע הרמדאן והחשש מהסלמה, עבאס אמר כי הוא פועל למנוע "שידור חוזר" של הפרעות שהתחוללו במהלך שומר החומות. "אנחנו לא רק מקווים שלא, אנחנו מנסים למצוא דרכים איך אפשר להתמודד עם האתגר שיהיה לנו ברמדאן, מצד אחד לקיים את הפולחן הדתי, את חופש הדת, ומצד שני לשמור על רגיעה ועל שקט. אנחנו צריכים להניח שזה עלול להידרדר להסלמה, ולכן השאלה היא איך אנחנו מכינים את עצמנו ואיך אנחנו מתמודדים עם זה".