רמדאן? הסלמה ביטחונית? גל פיגועי סכינים? על רקע שורת פיגועי הדקירה בתקופה האחרונה, שהגיעו לשיא בפיגוע המשולב בבאר שבע שבו נרצחו ארבעה בני אדם, ניסינו להבין עם שורה של מומחים בתחום הביטחוני מה מניע את המבצעים והאם קיים חשש למעשי חקיינות והרחבת הטרור העממי.
מנכ"ל תנועת הביטחוניסטים, תא"ל במיל' אמיר אביבי, טוען כי מדובר בקאמבק של פיגועי סכינים נוכח ההסתה הרבה מצד ארגונים איסלאמיסטיים. "אנחנו נכנסים לתקופה מאוד רגישה של הרמדאן, וכל זה בתוך מציאות שחמאס וארגונים אחרים בחרו במקום לעשות מערכה של רקטות וטילים - להתסיס את האוכלוסייה. רואים את זה ברשתות החברתיות ובקריאות לעלות לירושלים ומאבק על השטח.
"יש תחושה שהציונות בסוג של בלימה ויש פה מומנטום לעשות שינוי, ובתוך המצב הזה ראינו שהאוכלוסייה הבדואית בדרום עברה איסלאמיזציה מאוד משמעותית ואנשים נהיו מאוד דתיים. בשנים האחרונות אנחנו רואים תהליך של פלסטינזציה גם, ואנחנו רואים את אותן תופעות של השתלטות על שטחים כמו ביהודה ושומרון וגם פיגועי סכינים. יש פה מציאות של מערכה שמתנהלת מולנו והצלחה של הגורמים האיסלאמיסטים לבצע פיגועים".
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בבאר שבע
זירת הפיגוע בבאר שבע
זירת הפיגוע בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
4 צפייה בגלריה
 הנרצחים בפיגוע בבאר שבע
 הנרצחים בפיגוע בבאר שבע
הנרצחים בפיגוע בבאר שבע
4 צפייה בגלריה
מסלול המחבל בבאר שבע
מסלול המחבל בבאר שבע
(המפה באדיבות המרכז למיפוי ישראל)
על רצף הפיגועים בירושלים, בשומרון ובבאר שבע, אמר אביבי: "המסרים והאווירה בתקופה הזו קשים ומסוכנים, גם מערכת הביטחון סבורה שזה יהיה חודש קשה ומתכוננים לזה בהתאם. יש חשש וסיכון גבוה שיהיו פיגועי המשך, זה תמיד עובד ככה. רואים גם את התמיכה הגדולה שהג'יהאד האיסלאמי וגורמים נוספים נותנים לאירוע הזה ומכנים את המחבל 'גיבור', וזה יכול לגרום לאחרים לחקות אותו".
אביבי ציין כי למבצע הפיגוע בבאר שבע מוחמד אבו אלקיעאן מהיישוב חורה הייתה אמנם השראה מדאעש, אבל ההשפעה בסביבתו הגיעה גם מהרשתות החברתיות. "זה תהליך מצטבר שמספיק פוסט או ציוץ ואדם מחליט 'זהו, אני יוצא לפיגוע'. בשבועות האחרונים יש תדלוק מתמשך, ויש גם משהו ויראלי שרץ בקרב הפלסטינים וערביי ישראל שבקיץ 2022 זה הקץ של ישראל. הם שואבים המון עידוד גם שהממשלה היום תלויה באחים המוסלמים וגם מה שקורה עם האמריקנים, ויש תודעתית איזושהי אווירה כללית שאנשים עם השפעה דתית מושפעים ממנה".
4 צפייה בגלריה
המחבל, מוחמד אבואלקיעאן
המחבל, מוחמד אבואלקיעאן
המחבל מבאר שבע מוחמד אבו אלקיעאן
לדברי אביבי, שני אירועים גרמו לשינוי באופן שבו המודיעין תופס את עולם הרשתות החברתיות. "האירוע הראשון זה 'האביב הערבי'. אף אחד לא צפה את המגה אירוע הזה. שנית, ראינו שאנשים מעלים פוסטים לפני שהם יוצאים לפיגוע, ואז שב"כ וצה"ל הבינו שהם בפער באופן שבו הם מנטרים את הפעילויות. מאז הם השתפרו מאוד, ועדיין, בעולם של מפגע בודד זה מאוד קשה לעלות על זה בזמן".
לסיכום דבריו אמר אביבי: "מדינת ישראל בעשור האחרון נתנה לכל התופעה הזו לבעבע ופעלה בהכלה ולא התעמתה עם זה. מדינת ישראל צריכה להגדיל בצורה דרמטית את מצב ביטחון הפנים אפילו על חשבון צה״ל. צריך משטרה ומג"ב בסדר גודל אחר לגמרי. צריך לפעול בשיטתיות בסדר היום. צריך לטפל גם בחינוך, חלקים גדולים מאוד מערביי ישראל נוסעים ללמוד ברמאללה באווירה של שנאת יהודים ושנאת ישראל ברמות הכי קשות שיש, אז מה הפלא שיש הקצנה".

"שואפים להזכיר לעולם שהם קיימים"

יאיר אנסבכר, יועץ במערכת הביטחון, סבור גם הוא ששרשרת הפיגועים מצביעה על פתחו של גל. "יש התחממות צפויה גם במערכת הביטחון וגם אצל מזרחנים סביב הרמדאן הקרוב מכמה סיבות: יש את הקונטקסט הגלובלי, העובדה שהפלסטינים מרגישים שתשומת הלב העולמית לא נתונה אליהם. הסיפור האוקראיני מסית את תשומת הלב מהנושא הפלסטיני. הם שואפים להזכיר לעולם שהם קיימים.
יאיר אנסבכריאיר אנסבכרצילום: אריאלה ביטרמן
"חמאס מנסה לקשר בין אירועים בדלניים לבין התנגדות שלו. בנוסף, יש את הסיפור האיראני, שיש להם אינטרס לחמם את האווירה כדי להרתיע ולסבך בעימותים מקומיים ולהראות שישראל מתוסכלת מעסקת הגרעין. ישנה הסתה מאוד רחבה ברשתות, יש פעילות רשתית גדולה אנטי-ישראלית".
לדברי אנסבכר, הסיבה השנייה להתחממות היא תזכורת מההתפרעויות בערים המעורבות בישראל במהלך מבצע "שומר החומות" בשנה שעברה. "הרמדאן השנה עומד בסימן שנה לאירועי מאי, הם נתפסים אצלם כסיפור הצלחה של ההתנגדות ושל הבדלנים הלאומנים בתוך הארץ ולכן הם מעוררים השראה. הממד הדתי פחות מוכר לישראלים: הנבואה הנפוצה אצל מנהיגים מוסלמים פופולאריים היא שבחודשים מרץ עד מאי 2022 תפרוץ המלחמה שתמחק את ישראל ובגינה תחדל להתקיים כישות ציונית במרחב. הם מאמינים ומדברים על זה בצורה מאוד ברורה שבחודשים האלה תהיה מלחמה שתביא את ישראל להשמדתה. זה גורם להם להתעורר".
לדברי היועץ הביטחוני, יש חשש מאוד גדול שאנחנו לקראת גל בלתי-עציר. "כישראלים ששואפים לחיי שקט ושלווה אנחנו כל פעם מזועזעים מאירוע בודד, אבל למעשה יש לה מחרוזת של פנינים אפלות. יש פה מלחמה עממית שהשיא שלה לפנינו. לצערנו, גם ההצלחה היחסית של האירוע בבאר שבע מעודדת אותם לנסות להמשיך לפגע".
אנסבכר טוען כי הדרך היחידה למנוע את פיגועי הסכינים היא נקיטת יד קשה. "באירועי אוקטובר 2000, במקביל לאינתיפאדת אל אקצה, היו מקרים של אלימות נרחבת ביהודה ושומרון ופרץ גל אלים של ערביי ישראל בגליל. המשטרה פעלה לעצור את זה ביד ברזל וכתוצאה מכך נהרגו 12 ישראלים ערבים. לאחר האירועים האלה מי שסיבך אותנו זו 'ועדת אור' שהמליצה להעניש ולפטר חלק ניכר מצמרת המשטרה ומאז עד היום משטרת ישראל מפחדת להתעמת עם ערבים, וזה מה שמסביר את מה שקורה היום.
"כל מה שצריך כדי ליצור פה שקט וביטחון זה לתת למשטרה ולמערכת הביטחון לטפל בזה ביד קשה ולירות במי שצריך בלי לפחד, כשהמטרה היא לחסוך ולהציל חיי אדם משני הצדדים. הפעלת כוח גדולה ומרוכזת בהתחלה מקצרת משמעותית את משך זמן הלחימה וחוסכת חיי אדם. את זה אמר עמירם לוין. אני רק מצטט אותו".

ניצב בדימוס אריה עמית, לשעבר מפקד מחוז ירושלים במשטרה, טוען כי פיגועי הדקירות לא הפסיקו מעולם. "לקראת הרמדאן קורה משהו שצריך להבין אותו אחת ולתמיד. זה חודש דתי מאוד והוא מעלה את ההקצנה בחשיבה האיסלאמית, בעיקר בקרב הצעירים. במסגדים נערכות דרשות מלאות שטנה והסתה נגד מדינת ישראל ונגד היהודים וזה מדליק את הצעירים".
לדבריו, בניגוד להצהרות של פוליטיקאים ואנשי ביטחון בנוגע ל"השתלטות על הרחוב", בפועל אין כמעט יכולת לסכל פיגועים מהסוג הזה. "אין מודיעין בפיגועי בודדים", קובע עמית. "הדבר היחיד שכן אפשר לעשות זה לוודא שכאשר קורים אירועים כאלה, נוכל להגיב הכי מהר שאפשר כדי לחתוך אותם עם כמה שפחות נפגעים על ידי זה שהשוטרים ייפרסו בשטח בכוננות מאוד גבוהה. הבעיה שהמשטרה עדיין גוף מאוד קטן יחסית לאוכלוסיית מדינת ישראל ויחסית לכל המטלות שיש לה".
אריה עמיתאריה עמיתצילום: גיל נחושתן
פתרון נוסף שמציע עמית הוא להשתמש בכוח האזרחים. לדבריו, "כל אזרח עם אקדח ברישיון צריך לצאת איתו מהבית. לראיה, מי שחיסל את המפגע בבאר שבע זה אזרחים. בראייה לאחור, היו הרבה מאוד פיגועים שבהם אזרחים או אנשי ביטחון לא בתפקיד חיסלו את הפיגוע עוד לפני הגעת המשטרה לזירה.
"ההשפעה שלנו על מצב הרוח בקרב הצעירים הערבים היא אפסית. אנחנו לא מפחידים ולא מלחיצים אותם ולא יודעים למנוע מהם את מה שהם עושים. רבים מאוד מהבדואים מאוד מתוסכלים ושונאים את המדינה ותמיד יש פיגועים בעקבות פיגוע מוצלח כי תמיד יש חקיינים. בתום הרמדאן המצב יירגע מעט".
מפכ"ל המשטרה לשעבר רב-ניצב בדימוס אסף חפץ אמר: "קשה מאוד למנוע את מפגעי הסכינים כי אין מודיעין. קשה מאוד למנוע אותם על ידי מערך של שב"כ כמו שיש לנו ולכן אפשר להחליט שזה מראה סימנים של גל".
אסף חפץאסף חפץצילום: רמי זרנגר
לדברי חפץ, המניע לגל הפיגועים הוא המשכו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולא משהו מעבר לכך. "יש מתח תמידי ואנרגיות שמביאות לפיגועים כאלה", אמר המפכ"ל לשעבר. "קיים חשש שכוחות הביטחון לוקחים בחשבון שזה ייצור גל פיגועים, אבל צריך ליצור היערכויות ולנסות למנוע את הגל הזה.
"בזמנו, בפיגועי הסכינאות, ניסו לאתר אנשים שמועדים לאפשרויות כאלה. לבחור שעשה את הפיגוע בבאר שבע היה רקע של מישהו שיכול היה לבצע פיגוע, ואם היו בודקים - הוא היה עולה ככזה עם פוטנציאל. מערכת הביטחון צריכה לאתר איפה יש את אותם אנשים עם פוטנציאל גבוה, אבל בעיקרון זה תחום שמאוד קשה למודיעין כי הוא לא קשור בהתארגנות או בקשר בין אנשים. צריך להגיע להיערכות רבה יותר בערים המרכזיות".