עורך אתר "וואלה" לשעבר, אבי אלקלעי, העיד היום (שלישי) לראשונה בבית המשפט המחוזי בירושלים בתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה), שבו מואשם ראש הממשלה בנימין נתניהו בקבלת שוחד מאנשי העסקים שאול ואיריס אלוביץ' וכן במרמה והפרת אמונים. אלקלעי לא היה מוגדר באופן רשמי כעורך וואלה, אך בפועל כן שימש בתפקיד זה. עדותו מגיעה אחרי זו של ינון מגל, שהיה עורך האתר לפניו.
3 צפייה בגלריה
אבי אלקלעי
אבי אלקלעי
אלקלעי בבית המשפט, היום
(צילום: שלו שלום)
הפרקליטות במשפט מנסה להוכיח כי נתניהו קיבל היענות חריגה לדרישות סיקור באתר וואלה, ושעבור אותו הסיקור הוא קידם מהלכי רגולציה במשרד התקשורת, שיטיבו עם אלוביץ'.
אלקלעי סיפר כי "אילן ישועה (מנכ"ל "וואלה" לשעבר) הציע לי לעבור לוואלה ב-2014. היינו בצבא יחד, הוא הכיר אותי גם בפן מקצועי וגם באישי. בדצמבר 2014 נכנסתי לוואלה, התפקיד שלי היה להקים את אולפני הטלוויזיה של האתר. ינון מגל, שהיה באותה תקופה העורך, החליט שהוא הולך לפוליטיקה. אז אילן ביקש ממני להיות העורך של האתר. מילאתי את התפקיד הזה עד נובמבר 2016, ואת וואלה עזבתי בינואר 2021".
התובעת, עו"ד יהודית תירוש, שאלה את אלקלעי: "באיזו מידה נתקלת בהתערבויות הקשורות למשפחת נתניהו במהלך עבודתך בוואלה?". הוא השיב לה כי "המונח 'נתקלתי' אינו המונח הנכון פה. ב-2015 ו-2016, בשנתיים האלה התרחש - ואני מתנצל על המונח שאני הולך להשתמש בו - 'אונס מנטלי' מאוד אגרסיבי בכל הקשור לתכנים שנוגעים למשפחת נתניהו".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"הכינוי לנתניהו היה 'קים' - על שם שליט צפון קוריאה ששולט בעיתונות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדברי אלקלעי, "הלחץ היה קיים כל הזמן - מהבוקר, גם בלילה, בתוך השעות הקטנות של הלילה. ההתערבות הייתה בכל תחום, אין תחום שלא נגעו בו. אני רוצה להסביר את המנגנון, שיחזור לאורך כל העדות שלי. כשאני הבנתי את הסיטואציה, בחרתי בטקטיקה שאני בדיעבד מאוד מצטער עליה והיא פסולה בעיתונות, והיא לעשות משא ומתן לגבי הידיעה העיתונאית".
בהמשך התייחס אלקלעי לטור של אמיר תיבון, הכתב המדיני לשעבר של וואלה. בטור נכתבה ביקורת על נתניהו בעניין הסכם הגרעין בין ארה"ב לאיראן - שבכותרתו הייתה המילה "כישלון". בעניין הכותרת הוצגה בדיון תכתובת בין ישועה לאלקלעי, שבה מנכ"ל האתר לשעבר הפציר באלקלעי להוריד ולשנות כתבות לפי דרישתו. במסגרת התכתובת כתב ישועה לאלקלעי כי "אבי, זה קריטי שזה יעוף תוך דקות מהראשי. לא יכול להסביר אפילו כמה זה חשוב". לאחר מכן כתב: "תזדרז, מודדים לי ולך זמן".
אלקלעי התייחס לתכתובת ולטור, ואמר כי "לא היה שום שיקול מקצועי שהצדיק הורדה של המילה 'כישלון'. המשא ומתן היה עד כמה ניתן לגרוע מהכתבה הזו, מבלי שהדבר יזעק לשמיים. אם הכתב המדיני כתב את המילה 'כישלון' ואני מוריד את זה בגלל כבודו של ראש הממשלה - הרי שאני חוטא לתפקידי".
לאחר מכן התייחס אלקלעי ל"משא ומתן" עם ישועה בנוגע לבקשתו להוריד ולשנות כתבות לפי דרישתו, ואמר כי "הייתה לי הסכמה עם תיבון שאני לא נוגע בתוכן שלו, אבל אצטרך לרכך את הכותרות הראשיות והמשניות. כי אם לא, כל הכתבה תרד באופן ברוטלי, כמו שקרה בעבר".
3 צפייה בגלריה
אילן ישועה בבית המשפט
אילן ישועה בבית המשפט
כתב לאלקלעי בתכתובת: "קריטי שזה יעוף תוך דקות מהראשי". ישועה
(צילום: יואב דודקביץ')
התובעת תירוש שאלה: "באיזו מידה התבקשת לאשר מול ישועה ידיעה לראשית על נתניהו?". אלקלעי הסביר כי "כל ידיעה על נתניהו בראשית אושרה גם על ידי וגם על ידי ישועה, כי הוא היה בלחץ שיתפלק משהו לא טוב".
ביחס לתכתובות אחרות בין ישועה לאלקלעי, שבהן צוינו המשפטים והמילים "שים יותר או פחות פפריקה", "יאללה תן ביס", "שיפודיה" ו"השיפודיה של עמוס", אמר אלקלעי כי "בתפיסה שלי וואלה באותה תקופה לא היה עיתון, הוא היה מסעדה שמשרתת לקוח - משפחת נתניהו. כמו ששיפודיה מוציאה בשרים. השיפודיה של עמוס זה על שם עמוס רגב, עורך ישראל היום".
אלקלעי הוסיף כי "היה עולם מונחים שלם - 'הרבה פטרוזיליה' זה היה הרבה תמונות של שרה נתניהו. 'פחות פפריקה' זה פחות חריף. הכינוי לנתניהו היה 'קים' - על שם שליט צפון קוריאה ששולט בעיתונות". התובעת תירוש שאלה: "היו כאלה מונחים על גורמים אחרים?". אלקלעי השיב: "לא, לא היו בקשות כאלה מגורמים אחרים".
בשלב זה הסתיימה עדותו של אלקלעי, שתתחדש מחר בשעה 9:00 בבוקר.