1 צפייה בגלריה
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות, בשנה שעברה
(צילום: יואב דודקביץ)
רשימת מדליקי המשואות בטקס יום העצמאות תיקבע באופן חריג רק בתחילת השבוע הבא, כ-10 ימים בלבד לפני הטקס עצמו. העיכוב בבחירת המשתתפים נובע מהכמות חסרת התקדים של ממליצים ומועמדים: יותר מ-5,500 ממליצים ו-1,600 מועמדים. חברי הועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות עוברים למעשה על כל אחד מהמועמדים, וצפויים לגבש רשימת שמות סופית רק ביום ראשון הבא, שכרוכה גם באישורה של שרת התחבורה מירי רגב.
במהלך הטקס תתקיים הופעה של הלהקות הצבאיות במחרוזת שירים, וכן יוצג קטע מחווה למחזות הזמר הישראליים שעלו לאורך השנים בתיאטרון הבימה. בקטע ישתתפו עופר חיון ועדי זורע ב"קזבלן", גיא זוארץ וגלית גיאת מתוך "בוסתן ספרדי", שלומית אהרון בשיר מתוך ההצגה "עוד חוזר הניגון" על חייו של נתן אלתרמן, עדי כהן בשיר מתוך המחזמר "סימני דרך" על חייה של נעמי שמר, ואיציק כהן בתפקיד סלאח שבתי.
הטקס השנה צפוי להיות גדול במיוחד, לאחר שהחשב הכללי באוצר אישר, בנוהל של פטור ממכרז, את בקשת משרד התרבות והספורט להגדיל את תקציב ההפקה והבימוי בחמישה מיליון שקלים. התוספת, שהמשרד ביקש בשם מרכז ההסברה, נועדה להבטיח "טקס עוצמתי במיוחד" לרגל חגיגות 75 שנה לעצמאות ישראל.
הגדלת התקציב המקורי אושרה בנימוקים כי "קיום טקס הדלקת המשואות כפי שהיחידה ביקשה מחייב תוספת משמעותית של אמצעים, פריטים ומשתתפים". בין היתר, "תידרש הוספת במות בתפאורה לתזמורת ונגנים. בנוסף, ועל מנת לייצר טקס עוצמתי שמתאים לחגיגות ה-75 למדינה, נוסף לטקס מיצג ה-75 הכולל כמה אייטמים אומנותיים בשיתוף 315 מתופפים, תאורה מותאמת וייחודית לטקס, שיתוף הקהל באייטם יחד עם שילוב של אומנים, רקדנים, תזמורת ומקהלות". ממשרד התרבות נמסר כי תוספת התקציב תשמש גם עבור הנגשת טקס הדלקת המשואות, שלראשונה יהיה נגיש באופן מלא עבור בעלי מוגבלויות.
במשרד התרבות הסבירו כי חמשת מיליון השקלים הנוספים "מהווים חיסכון עצום ורב משמעות בכספי הציבור ובכספי ומשאבי המדינה, אשר בגינם התקבלה החלטה לבטל את האירועים בימים הצמודים ליום העצמאות לציון חגיגות ה-75. באם היו מתבצעים אירועים נוספים בימים הצמודים ליום העצמאות, עלותם מוערכת על ידי המשרד בכשבעה מיליון שקלים".
עוד נמסר כי תוספת התקציב אושרה ללא מכרז שכן בדיקה של ועדת המכרזים המשרדית העלתה שאין די זמן לביצועו: "הטקס אמור להתקיים ב-25 באפריל, ולוחות הזמנים לתחילת העבודה בגין הטקס כבר נמצאים בפיגור רב - כחודש לפני מועד קיומו, שכולל חופשת חג הפסח - שכן רק לאחר אישור הקונספט האומנותי ניתן להתחיל בייצור התפאורה, טריבונות וביצוע בדיקות בטיחות מחמירות. לטענת היחידה המקצועית כל עיכוב נוסף יש בו כדי להעיב על בטיחות ועל קיום הטקס".
ועדת הפטור בחשב הכללי אישרה את ההתקשרות.