במדרחוב של רובע אל-בלאד בעיר העתיקה של ג'דה עשרות חנויות תכשיטים. חלק מהן עמוסות בקונים שמחפשים לקנות זהב, בעוד שאחרות עומדות שוממות. העיר העתיקה, שהוכרזה בשנת 2014 על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמי, מהווה מוקד תיירות משמעותי עבור מבקרים זרים, וכן עבור עולי רגל מוסלמים בדרכם למכה. הבנייה אינטנסיבית בכיכר המרכזית וההריסות בפאתי העיר מעידות כי ג'דה נמצאת בעיצומו של תהליך מתיחת פנים רציני, לקראת ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.
הנשיא ביידן צפוי להגיע לג'דה בעוד יומיים, במסגרת ביקורו בממלכה, אך באזור לא נראים דגלים אמריקניים שנתלו לכבודו, וחלק מהמקומיים מספרים שהם כלל לא יודעים מתי בדיוק הוא אמור להגיע. באופן כללי, נדמה שהסעודים לא כל כך מתרגשים מביקורו של ביידן, בפרט לנוכח יחסו אל מדינתם בעבר. עם זאת, תושבים שכן מודעים לביקורו העידו שהדרכים המרכזיות והכבישים נוקו לקראת הגעתו של הנשיא, וכן שהנוכחות המשטרתית עובתה באופן בולט.
5 צפייה בגלריה
מדרחוב של אל בלאד, רובע העיר העתיקה בג'דה, סעודיה
מדרחוב של אל בלאד, רובע העיר העתיקה בג'דה, סעודיה
ביידן יבקר בעיר בעוד יומיים. מדרחוב ברובע אל-בלאד בעיר העתיקה בג'דה
(צילום: אדיר ינקו)
5 צפייה בגלריה
סעודיה
סעודיה
הממלכה נפתחה לעולם מאז 2015. דגל סעודיה
(צילום: אדיר ינקו)
בשנת 2015 הממלכה החלה ליישם סדרת מהלכים שמטרתם הייתה לפתוח את סעודיה לעולם, ולמערב בפרט. באותה שנה ניתנה לנשים זכות הצבעה, ב-2017 הותר להן לנהוג, וב-2019 אף הותר לנשים להוציא דרכון ולטוס לחו"ל - ללא אישורו של גבר. בד בבד, יש לציין כי אמנם ג'דה נחשבת לפתוחה יותר מהבירה ריאד, אך עדיין כמעט כל הנשים שנראות ברחובות מכוסות בניקאב, הרעלה המסורתית שמכסה את כל הגוף, למעט העיניים. הנשים שלא מכוסות מכף רגל ועד ראש הן הנשים הזרות, שיכולות להעיד על השינויים בממלכה בשנים האחרונות.
סטלה, פיליפינית שמתגוררת ועובדת בסעודיה כעשר שנים, מעידה כי "סעודיה עברה שינוי רציני. עכשיו אני יכולה להסתובב בלי כיסוי ראש או חיג'אב, ובעבר לא יכולתי". סטלה שיבחה גם את יחסם של המקומיים: "היחס כלפינו מכבד מאוד, לסעודים אין שום בעיה עם זרים. סעודיה הולכת ומשתנת, ואני מתכוונת להישאר ולחיות כאן". חברתה, רואנה, ציינה כי "אנחנו אומנם צריכות ללכת עם שרוול ארוך, אך הסעודים מכבדים אותנו, למרות שאנחנו לא מוסלמיות".
5 צפייה בגלריה
כניסות נפרדות לגברים ולנשים לקולנוע, רובע העיר העתיקה בג'דה, סעודיה
כניסות נפרדות לגברים ולנשים לקולנוע, רובע העיר העתיקה בג'דה, סעודיה
אחרי 2015 נפתחו בעיר בתי קולנוע. בתמונה: כניסות נפרדות לקולנוע לגברים ול"משפחות"
(צילום: אדיר ינקו)
5 צפייה בגלריה
מימין סטלה, משמאל רואנה
מימין סטלה, משמאל רואנה
"הסעודים מכבדים אותנו, אנחנו כבר לא צריכות לעטות רעלות". סטלה מימין, רואנה משמאל
(צילום: אדיר ינקו)
שינוי נוסף שעליו העידה סטלה התחולל בכל הקשור לתרבות הפנאי. "בעבר לא הוקרנו כאן סרטים, והיום אנחנו הולכות לבתי קולנוע באופן קבוע". עוד סיפרה כי "בעבר, במסעדות היו כניסות נפרדות לנשים, או שנכפה עלינו לשבת באזור של המשפחות, אבל היום בחלק מהמסעדות גברים ונשים יכולים לשבת יחד". בהתאם, בשיטוט ברחוב המרכזי של רובע אל-חמארה הסמוך לים נראה כי רק חלק מהמסעדות מחייבות כניסה נפרדת לנשים.
עדות בולטת לשינויים בג'דה נראתה ב-2019, עם קיומו של פסטיבל מוזיקה בינלאומי ראשון בעיר, שבו הופיעה הזמרת מריה קארי. הופעתה של קארי הייתה משמעותית ביותר, שכן היא אמנם כוכבת ברמה בינלאומית - אך גם סמל אמריקני מובהק. ספק אם אירוע כזה היה יכול להתרחש בריאד, שהמקומיים מתארים כשמרנית וסגורה יותר.
5 צפייה בגלריה
ג'ולז
ג'ולז
"כזר, טוב לי כאן". ג'ולז מהפיליפינים
(צילום: אדיר ינקו)
בכיכר המרכזית, עובד פיליפיני נוסף בשם ג'ולז מציע לצלם אותי. "תראה, בעבר לא הייתה יכול ללכת ברחוב בלבוש הזה", הוא אומר ומצביע על הגופייה שלו. "היום אני יכול. סעודיה נפתחה מאוד בשנים האחרונות, גם לזרים. ג'ולז מתגורר בסעודיה כבר שבע שנים, ומתחזק חשבון פייסבוק פעיל, לשם הוא מעלה לא מעט תמונות וסרטונים מהבילויים שמציעה ג'דה. "הסעודים נחמדים מאוד וקל לדבר איתם. אמנם המיסים כאן עלו בשנים האחרונות, אבל יש יותר חופש, וכזר טוב לי כאן. אני מתכנן להמשיך לחיות כאן".
סאלח, נהג המונית שמסיע אותי בחזרה למלון, העיד גם הוא כי "ג'דה היא עיר טובה, עם אוכל טוב". בדרך אנחנו חולפים על פני הדגל הסעודי המתנפנף מעמוד התורן של ג'דה, שעד שלהי 2021 נחשב לגבוה ביותר בעולם. אולי כפיצוי על התואר האבוד, סאלח מציע ביקור במזרקה הגבוהה בעולם. "כדאי לך ללכת למזרקת המלך פהד, היא מתחילה לפעול בשעה 18:00", הוא אומר.