החיבור בין כחול לבן לתקווה חדשה טרף את הקלפים במערכת הפוליטית וגרם למפלגות לחשוב על חיבורים מחודשים לקראת הבחירות שיתקיימו בנובמבר. שר הבינוי והשיכון זאב אלקין מתקווה חדשה אמר היום (שלישי) בריאיון לאולפן ynet כי החיבור עם גנץ וכחול לבן ימנע ממשלה בראשות נתניהו.
"ההערכה הייתה בין 13 ל-15 מנדטים בסקרים הראשונים וזה מה שגם ראינו בסקרים הפנימיים. עד לאיחוד שלנו נתניהו חצה את ה-61, לפעמים בזכות הקולות של שקד. בשני הסקרים אתמול הוא שוב ירד ל-59, וזו בדיוק משמעות המהלך שהובלנו", אמר השר אלקין.
"בסופו של דבר משמעות האיחוד זה שני דברים. האחד זה הצעד שלא מאפשר לנתניהו, בן גביר והחרדים להגיע ל-61. השני - ברור לכולם שהיחיד שיכול להקים ממשלה שלא בראשות נתניהו הוא גנץ, בזכות החיבור שהובלנו. הוא היחיד שיכול לבנות כאן ממשלת אחדות רבות ולהביא מפלגות משני צדי הקשות הפוליטית".
3 צפייה בגלריה
מיקי זוהר, זאב אלקין
מיקי זוהר, זאב אלקין
זוהר: "נרכיב את הממשלה". אלקין: "לא יהיה לליכוד 61"
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
3 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
"גנץ - היחיד שיכול לבנות כאן ממשלת אחדות רחבה". גנץ וסער במסיבת העיתונאים, שלשום
(צילום: AFP)
אלקין סבור שראשי המפלגות החרדיות עשויים לנטוש את נתניהו אם הגוש שלו לא ישיג 61. "חלקם אומרים את זה בפומבי וחלקם בחדרים הסגורים, אבל מבחינתם זאת ההזדמנות האחרונה של נתניהו להגיע ל-61, ואם לא, המציאות הולכת להשתנות. אכן קשה לראות מפלגות חרדיות חוברות ללפיד, ולכן הקמנו את המערך שלנו".
על חיבור אפשרי עם שקד אמר אלקין כי "היא לא עוברת את החסימה בכל הסקרים ולכן זו שאלה רלוונטית. אם היא אכן תעבור, היא רואה את עצמה כחלק מממשלת נתניהו". אלקין לא הכחיש אבל גם לא אישר שמתנהלים מגעים מול סגן שר הדתות מתן כהנא: "אם הוא יחליט לעזוב את ימינה וירצה להצטרף אלינו, אני מניח שיתקיים על זה דיון עם שני ראשי המפלגות".

מפלגה אחת שבוודאי הושפעה מהצעד שעשו גנץ וסער היא הליכוד. ח"כ מיקי זוהר מהליכוד אמר היום בריאיון לאולפן ynet כי בליכוד לא יאפשרו מצב שבו הם לא יהיו אלו שירכיבו את הממשלה הבאה לאחר הבחירות.
"אנחנו לא נאפשר מצב שבו הליכוד לא יהיה זה שירכיב את הממשלה. אנחנו נרכיב את הממשלה ולא אף אחד אחר. לא נסכים לקואליציה בראשות גנץ", הצהיר זוהר. לדבריו, "החרדים יבואו כשותפים טבעיים למי ששומר יחד איתם על מסורת ישראל. אם הם חושבים שכדאי להם לשבת בקואליציה עם לפיד, מרצ והעבודה, הם יאבדו לדעתי ציבור גדול שתומך בהם".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"אנחנו נרכיב את הממשלה ולא אף אחד אחר". יו"ר הליכוד נתניהו
(צילום: אלי מנדלבאום)
- לא תהססו לגרור לבחירות שישיות? "היריבים הפוליטיים שלנו דוגלים בשיטת החרמות, אבל יש אפשרות לבטל את החרמות ולהקים קואליציה יחד איתנו. אנחנו לא מחרימים אף אחד".
- יש אפשרות להקים ממשלת אחדות רחבה וציוניות, עם הליכוד, יש עתיד, גנץ והעבודה. 70 עד 80 חברי כנסת ללא החרדים. מה אתה חושב על זה? "אני לא חושב שבשלה העת כרגע לממשלת אחדות. אני חושב שכפי שנתניהו אמר, יש לפעול להקמת ממשלה רחבה ככל הניתן. כמובן שאם יהיו 61 לימין, נוכל לקבוע את קווי היסוד שחשובים למחנה שלנו בכל הקשור למשילות ומערכת המשפט. בסוף תמיד נפעל לממשלה רחבה ככל שניתן".
- תהיו מוכנים לוותר על שותפכם ח"כ איתמר בן גביר? "בשום קונסטלציה לא נוותר על שותפים ממחנה הימין. אנחנו רוצים עלייה גדולה בתמיכה".
- אתה רוצה את לפיד וגנץ כשותפים אבל גם את בן גביר? "אני לא רוצה את לפיד, העבודה או מרצ כשותפים שלי, ובטח לא את רע"מ או הרשימה המשותפת. זה המצב כרגע מבחינתם - אם הם לא מצליחים להקים ממשלה, הדרך היחידה לנסות להקים קואליציה מבחינתם תהיה עם רע"מ והמשותפת".
- אם לא תשיגו 61 גנץ יצטרף לממשלה אתכם? "למה לא? יש לו יותר מנדטים מהליכוד? לא נסכים לקואליציה בראשות גנץ. רק בראשות הליכוד".