איראן וסעודיה הודיעו בצהריים (יום שישי) על חידש היחסים הדיפלומטיים ביניהן, ועל פתיחה מחדש של השגרירויות בתוך חודשיים. מדובר בצעד דרמטי אחרי שנים של נתק בין שתי המדינות - שהיחסים ביניהן הופסקו בינואר 2016.
4 צפייה בגלריה
 מוחמד בן סלמאן, עלי חמינאי
 מוחמד בן סלמאן, עלי חמינאי
מימין: המנהיג האיראני חמינאי. משמאל: יורש העצר הסעודי בן סלמן
(צילום: AP, EPA)
"סעודיה ואיראן הסכימו להפעיל מחדש את הסכם הסחר, הכלכלה וההשקעות שנחתם ב-1998, ואת הסכם שיתוף הפעולה הביטחוני שנחתם ב-2001", מסרו המדינות בהצהרה משותפת. "סעודיה ואיראן מסכימות לכבד את ריבונות שתי המדינות, ולא להתערב בעניינים פנימיים אחת של השנייה".
לפי הודעת איראן, שרי החוץ שלה ושל סעודיה צפויים להיפגש בקרוב, אחרי שההסכם לחידוש היחסים נחתם בסין - שם נועד ראש המועצה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמחאני, עם עמיתו הסעודי. שמחאני גם הודה לסין על תפקידה ב"שיקום היחסים הדיפלומטיים בין טהרן לריאד". בהצהרה המשותפת שלהן הודו איראן וסעודיה גם לעיראק ועומאן על שאירחו את השיחות בין הצדדים בשנים 2022-2021.
4 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
"ההסכם רע מאוד לישראל ולעולם החופשי כולו". אדלשטיין
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא אישור ההסכם הימי עם לבנון
ישיבת הממשלה בנושא אישור ההסכם הימי עם לבנון
"ניצחון מדיני לאיראן, הזנחה מדינית וחולשה כללית של ממשלת נתניהו". בנט
(צילום: יואב דודקביץ')
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט תקף בתגובה את ממשלת נתניהו, וטען כי מדובר ב"כישלון מהדהד שלה, שנובע משילוב של הזנחה מדינית עם חולשה כללית וסכסוך פנימי במדינה". לדברי בנט, "חידוש היחסים בין סעודיה לאיראן הוא התפתחות חמורה ומסוכנת לישראל ומהווה ניצחון מדיני לאיראן. מדובר בפגיעה אנושה במאמץ לבניית קואליציה אזורית למול איראן. מדינות העולם והאזור צופות על ישראל מסוכסכת עם ממשלה שאינה מתפקדת, שעוסקת בהרס-עצמי שיטתי. ואז אותן המדינות בוחרות צד. ממשלת נתניהו היא כישלון כלכלי, מדיני וביטחוני מהדהד, וכל יום של פעולתה מסכן את מדינת ישראל. אנו זקוקים לממשלת חירום לאומית רחבה, שתפעל לשיקום הנזקים הרבים שנוצרו".
יו"ר ועדת החוץ והביטחון, חבר הכנסת יולי אדלשטיין, הגיב להסכם: "העולם לא עוצר בזמן שאנחנו עסוקים כאן במאבקי כוחות והתנגחויות - בטח שלא הגרועה באויבים. איראן וסעודיה סיכמו כעת על חידוש היחסים ביניהם וזה רע מאוד לישראל ולעולם החופשי כולו. הגיע הזמן לשבת, לדבר ולפתור את המחלוקות בינינו, כדי לשוב ולהתאחד מול האיום הקיומי עלינו".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "ההסכם בין סעודיה לאיראן הוא כישלון גמור ומסוכן של מדיניות החוץ של ממשלת ישראל. זו קריסה של חומת ההגנה האזורית שהתחלנו לבנות מול איראן. זה מה שקורה כשמתעסקים כל היום בטירוף המשפטי במקום לעשות את העבודה מול איראן ולחזק את היחסים עם ארה"ב".
בארה"ב אמרו כי הם מודעים להסכם על חידוש היחסים. "באופן כללי, אנחנו מברכים על כל מאמץ לסייע לסיום המלחמה בתימן ולהפחתת המתיחות במזרח התיכון. הפחתת מתיחות ודיפלומטיה יחד עם הרתעה הם עמודי תווך מרכזיים במדיניות הנשיא ביידן, והוא הדגיש אותם בביקורו באזור בשנה שעברה".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור באיטליה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור באיטליה
מחשיב את סעודיה ליעד מרכזי. נתניהו
(צילום: EPA)
אף שמדובר בשתי מדינות מוסלמיות, שמרניות וקרובות גיאוגרפית, היחסים בין סעודיה לאיראן רוויים מתיחות ועוינות. סעודיה, נזכיר, היא מדינה בעלת רוב סוני וקשרים חזקים ויציבים לרוב עם ארה"ב, בעוד איראן היא מדינה שיעית שמחשיבה את וושינגטון לאויבת הגדולה שלה לצד ישראל. בין השאר, שתי המדינות נאבקות על דומיננטיות במזרח התיכון, ועל הנהגת העולם המוסלמי.
סעודיה ניתקה את יחסיה עם איראן אחרי שמפגינים פרצו לשגרירות הסעודית בטהרן והציתו אותה, ולאחר שהקונסוליה הסעודית בעיר משהד גם הותקפה. הסיבה להפגנות הייתה הוצאתו להורג של המטיף ואיש האופוזיציה השיעי נימר באקר א-נימר. עבור איראן היה מדובר בחציית קו אדום והיא איימה על הממלכה הסונית שהיא תשלם מחיר כבד על המעשה. מאז ובמשך שנים ידעו היחסים בין המדינות בעיקר מורדות, ששיאן במתקפה שיוחסה לאיראן נגד מתקני הנפט של ארמקו בסעודיה בספטמבר 2019. עם זאת, בשנים האחרונות נפוצו דיווחים על מגעים בין המדינות לחידוש היחסים, שכעת נראה כי הבשילו.
לצד הדיווחים על מגעים בין איראן לסעודיה, בשנים האחרונות נפוצו דיווחים על מגעים בין ריאד לישראל. רק אתמול דיווח עיתון וול סטריט ג'ורנל כי כחלק מהמגעים הללו, שמנהלת ארה"ב, דורשת ריאד ערבויות ביטחוניות מוושינגטון - וכן סיוע בקידום תוכנית הגרעין האזרחית שלה, בכלל זאת תמיכה אמריקנית בהעשרת אורניום מצדה. לפי הדיווח גורמים בישראל ובארה"ב חוששים שהיענות לדרישה הזו תסייע לסעודיה לנסות לפתח נשק גרעיני, באופן שיאיץ מרוץ חימוש בינה לאיראן - שכבר עתה שועטת לעבר הפצצה עם העשרת אורניום בלתי פוסקת.
דווקא הסוגיה הפלסטינית, כך לפי גורמים ישראלים ששוחחו עם "וול סטריט ג'ורנל", לא מהווה מכשול מרכזי - ולדבריהם סעודיה לא דרשה ויתורים משמעותיים בשיחות, שנערכות כאמור בתיווך אמריקני. גורמים אמריקנים וסעודים ציינו כי סעודיה עשויה להסתפק רק ב"צעד צנוע" מצד ישראל בכל הנוגע לשאיפות של הפלסטינים לקבלת עצמאות, כגון חידוש המשא ומתן מולם שתקוע קרוב לעשור.
בכירים בישראל התבטאו לא אחת בדבר המגעים עם סעודיה, וראש הממשלה בנימין נתניהו מחשיב הגעה לנורמליזציה איתה כיעד מרכזי שלו. לא ברור בשלב זה מה תהיה השפעת חידוש היחסים בין איראן לסעודיה על המגעים עם ישראל, אם בכלל תהיה כזו.