הצעת חוק להסדרת מעמד משרתי כבאות והצלה והכרה בלוחמי האש כחלק ממערך כוחות הביטחון, אושרה היום (רביעי) בכנסת בקריאה טרומית. הצעת החוק תהווה תיקון היסטורי, שכן לוחמי אש שנפצעו או נהרגו במהלך פעילותם המבצעית יזכו לתנאים זהים לאלה של חיילים, שוטרים וסוהרים.
הצעת החוק, שהגישו ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביטחון לאומי צביקה פוגל (עוצמה יהודית) וח"כ נעמה לזימי (העבודה, תביא כאמור להשוואת תנאי השירות של עובדי הרשות הארצית לכבאות והצלה לתנאי השירות של גורמי הביטחון במסגרת המשרד לביטחון לאומי, ונדרשת כדי להקנות להם זכויות שוות לאלו של אנשי המשטרה ויתר אנשי זרועות הביטחון.
3 צפייה בגלריה
לוחמי האש מצדיעים למערך הרפואי
לוחמי האש מצדיעים למערך הרפואי
לוחמי אש, ארכיון
(צילום: AFP)

3 צפייה בגלריה
מירב בן ארי, הועדה לביטחון לאומי
מירב בן ארי, הועדה לביטחון לאומי
"ההצעה - צדק ללוחמי האש". ח"כ מירב בן ארי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ בן ארי (יש עתיד) אמרה בטרם אישור ההצעה כי "זאת התחלה של תיקון היסטורי עבור לוחמי האש. הצעת החוק תתקן אפליה שקיימת שנים רבות ותאפשר את השוואת תנאי משרתי מערך הכבאות וההצלה לשאר משרתי כוחות ביטחון הפנים בנושא נכות, פציעה או מוות. כולי תקווה כי החוק יתקדם בהקדם האפשרי ויאפשר צדק ללוחמי האש, ובעיקר למשפחות השכולות".
רים אבו פארס, שבעלה נפצע במהלך פעילות מבצעית, הייתה ממובילות מאבק "זעקת נשות לוחמי האש", אחרי אסון דיר אל-אסד שבו שני לוחמי אש מצאו את מותם כשירדו לבור להציל אדם שנפל פנימה. נשות הכבאים חשו בושה והשפלה שלוחמי האש שנפלו במהלך פעילות מבצעית לא זכו להיטמן בחלקה הצבאית כמו שוטרים וחיילים, משפחותיהן לא קיבלו את אותם התנאים של משפחות שכולות, ואם נפצעו - לא זכו לטיפול רפואי ותגמולים כמו נכי צה"ל והמשטרה.
פארס בירכה על קידום הצעת החוק, ואמר כי היא מואשרת שמאבק נשות הכבאים "נושא פרי לתיקון עוול היסטורי". היא הוסיפה: ״סוף סוף חברי הכנסת שמעו את הזעקה של הכבאים, שמצאו את עצמם כילדים החורגים של מערך כוחות הביטחון והחירום. עד היום המדינה לא הכירה בלוחמי האש ובמשפחות שלהם, אחרי ששילמו בחייהם או בפציעות בגופם כדי להציל חיים".
3 צפייה בגלריה
לוחמי האש דקל מורציאנו ועדנאן אסעד, שנהרגו באסון בדיר אל-אסד
לוחמי האש דקל מורציאנו ועדנאן אסעד, שנהרגו באסון בדיר אל-אסד
לוחמי האש דקל מורציאנו ועדנאן אסעד, שנהרגו באסון בדיר אל-אסד
באסון, שהתרחש ב-13 באוגוסט אשתקד, הוזעקו לוחמי האש להציל אדם שנפל כאמור לבור בדיר אל-אסד שבצפון הארץ. לוחמי האש דקל מורציאנו ועדנאן אסעד מתחנת הכיבוי של כרמיאל נהרגו לאחר שירדו אל הבור במסגרת ניסיון החילוץ, ומותם הציף את העוול באי-השוואת תנאיהם של לוחמי האש. גם ב-7 באוקטובר נפלו כמה לוחמי אש בקרבות ביישובי העוטף.
במערך הכבאות משרתים כ-2,100 לוחמי אש. 15 לוחמי אש נפלו בתפקידם מאז הוקמה נציבות הכבאות ב-2012, אחרי אסון הכרמל. בכיר בנציבות כבאות והצלה מסר: "אנו מברכים על החוק שמעניק ללוחמי האש את מה שמגיע להם כבר ש,נים. אנחנו מודים לכל מי שעסק במלאכה ואנחנו מקווים שהחוק יעבור במהרה וישווה את מעמדם של לוחמי האש לאנשי כוחות הביטחון".