חסן וואעדן, אחד הפועלים באתר הבנייה בגבעת זאב שבו נהרגו שני הפועלים הייתם חמאמרה ומוחמד אל-קייסי, בעקבות קריסת פיגומים, סיפר ל-ynet כי העובדים במקום התריעו בפני מנהל העבודה כי הפיגומים לא מעוגנים. "הפיגום לא היה תפוס כמו שצריך, הוא רעד. אמרנו למנהל העבודה, שהשיב 'תפרק, אני רוצה לגמור את העבודה שלי. לא מעניין אותי'", הסביר וואעדן.
שני הפועלים נהרגו בצהריים בעקבות קריסת פיגומי בנייה בגובה של יותר מ-30 מטרים, מקומה עשירית בבניין אחד מתוך פרויקט בנייה גדול של כמה בניינים. פועל נוסף נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים הדסה הר הצופים. הערב הודיעה המשטרה כי עצרה את מנהל העבודה באתר, גבר בן 46 מכפר סבא. הוא חשוד בגרימת מוות ברשלנות. שני עובדים נוספים עוכבו לחקירה ביחידת פלס של להב 433, האחראית על תאונות עבודה. בנוסף הוצא למקום צו שהורה על סגירתו.
2 צפייה בגלריה
מוחמד אלקיסי
מוחמד אלקיסי
הייתם חמאמרה (מימין) ומוחמד אל-קייסי (משמאל)
מאיר שמש, יו"ר התאחדות קבלני הפיגומים שהגיע למקום, אמר כי "כשראיתי בזירה את הפיגום שקרס הבנתי מיד שמישהו פירק את כל העיגונים של הפיגום לקיר. מי שעשה זאת הוא רשלן ורוצח, זו סכנת חיים. הפיגום היה מנותק - מישהו ניסה לקצר פה את העבודה ולהוזיל תהליכים, וזה נגמר בחיי אדם. לצערי בשטחי יו"ש אין אכיפה של נהלי הבנייה כמו בשאר מדינת ישראל ואסונות חמורים בנושא בטיחות בבנייה מתרחשים בשל אי אכיפת הנהלים".
מאחר שאתר הבנייה נמצא בגבעת זאב שבשטחים, הוראות הבטיחות בעבודה לא חלות על המקום כמו ביתר שטחי המדינה, ובעצם לא הייתה דרך למנוע את האירוע.
2 צפייה בגלריה
הזירה בגבעת זאב
הזירה בגבעת זאב
הזירה בגבעת זאב
(צילום: עמית שאבי)
מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר מיקי וינקלר, התריע כי "חייבים להסדיר בחוק את החלת פקודת הבטיחות בעבודה וחוק ארגון הפיקוח על העבודה באתרי הבנייה ובכלל במקומות העבודה שמעבר לקו הירוק. זהו שטח הפקר שעלול לגבות עוד קורבנות רבים. שני פועלים נהרגו ועוד ארבעה נפצעו במסגרת האירוע. אנו משתתפים בצער משפחות הפועלים שנהרגו ומתפללים לשלומם של כלל הפצועים באתר הבנייה בגבעת זאב".
וינקלר ציין בנוסף כי "מוקד 'קו החיים' נפתח כחלק מהמאבק בתאונות העבודה באתרי בנייה, שבמסגרתו הציבור לוקח חלק פעיל. 'קו החיים' הוא מוקד שמפעיל המוסד לבטיחות ולגיהות, במסגרתו יכולים עוברי אורח לדווח על סיכונים ומפגעים באתרי בנייה. הציבור יכול להעלות תמונות וסרטונים וכל מידע כפי שהם מזהים ומבינים שיש בו סכנת חיים".

מינהל הבטיחות בזרוע העבודה מסר: "דיני הבטיחות בעבודה אינם חלים מעבר לקו הירוק, ולכן הטיפול והאכיפה מצויים בידי המשטרה. החשד שנבדק הוא כשל ביציבות הפיגומים שקרסו באתר".
‏ארגון "קו לעובד" שלח כבר בנובמבר אשתקד מכתב לאלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס, ובו ביקש מהאלוף להחיל את הוראות הבטיחות בכל שטחי יהודה ושומרון. "ההיגיון שהוביל להחלת סמכויות האכיפה של זרוע העבודה ו/או גורמים אחרים בתחומי זכויות עובדים בשטחי הגדה, מחייב להחיל הוראות דומות בדבר סמכויות פיקוח בתחום הבטיחות", נאמר במכתב. "גם אכיפת חוקי הבטיחות היא חלק אינהרנטי מזכויות עובדים והשמירה עליהן. החלה חלקית של סמכויות פיקוח בתחום שוק העבודה היא בלתי סבירה ואינה מקדמת מטרה לגיטימית".
בחודש מרץ השיב אלוף פיקוד המרכז במכתב לארגון כי "החלת דיני הבטיחות בעבודה באיו"ש נושאת חשיבות גדולה בעיניי כמפקד באזור. נוכח זאת נערכה עבודת מטה בשיתוף משרדי הממשלה הרלוונטיים השונים בישראל ובסיומה גובשה טיוטה לתיקון חקיקה בנושא". בפועל התקנות נותרו ללא אכיפה.