5 צפייה בגלריה
בן אנד ג'ריס
בן אנד ג'ריס
בן אנד ג'ריס
(צילום: ידיעות אחרונות)
מדינת אריזונה שבארצות הברית הקפיאה אמש (ג׳) את כל השקעותיה בחברת "בן אנד ג׳ריס", בעקבות הודעת חברת הגלידות המפורסמת לפני כחודשיים כי היא מפסיקה למכור את מוצריה בהתנחלויות, ושהחוזה הקיים עם הזכיין הישראלי - שמסתיים בסוף השנה הבאה - לא יוארך ויימצא הסדר חדש למכירת המוצרים בישראל.
הגזברית הראשית של אריזונה, קימברלי יי, כבר הודיעה מוקדם יותר החודש כי החליטה למשוך את כל הכספים הציבוריים שמושקעים בחברה, מכיוון שעברה על חוקי המדינה בכך שהחרימה את ישראל. בכך הפכה אריזונה למדינה הראשונה בארה"ב שנוקטת בצעד זה נגד "בן אנד ג'ריס" מאז ההודעה.

5 צפייה בגלריה
מפעל ייצור גלידות בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל ייצור גלידות בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל ייצור גלידות בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
(צילום: AFP)
"הצבתי לחברת יוניליוור, חברת האם של 'בן אנד ג'ריס', אולטימטום - או שתבטלו את ההחלטה ותיפרדו מהחברה כדי לציית לחוק מדינת אריזונה - או שתשאו בהשלכות. הם בחרו באופציה השנייה", אמרה הגזברית. "ישראל היא שותפת סחר גדולה של אריזונה, והיא תמשיך להיות כזאת. כמנהלת הכספים והמשקיעה הראשית של המדינה, אני עומדת לצד ישראל, ולא אאפשר שימוש בכספי מסים למאמצים אנטישמיים ומפלים נגדה". על פי הודעת הגזברית, השקעות אריזונה ביוניליוור ירדו בחודש יוני מ-143 מליון דולר ל-50 מליון דולר, ואתמול, כאמור - הם ירדו לאפס.
נקיטת הצעדים נגד בן אנד ג'ריס ויוניליוור התבצעה בעקבות פניית ארגון IAC for Action, ארגון האחות של ארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית (IAC) שאחראי על מדיניות וחקיקה, שלקח חלק פעיל בקידום החקיקה נגד BDS באריזונה בשנת 2016. הארגון מוביל בימים אלה קמפיין נרחב בארה"ב לאכיפת חוקי ה-BDS נגד "בן אנד ג'ריס" ויוניליוור במדינות רבות.
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט ליוניליוור: "צעד אנטי-ישראלי מובהק"
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
יוניליוור
יוניליוור
(צילום: Unilever)
"אלו חדשות חשובות במלחמה נגד תנועת השנאה BDS, שלה מטרה לערער על עצם קיומה של מדינת ישראל", אמר יו"ר IAC for Action, שון אבן חיים. "אנחנו גאים בעבודה שעשינו בשנים האחרונות כדי לוודא שישנם חוקים נגד ה-BDS, כולל באריזונה. אנחנו מאמינים שאריזונה היא לא המדינה האחרונה שתפעל נגד 'בן אנד ג'ריס' ויוניליוור, ונמשיך לעשות כל שניתן בשביל שיהיה מחיר ברור וכבד לכל מי שמשלב ידיים ומשתף פעולה עם תנועות שנאה אנטי-ציוניות ואנטישמיות".
בהודעה שפרסמה "בן אנד ג'ריס" לפני כחודשיים נכתב: "אנו מאמינים כי מכירת הגלידה בשטחים הפלסטיניים הכבושים לא תואמת את ערכינו, וקיבלנו פניות גם מהלקוחות והשותפים שלנו". ההודעה גרמה לסערה, וראש הממשלה נפתלי בנט שוחח עם אלן ז’ופ, מנכ"ל חברת יוניליוור המחזיקה בבעלות על "בן אנד ג’ריס", והבהיר כי הוא "רואה בחומרה רבה את ההחלטה להחרים את ישראל". בנט אמר כי מדובר ב"צעד אנטי-ישראלי מובהק" והוסיף כי "מבחינתה של מדינת ישראל מדובר במעשה שיש לו השלכות חמורות, חוקיות ואחרות, והיא תפעל באופן תקיף נגד כל פעולה של חרם המופנה כנגד אזרחיה".
5 צפייה בגלריה
נורדהא מיטאל
נורדהא מיטאל
חשד לעבירות מס במעורבות קרן פרו-פלסטינית. יו"ר דירקטוריון "בן אנד ג'ריס"
(צילום: AP, S Martin/Flickr/Attribution-NonCommercial 2.0 Generic)
שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם, גלעד ארדן, פנה ל-35 מושלי מדינות בארה"ב שבהן קיימת חקיקה נגד ה-BDS ונגד החרמת ישראל, וקרא להם לפעול משפטית נגד "בן אנד ג'ריס". ארדן ציין כי ההחלטה היא אנטי-ישראלית המפלה לרעה את אזרחי ישראל, אך גם פוגעת באוכלוסייה הפלסטינית המתגוררת ביהודה ושומרון. "בעוד מדינות ערב מבטלות את החרם על ישראל וחותמות על הסכמי שלום עם ישראל, ושיתוף הפעולה באזורנו הולך וגדל, לא מתקבל על הדעת שחברות אמריקניות עם אג'נדות רדיקליות יצאו נגד מדיניות ארה"ב ויפעלו נגד נורמליזציה ושלום", כתב ארדן.
לפני כשלושה שבועות הוגשה תלונה נגד מי שהובילה את ההחלטה להטיל חרם על ההתנחלויות בישראל - אנורדהה מיטאל, יו"ר דירקטוריון "בן אנד ג'ריס" וסגנית נשיאת החברה, בחשד שמשכה עשרות אלפי דולרים מקרן צדקה של החברה והעבירה אותם לקרן פרו-פלסטינית שהיא עומדת בראשה ואף מקבלת ממנה שכר. מדובר בחשד לעבירת מס, שכן היא הייתה פסולה מלבצע העברות לגוף שהיא עצמה מושכת ממנו שכר.