2 צפייה בגלריה
יהואש הירשברג
יהואש הירשברג
פרופ' הירשברג
(צילום: בני הירשברג)
קיבל הודעה על זכייתו בפרס ישראל - וממשיך לתקוף את הממשלה בעקבות קידום המהפכה המשפטית: שר החינוך יואב קיש הודיע היום (חמישי) כי פרופ' יהואש הירשברג הוא חתן פרס ישראל בתחום המוזיקה והמוזיקולוגיה לשנת תשפ"ג. ביום חמישי שעבר, לפני שסעיפים ראשונים של כמה מחוקי המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה להחלשת מערכת המשפט אושרו בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, כתב פרופ' הירשברג בפרסום בתקשורת: "כוחות האופל יוצאים למתקפה גדולה על הדמוקרטיה והתרבות הישראלית". בריאיון ל-ynet אמר חתן הפרס המיועד: "אני מתנגד בחריפות למהפכה המשפטית, אני רואה בה אסון ושקיעה בדיקטטורה".
פרופ' הירשברג, בן 84, היה הראשון שחקר את התפתחות המוזיקה האמנותית ביישוב היהודי בארץ ישראל ולאחר קום המדינה. פרט להיותו מוזיקולוג הוא גם ויולן, מלחין, מחבר ספרי עיון ופרופסור אמריטוס בחוג למוזיקולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. רשימת פרסומיו מקיפה 70 ספרים, מאמרים והוצאות לאור. בסוף 1973, לאחר מלחמת יום הכיפורים, הוא חתם על עצומת יוזמת של תנועת השמאל "שלום עכשיו" שקראה "לגבש לאלתר תוכנית שלום מציאותית". עוד נכתב אז בעצומה שעליה חתם פרופ' הירשברג: "ביטחון ישראל לא יושג על-ידי סיפוח והחזקת שטחים, אלא על-ידי הסדרי שלום, פירוזים, וחיזוק כוחו וערנותו של צה"ל".
2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
שר החינוך קיש
(צילום: אבי מועלם)
הזוכה הטרי בפרס ישראל אמר היום: "אני שייך לכל הקבוצה הגדולה של המתנגדים למהפכה המשפטית, למרות שבגילי קשה לי להגיע להפגנות. בשבילי, הגרוע ביותר זה הרס מערכת המשפט. יש לנו בית משפט עליון מעולה, חזק וישר, וההרס של בית המשפט העליון הוא ממש פשע. זה הדבר הגרוע ביותר. בכל מה שנלווה בצד הכלכלי אני פחות מתמצא, אבל רואה את הנזק שכבר נגרם וזה בהחלט נורא".
פרופ' הירשברג אמר עוד: "הממשלה משנה את המבנה הדמוקרטי של ישראל. גם בעבר הייתה לי ביקורת, אבל הייתה דמוקרטיה. אפשר היה לכתוב, להביע, לצאת להפגנה, ועכשיו הכול שוקע ואי אפשר להסביר ולהגיב. אני גם לא יכול לצאת להפגין, המצב הכללי הוא של דיכאון נורא".
אתה חושש מפגיעה בתרבות? "יכולה להיות אפשרות מסוכנת שיתחילו לצנזר הצגות, לעת עתה זה לא קרה. אני פחות חושש לגבי תמיכה בתזמורות, אבל קיים חשש לגבי קולנוע ותיאטרון בצורה הגרועה ביותר. אני חושש שזה מתחיל לקראות במהירות באופן שאי אפשר לשלוט עליו. דברים יקרו, יפסלו אירועים, התרחשויות, אנשים יפוטרו באופן שנאבד שליטה לגמרי".
על הודעת הזכייה שקיבל, אמר פרופ' הירשברג: "לפחות היה לי משהו משמח היום לשם שינוי באופן אישי. משמח אותי הפרס בעיקר על הכתיבה שלי של חמש מונוגרפיות על מלחינים ישראלים גדולים, ואני מלא הערכה להישגים של המלחינים הישראלים שכתבתי עליהם והיה הישג עצום ליצירה המוזיקלית".

"תרם תרומה משמעותית לחקר היצירה האמנותית"

בנימוקי ועדת הפרס לזכייתו של פרופ' הירשברג צוין כי "פרופסור הירשברג מיצב עצמו, במשך יובל שנות מחקר פוריות, כחוקר מוזיקה מוביל בזירה המקומית והבינלאומית, ותרם תרומה משמעותית לחקר היצירה האמנותית המקורית בישראל, עם מחקרים מקיפים על המוזיקה בתולדות היישוב, כמו גם מונוגרפיות על מלחינים למן פאול בן חיים ועד ליוצרים החיים איתנו היום. פרופ' הירשברג קירב לבבות של מאזינים רבים למוזיקה האמנותית מתקופת הרנסנס ועד ימינו. במשך שנותיו הרבות כמרצה, הוא העמיד דורות של חוקרות וחוקרי מוזיקה, שעושים חיל בארץ ובעולם".
במקביל, כ-100 מוחים נגד המהפכה המשפטית הפגינו היום מול לשכתו של שר החינוך קיש במשרד החינוך בתל אביב. הם קראו בין היתר: "קיש, קיש, כישלון".