על אף קריאת נשיא המדינה יצחק הרצוג בשבוע שעבר לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית ולפתוח בהידברות, הכנסת הצביעה הלילה (בין שני לשלישי) על הצעת החוק הראשונה במהפכה המשפטית, לאחר המהומות החריגות שנרשמו במליאה. לפי ההצעה שעברה בקריאה ראשונה, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה - כך שלקואליציה תהיה שליטה מוחלטת בה. בנוסף, בג"ץ יהיה מנוע מהתערבות בחוקי יסוד. 63 ח"כים הצביעו בעד, 47 התנגדו.
עוד אושר בקריאה ראשונה כי שופטים המועמדים לעליון יזומנו לשימוע בוועדת החוקה, תוצב דרישה למינימום אישה אחת מכל רשות בוועדה לבחירת שופטים, והוועדה תוכל להתכנס במינימום של 5 חברים. לאחר ההצבעות בירך ראש הממשלה בנימין נתניהו בטוויטר: "לילה גדול ויום גדול", מנגד יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב: "ערב שחור לדמוקרטיה".


רגע לפני המעבר להצבעה, אמר אמיר אוחנה: "אני גאה להיות יו"ר הכנסת שתהיה הרבה יותר דמוקרטית אחרי ההצבעה הזו, מאשר לפניה". בזמן ההצבעה השמית צעקו חברי האופוזיציה "בושה" על כל הצבעה בעד של חברי הקואליציה - וצעקו יחדיו "נגד" לאחר כל שם של חבר אופוזיציה. ח"כ מיכל שיר סגמן וח"כ יוראי להב הרצנו מיש עתיד הוצאו מהמליאה.
ח"כ להב הרצנו הוחזר למליאה כדי להצביע בתורו, וקרא לעבר אוחנה: תתבייש לך שאתה פוגע בקהילה הגאה, אתה עלה תאנה". היו"ר אוחנה הורה בתגובה "להוציא אותו מיד" שוב. חברי הכנסת של ישראל ביתנו החרימו ולא השתתפו "כדי לא לתת לגיטימיות לעצם ההצבעה". חברי הכנסת מהציונות הדתית חגגו את תוצאות ההצבעה והצטלמו עם כרזות של "רפורמת חוק וצדק" שהציע יו"ר המפלגה בצלאל סמוטריץ'.
17 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
סלפי עם לוין. מליאת הכנסת בזמן ההצבעה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
17 צפייה בגלריה
חברי הכנסת מהציונות הדתית חוגגים את ההצבעה בכנסת
חברי הכנסת מהציונות הדתית חוגגים את ההצבעה בכנסת
חברי הכנסת מהציונות הדתית חוגגים את ההצבעה בכנסת
לאחר ההצבעה מסרו מארגני המחאה: "בתוך הזמן השחור אנו נמצאים בנקודה החשוכה ביותר מאז קום המדינה. כש-37 נציגי העם חתמו על מגילת העצמאות שהגדירה את דמותה של המדינה, הם לא דמיינו שנגיע לרגע שבו כנסת ישראל תנסה לדרוס כל ערך שנכתב בה. אנו מאשימים את בנימין נתניהו וחבורת השנאה והפחדנים משקיפה אותו, בניסיון מכוון להביא לחורבן בית שלישי ובניסיון לפגע בליבה של הדמוקרטיה הישראלית. 63 חברי כנסת הצביעו היום בעד חורבן הבית, בעד קרע נורא בעם ובעד התנקשות בדמוקרטיה. אותם פחדנים ועבריינים ייזכרו בספרי ההיסטוריה כמי שניסו ונכשלו לבצע הפיכה".
לדבריהם, "ימים קשים עוד לפנינו, אך אהבת המדינה שבהקה מלבם של מיליוני המפגינים והמפגינות שיצאו בשמונת השבועות האחרונים יאירו את הדרך של מדינת ישראל לעתיד טוב יותר. בימים ובשבועות הקרובים נגביר את פעולות המחאה, ללא פחד וללא מורא, נשמור יחד, כולנו, על ישראל יהודית ו-ד-מ-ו-ק-ר-ט-י-ת".
יו"ר הכנסת אוחנה אמר בתום ההצבעה כי ההצעה עברה בקריאה ראשונה ותחזור לדיונים בוועדת החוקה לקראת קריאה שנייה ושלישית: "ושוב - נביע תקווה שנעבוד עליו יחד למען אזרחי ישראל".
שר המשפטים יריב לוין אמר כי "עשינו היום צעד חשוב מאוד בהליך תיקון מערכת המשפט. לא עוד מערכת משפטית ששייכת לאליטות, לא עוד אצולה. מעתה - בית המשפט יהיה של כולם. אני שב וקורא לראשי האופוזיציה ולחבריה - גלו אחריות. שבו לדבר. אפשר להגיע להבנות. אבל לא ניתן למסמס את החקיקה. אני נחוש להעביר את הרפורמה - ושום דבר לא ירתיע אותי".
להצבעות קדמו מהומות בכנסת שכללו התעטפות של חלק מחברי האופוזיציה בדגלי ישראל, ומפגינים שהלמו בזכוכיות היציע במליאה. עוד קודם לכן במהלך היום הפגינו רבבות בשביתת מחאה נוספת מחוץ לכנסת וכ-20 אלף מהם המשיכו לצעדה מסביב למשכן.


17 צפייה בגלריה
חברי האופוזיציה מתעטפים בדגלי ישראל לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה על חוקי הרפורמה המשפטית
חברי האופוזיציה מתעטפים בדגלי ישראל לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה על חוקי הרפורמה המשפטית
חברי האופוזיציה מורחקים, אחרי שהתעטפו בדגל ישראל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
17 צפייה בגלריה
המחאות בכנסת
המחאות בכנסת
המהומות בכנסת, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
17 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה ובדיקת תיקים לחברי כנסת במשכן
אמיר אוחנה ובדיקת תיקים לחברי כנסת במשכן
ח"כים נבדקו בכניסה למליאה. אוחנה: "לא נכנסים עם תיקים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הלילה הייתה זו בעצם הפעם הראשונה שחוקים שמבקשת ממשלת נתניהו לקדם במסגרת המהפכה המשפטית שמקדם שר המשפטים יריב לוין הובאו להצבעה במליאת הכנסת. באופוזיציה ניסו למשוך את הזמן במליאה ולעכב את ההצבעה כמה שיוכלו, אך את הדיון סיכם שר המשפטים לוין.
"הלילה הזה זוקפים את קומתם המוני אזרחיות ואזרחים שקולם לא נשמע ודעתם נרמסה על ידי מערכת משפט שזלזלה בהם", אמר בפתח דבריו. "אני מבקש להתייחס למסע ההפחדה נגד הרפורמה שאני מוביל יחד עם יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, אני מבקש להפריך את כל הטענות השקריות שנשמעות. אני שומע את טענות הכזב על 'קץ הדמוקרטיה' ואני אומר לכם שמה שאנחנו עושים זה להשיב את הדמוקרטיה לישראל", טען.
הוא הסביר: "ראו מה קורה בתקשורת, באקדמיה, במקומות שצריך להיות פלורליזם, טרור של ממש. באיזה מדינה יש תקשורת כל כך מוטה, יש בית משפט כל כך מוטה, זה מצב שאתם דרדרתם אליו את ישראל. אבל זה לא משנה כי גם כשאנחנו בשלטון אתם שולטים, ולכן אתם נאבקים כפי שאתם נאבקים". לוין התייחס להתנהלות האופוזיציה: "הבריונות הזו לא תרתיע אותי ולא תסיט אותי מדרכי, אז חבל לנסות". לדבריו, את ההפיכה לא הקואליציה הנוכחית מבצעת, אלא נשיא העליון בדימוס אהרן ברק.
17 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ראשי הקואליציה בזמן ההצבעה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
17 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עם זאת הציע לוין להידבר "עם כל חבר אופוזיציה שירצה". "אני רוצה להושיט יד, כדי שאולי סוף סוף נקיים באמת הידברות. נקיים שיח, ננסה לפחות, בלי תנאים, מתוך כוונה להגיע להסכמות ולא למנוע את החקיקה". חברת הכנסת אורנה ברביבאי מיש עתיד אמרה: "תעצור את החקיקה ונדבר". הוא פנה לאזרחים והבטיח: "אנחנו נכניס לבית המשפט העליון את מי שאיננו חלק מ'משפחת האצולה' הזו שהפכה את בית המשפט לנחלה הפרטית שלה".
בהמשך קרא לראשי האופוזיציה לפיד וגנץ: "בואו נשב נדבר, אני מאמין שאפשר להגיע להבנות, אני חושב שזה חובתנו לדבר. אני רוצה לומר לכם, אדוני ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד ושר הביטחון לשעבר בני גנץ, אני חושב שאי אפשר להשאיר את ההובלה לרחוב לאנשים קיצוניים. האנשים שמקריאים את העמדות הקיצוניות - אין להם שום תמיכה - בוגי יעלון שהקים מפלגה לא זכה לתמיכה וברח מהבחירות, רון חולדאי שהקים מפלגה, הבין שיובס וגם הוא ברח, אהוד ברק ואולמרט, גם הם".
לוין הוסיף: "הנה הקואליציה שיש לה רוב ברור מושיטה לכם יד להידברות", ויו"ר הקואליציה אופיר כץ צעק מהצד: "אתם לא רוצים להידבר! אין לנו עם מי להידבר". ח"כים מהאופוזיציה צעקו בתגובה: "אז תעצור את החקיקה, אתה לא עוצר". לוין השיב: "אתם נוהגים כמו העולם הערבי - לא של היום, אלא של פעם - אתם פשוט מסרבים להידברות. אפילו סודן כבר כוננה יחסים דיפלומטיים עם ישראל, ואתם לא מוכנים ולא מסוגלים לנהל משא ומתן".
17 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
"מסירים את הכבלים אחרי שנים". רוטמן מסכם את הדיון
(צילום: ערוץ הכנסת)
לאחר לוין, סיכם יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן את הדיון לקראת ההצבעה הראשונה: "אנחנו היום מסירים את הכבלים אחרי שנים שבית המשפט העליון כבל אותנו בעוד ועוד כבלים על דעת עצמו", אמר. בהמשך נאם רוטמן באנגלית במליאה ואמר כי הוא "מתחנן בפניכם חברינו מסביב לעולם - אל תקראו את החדשות, תקראו את החוק, שאומר שהכנסת יכולה לבחור את נציגיה ושהיהודים במדינתם יוכלו לבחור את השופטים כמו בכל מדינה דמוקרטית בעולם. אנחנו רוצים להיות כמו כל מדינה דמוקרטית שבה העם בוחר את השופטים. אל תקראו את השקרים, תקראו את החוק".

אמסלם נגד המפגינים והשופטים, ח"כ מיש עתיד "ספד" לדמוקרטיה

עם פתיחת הדיון על הצעת החוק התרחש אירוע חריג במיוחד, ולראשונה בכנסת ח"כים מהאופוזיציה שנכנסו למליאה נדרשו לפתוח תיק לבדיקה - וכמה מהם סירבו. יו"ר הכנסת אוחנה הסביר במליאה: "לא נכנסים עם תיקים היום. מהיום אתם מוזמנים לפנות ליועצת המשפטית. כמות הפרובוקציות שמנענו היום, עם המגפונים והדגלים בכניסה לכנסת".
עוד קודם לכן הודיע יו"ר הכנסת כי ראש הממשלה נתניהו וחבר הכנסת דוד ביטן מהליכוד מנועים מלעסוק בחוקי המהפכה, בשל ענייניהם המשפטיים. עם זאת, הם יוכלו להצביע. לקואליציה צפוי רוב של 63 חברי כנסת במליאה, שכן רק חבר הכנסת יולי אדלשטיין מהליכוד לא יגיע להצבעה בשל ביקורו באוקראינה.
עם פתיחת הדיון בנוגע להצעת החוק המהפכנית ח"כ שמחה רוטמן הציג אותה. הוא אמר כי "הצעת החוק מבוססת על שנים רבות שהרבה מאוד אנשים הרגישו, ועודם מרגישים, שהקול שלהם מושתק". עם תחילת נאומו החלו מפגינים להתפרע ביציע המליאה. כמה מהם הוצאו בכוח.
17 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין במליאת הכנסת
בנימין נתניהו ויריב לוין במליאת הכנסת
לוין ונתניהו במליאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)

17 צפייה בגלריה
צעדה בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית
צעדה בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית
הצעדה מסביב לכנסת, היום
(צילום: שלו שלום)
17 צפייה בגלריה
הפגנה מול משכן הכנסת נגד הרפורמה המשפטית
הפגנה מול משכן הכנסת נגד הרפורמה המשפטית
רבבות בהפגנה מול משכן הכנסת
(צילום: שלו שלום)

17 צפייה בגלריה
דיון במליאה כנסת
דיון במליאה כנסת
כינה את המפגינים "תעשיית השקר". אמסלם
(צילום: אוהד צויגנברג)
אחרי דבריו של רוטמן, החלו לעלות בזה אחר זה חברי הכנסת לעלות לדוכן הכנסת, בהם ראש האופוזיציה יאיר לפיד. הוא פנה לקואליציה במליאה ואמר בנאומו: "אני שואל רק דבר אחד - אם עוד אכפת לכם. יש רק שתי אפשרויות - או שעדיין אכפת לכם מעם ישראל ומדינת ישראל ותעצרו את החקיקה או שלא תעצרו ויתברר שלא אכפת לכם".
חבר הכנסת דוד אמסלם עלה גם הוא לדוכן, הוא כינה את המפגינים "תעשיית השקר", בעודו מפיץ מידע שקרי ולפיו המפגינים חסמו את איילון במשך כשעתיים וחצי, על אף שבפועל הוא נחסם במצטבר במשך כשעה. "שנאה עצומה מופעלת. אני בעד ההפגנות, חושב שבמדינה דמקורטית זה טוב להפגין ומעריך מפגינים", אמר. עם זאת למפגינים היום קרא "פורעי חוק": "מי שסוגר ומפר את הסדר הציבורי צריך להיות מועמד לדין. לא משנה מה הסיבה. אבל אצלכם זה לא ככה. אתם אדוני הארץ".
הוא המשיך: "אתם לא מכירים כבר 75 שנה בלגיטימיות שלנו למשול במדינה. אתם לא מקבלים את זה שאמסלם דוד מחוקק פה חוקים. זה הורג אתכם. ועל זה הוויכוח". "הזיזו לכם את הגבינה. מה זה משנה בחירות? זה דבר שולי, דבר לא כל כך חשוב", אמר בציניות, "ולכן אתם זורעים אנרכיה. פחד ברחובות". על שופטי העליון אמר: "מדובר באנשים אלימים שחושבים שהם האלוהים ואף אחד לא מפקח עליהם, אף אחד".

17 צפייה בגלריה
ח"כ סימון דוידסון נואם במליאת הכנסת לקראת הצבעה בקריאה ראשונה על הרפורמה המשפטית
ח"כ סימון דוידסון נואם במליאת הכנסת לקראת הצבעה בקריאה ראשונה על הרפורמה המשפטית
מתוך נאום ההספד של דוידסון
(צילום: ערוץ כנסת)
17 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
יו"ר ועדת חוקה רוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ סימון דוידסון מיש עתיד "ספד" בנאומו לדמוקרטיה הישראלית. "אני עומד פה ונואם נאום הספד. אני רוצה לספר לכם על הדמקורטיה הישראלית המפוארת. הדמוקרטיה שליוותה אותנו 75 שנים. הרבה סבלה הדמוקרטיה הישראלית בטרם לכתה. מחלות רקע לא נתנו לה מנוח", אמר.
דוידסון הציג מודעת אבל ועליה "הדמוקרטיה הישראלית ז"ל": "הפופליזם התפשט בגופה. הרשות השופטת הוחלשה והחוסן של הדמוקרטיה התערער. בג"ץ איבד את היכולת לבטל חוקים. חוקים פוגעניים עם הכותרת 'חוק יסוד' חוקקו כלאחר יד, ולא היה מי שיבקר אותם. כל אלה היו תהליכי הגסיסה שהובילו לפטירתה. חבריי חברי הכנסת, בת 75 היתה בלכתה. בדמי ימיה מתה. הותירה אותנו יתומים מזכויות אדם. ואני מזמין את כולם, ההלוויה תצא מירשולים ותתקיים בזמן הקריאה השלישית על ההפיכה המשפטית, כולם מוזמנים להלוויה".
כמה דקות לאחר מכן דיברה במליאה חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד. היא התייחסה לתקרית בה מפגינים המתינו מחוץ לביתה ואמרה: "זה לא קשור לבת שלי המקסימה, ועל המורכבות האישית שלה. כל אדם בביתו יש לו את הצער שלו, ואת ההתמודדות שלו. זה בכלל לא משנה. זה אני עצמי שחולל המבצר שלי ותחושת הבטחון שלי בתוך הבית".
היא האשימה בתקרית את "השמאל" - בתוכו כללה את נשיאת העליון אסתר חיות, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ועוד: "הפגנה זה תפארת הדמוקרטיה. תפגינו נגדי, לכו תקללו אותי ואני סופגת קללות ורפש וסאטירה מכאן ועד להודעה חדשה. אנשי השמאל - איבדתם את זה לגמרי. ירדתם מהפסים והפכתם את מטרת האופוזיציה למטרה שקידשה כל אמצעי עד כדי חילול הפרטיות שלי".
17 צפייה בגלריה
גנץ וסער נגד הליכוד ונתניהו
גנץ וסער נגד הליכוד ונתניהו
גנץ וסער נגד הליכוד ונתניהו
(צילום: יאיר שגיא, יואב דודקביץ')
שר המשפטים לשעבר גדעון סער פנה לחבריו לשעבר בליכוד ואמר: "היום בשנת 2023 אתם באים להשתלט על בחירת השופטים, כואב לי במיוחד שהצעה כזאת מובאת בזמן שלטון הליכוד. אתם, חברי סיעת הליכוד, מתנקשים היום בדרכו ובמשנתו של מנחם בגין עליו השלום. תתביישו".
יו"ר המחנה הממלכתי גנץ קרא לקואליציה לעצור את החקיקה ולהגיע להידברות עוד הערב. "עדיין לא מאוחר", אמר שר הביטחון לשעבר. "עדיין לא מאוחר למנוע את הרס הדמוקרטיה, את הפגיעה בצה"ל ובחברה הישראלית. אני מתריע שאחרי הקריאה הראשונה, כשאקדח החקיקה יונח טעון – יהיה הרבה יותר קשה לשבת לדבר, ולהחזיר את הגלגל אחורה. אל תביאו אותנו לשם".
הוא פנה לנתניהו: "אני קורא לראש הממשלה ולכל חברי הקואליציה – עצרו עכשיו. בואו נעשה את מה שהעם באמת רוצה, ונשב עוד היום, כאן בכנסת ונדבר על רפורמה אמיתית. עוד לא מאוחר".

על מה מצביעים?

הצעת החוק שהובאה לאישור הכנסת בקריאה ראשונה, ואושרה בשבוע שעבר בוועדת החוקה, כוללת שני חלקים: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ומניעה מבית המשפט העליון מלהביע ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. כיום הוועדה לבחירת שופטים, המונה תשעה חברים, כוללת את שר המשפטים, שר נוסף בממשלה, שני חברי כנסת שנבחרים באנונימיות בכנסת, שני חברי לשכת עורכי הדין שנבחרים בבחירות חשאיות על ידי המועצה הארצית של הלשכה, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים נוספים מבית המשפט העליון.
17 צפייה בגלריה
הנשיאה אסתר חיות בראש הרכב בית המשפט העליון
הנשיאה אסתר חיות בראש הרכב בית המשפט העליון
ישונה הרכב הוועדה לבחירת שופטים, בג"ץ לא יהיה מנוע מלהתערב בחוקי יסוד
(צילום: עמית שאבי)
הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה כך שבראש הוועדה יעמוד כמו היום שר המשפטים, בנוסף יהיו שני שרים שתבחר הממשלה, יו"ר ועדת חוקה, חבר כנסת מהקואליציה, חבר כנסת מהאופוזיציה, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים בדימוס. כך לקואליציה יהיה רוב מובנה של 5 מתוך 9 חברי הוועדה. בנוסף, ועדת החוקה תזמן את מועמדי בית המשפט העליון לשימוע בוועדה, תהיה דרישה לייצוג בוועדה של אישה מכל רשות והוועדה תוכל להתכנס גם במינימום של חמישה מחבריה.
הביקורת שנשמעה במהלך הדיונים בוועדת החוקה היא שהשינוי שמבקש יושב הראש, ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, יוביל לכוח בלתי מוגבל של הקואליציה בבחירת שופטים ובכך עלול לגרום לפוליטיזציה של הוועדה, כך שימונו שופטים שתואמים את האג'נדה של גורם פוליטי כזה או אחר, או שיבוצעו מינויים לא מקצועיים.
הסעיף השני בהצעה נוגע כאמור למניעת התערבות של בית המשפט העליון בחוקי יסוד. רק לפני חודש בית המשפט העליון פסק, בניגוד לחוק יסוד מינוי שרים שעבר בכנסת, כי מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר הינו פסול והורה לפטרו מתפקידיו כשר הבריאות ושר הפנים. בדיונים עלו הטענות כי מטרת ההצעה היא להשיב את יו"ר ש"ס לכיסאו כשר ובהמשך גם לתת כוח בלתי מוגבל לחוקק חוקים שיכנסו תחת תיקונים של חוקי יסוד ובית המשפט העליון לא יוכל להתערב בהם, גם אם ימצא בהם דבר שגוי ופסול.
השלב הבא הוא הצבעה על חוק השפיטה בסעיף השלישי, שנידון כעת בוועדת החוקה, ועוסק בפסילת חוקים רגילים על ידי בית המשפט העליון. לפי התוכנית, חוק יוכל להיפסל בבג"ץ רק אם ההחלטה עברה פה אחד, בהרכב מלא של כל שופטי העליון (15 מ-15). ההצעה גם קובעת כי בג"ץ יוכל לפסול חוק "רק אם הוא סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד". הצעדים הבאים לאחר מכן, הם חוק פסיקת ההתגברות שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ והגבלת עילת הסבירות.
השתתפו בהכנת הכתבה: מורן אזולאי ואדם קוטב
פורסם לראשונה: 20:50, 20.02.23