שיא במתיחות בין חמאס לפתח, לאחר החלטת יו"ר הרשות אבו מאזן למנות את מוחמד מוסטפא לראש ממשלת ה"טכנוקרטים" החדשה. "מינוי ממשלה ללא הסכמה לאומית הוא צעד ריק מתוכן שמעמיק את הפילוג בין הפלסטינים. זה צעד שמראה את עומק המשבר בהנהגת הרשות, הניתוק מהמציאות והפער הגדול בינה לבין עמנו", אמרו בחמאס, בהצהרה שעליה היה חתום בין היתר גם הג'יהאד האיסלאמי - ובמפלגתו של אבו מאזן הגיבו במתקפה חסרת תקדים.
בפתח כתבו כי הם "נדהמים מההדרה והפילוג שבשיח של חמאס. אנחנו תוהים עם מי במנהיגות הפלסטינית התייעץ חמאס כשהחליט לצאת להרפתקה של 7 באוקטובר, שהוביל לקטסטרופה זוועתית ואכזרית יותר מהקטסטרופה של 1948? עם מי במנהיגות הפלסטינית חמאס התייעץ כשהוא דן כעת עם ישראל ומציע לה ויתורים אחרי ויתורים, בלי שום יעד אחר מלבד הענקת ערבויות למנהיגיו, לצורך ביטחונם האישי?".
2 צפייה בגלריה
חצי חצי - אבו מאזן / הנייה
חצי חצי - אבו מאזן / הנייה
אבו מאזן והנייה
(AP / AFP)
בנוסף האשימו בפתח את חמאס בכוונה להגיע להסכם עם נתניהו, "לשמירה על תפקידו המפלג בעזה ובזירה הפלסטינית". הם כתבו כי "למי שגרם לכיבוש מחדש של עזה על ידי ישראל, ולנכבה שהפלסטינים חווים, במיוחד בעזה, אין זכות להכתיב את סדר העדיפויות הלאומי".
"כל אדם רציונלי שלא מנותק מאנשיו ומהמציאות הנוראית והטרגית שהם חווים בעזה, ידע שהעדיפות הראשונה של כל הפלסטינים היא להפסיק את המלחמה עכשיו, לספק סיוע, לבנות מחדש את הרצועה ולאחד מחדש את המולדת הפלסטינית. חמאס אמר בהצהרתו כי זו לא העדיפות שלו", אמרו בפתח.
לדבריהם, "ראש הממשלה המיועד, מוחמד מוספא, מצויד באג'נדה הלאומית ולא באג'נדות שקריות שהובילו אך ורק צער לעם הפלסטיני ולא הובילו לשום הישג. חמאס רוצה שנמנה ראש ממשלה מאיראן או שטהרן תמנה אותו עבורנו?".
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן ומוחמד מוסטפא
אבו מאזן ומוחמד מוסטפא
אבו מאזן וראש הממשלה שאותו מינה, מוחמד מוסטפא
בפתח לא פסחו גם על ביקורת על הנהגת חמאס בחו"ל, ששוהה מתחילת המלחמה בעיקר בקטאר: "זה נראה שהם חיים חיים נוחים במלונות של 7 כוכבים ועיוורים לצדק. אנחנו תוהים למה רוב מנהיגות חמאס חיה בחו"ל, ולמה הם ומשפחותיהם ברחו והשאירו את העם הפלסטיני להתמודד עם מלחמה אכזרית, ללא הגנה?". לסיום, ברמיזה נוספת לקשר ההדוק בין חמאס לאיראן, כתבו: "פתח קורא למנהיגות חמאס להפסיק להיות תלויה באג'נדות זרות".
ההנהגה הפלסטינית מפולגת מאז העימותים ברצועת עזה ביוני 2007, שבמהלכם חמאס השתלט על הרצועה. לאחרונה גברה הביקורת על הרשות הפלסטינית ועל מנהיגה - אבו מאזן בן ה-88 - ועל תפקודם במהלך המלחמה. ראש הממשלה המיועד מוסטפא אמר עם זאת, לאחר ההודעה על מינויו כי "יש לדבוק בעמדת ההנהגה - אין מדינה בלי עזה, ואין מדינה בעזה".