יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הטיל אמש (חמישי) על יועצו הכלכלי ויו"ר קרן ההשקעות הפלסטינית, ד"ר מוחמד מוסטפא, להקים ממשלת "טכנוקרטים", לקראת משימת שיקום רצועת עזה לאחר סיום המלחמה, וכן עבור ביצוע רפורמות בכל מערכות הרשות.
1 צפייה בגלריה
אבו מאזן ומוחמד מוסטפא
אבו מאזן ומוחמד מוסטפא
אבו מאזן ומוחמד מוסטפא עם כתב המינוי
על פי הצהרת כתב המינוי של מוסטפא, עבאס קורא לממשלה החדשה לארגן את פעולות השיקום של הרצועה במהירות, ולפעול לאיחוד המוסדות הפלסטינים בגדה המערבית ובעזה תחת הנהגה אחת. כתב המינוי מטיל כאמור על מוסטפא להקים ממשלה שכל חבריה הם מומחים, וכי דמויות חדשות ימלאו את משרדי הרשות השונים - במיוחד תיקי האוצר, החוץ, הפנים והכלכלה, לאחר שאבו מאזן נהג לרוב התערב במינויים אלה.
התוכנית המתוכננת לשיקום הרצועה מבוססת על הקמת גוף עצמאי בפיקוח ועדה מייעצת בינלאומית, שתהיה כפופה לפיקוחו של הבנק העולמי. היבט שצפוי להיות מאתגר עבור ממשלת הטכנוקרטים העתידית הוא מינויים של שבעה עד שמונה שרים מבין תושבי רצועת עזה. הרשות הפלסטינית פעלה במשך זמן רב ללא אמון הציבור הפלסטיני, שסבל מניהולה הלקוי עקב השחיתות הרבה שפשתה בה. התחדשות הרש"פ עם הממשלה החדשה עשויה להביא לשינויים חיוביים שיסייעו לפתרון בעיית האבטלה החריפה בשטחי הרשות.
אתגר נוסף שצפוי לממשלה החדשה הוא מידורו של חמאס, שלא יסכים להיות מחוץ למשחק, אבל בפת"ח מבטיחים שכל עוד חמאס והג'יהאד לא יפעלו תחת עקרונות אש"ף, לא תוקם ממשלת אחדות לאומית.
בסוף החודש שעבר ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה הגיש את התפטרות הממשלה לאבו מאזן, כצעד יזום של האחרון לנוכח הלחץ של מדינות האזור, הקהילה הבינלאומית וארה"ב, שמאז פרוץ המלחמה אמרה פעם אחר פעם כי רשות פלסטינית "מחודשת" היא הפתרון הטוב ביותר, אם לא היחיד, ל"יום שאחרי". אשתייה אמר עם התפטרותו כי "המציאות החדשה בעזה מחייבת את הרחבת סמכותה של הרשות הפלסטינית על כל אדמת פלסטין".
פורסם לראשונה: 22:45, 14.03.24