תורים ארוכים השתרכו אתמול (שלישי) בתחנות הדלק השונות לקראת הזינוק במחיר הדלק שנכנס לתוקפו בחצות, ואיתו עודכן המחיר ל-7.72 שקלים לליטר אוקטן 95 בשירות עצמי אחרי עלייה של 66 אגורות לליטר. מדובר במחיר הגבוה ביותר של הדלק מאז 2013, ובעלייה של 20% בשנה ושל 10% ביחס לחודש שעבר. המשמעות היא כי מי שממלא מיכל אחד של 50 ליטר בשבוע, וזה הממוצע למעשה, ישלם בכל שבוע 33 שקלים נוספים.
ציבור הנהגים שהגיעו לתדלק אמש היו מאוחדים בכעסם - ולמרות שהסכימו שהעלייה לא יכולה להימשך - נותרו חלוקים במעשים שהממשלה תצטרך לנקוט.
2 צפייה בגלריה
תור בתחנת הדלק
תור בתחנת הדלק
התורים בתחנות הדלק, אתמול
(צילום: יאיר שגיא)
"אם זה יהיה מחיר הדלק, נפל דבר בישראל", אמרה אמש יונה אייזנר (32), שתדלקה בתחנת דלק בטיילת בתל אביב. "אני עצמאית ומשתמשת ברכב לעיתים קרובות, ולצערי אני מעלה את מחירי השילוח ללקוחות. המדינה יקרה, המחירים עולים, המזון יקר, הדירות יקרות והמשכורות שלנו רק מצטמצמות". היא הוסיפה באכזבה כי "מתחיל לרדת לי האסימון שכל הפוליטיקאים בלי יוצא מן הכלל דואגים רק לעצמם בלבד".
סיבות רבות לעלייה, בהם המשך המלחמה באוקראינה, היציאה מהקורונה בעולם וביקוש רב לדלק בארה"ב בימים האחרונים. יחד עם זאת, גם גובה המס שגובה הממשלה על הדלק – בסך 26 מיליארד שקל בשנה – הוא סיבה רבת שנים לכך שמחיר הדלק בארץ הוא מהגבוהים בעולם.
"עם של פראיירים, זה מה שאנחנו", אמר שמעון בוים (47) מיבנה כשתדלק רגע לפני עליית המחירים בחצות. "יש לנו שני רכבים והעלויות של הדלק מטורפות. לאן עוד נגיע? איפה ממשלת השינוי? במקום להתלונן בפייסבוק, הציבור צריך להתעורר ולהתחיל לעשות. שוחטים אותנו ואנחנו סותמים את הפה".
דנית (26), סטודנטית מצפון הארץ שמתגוררת ועובדת בתל אביב, סיפרה כי היא נאלצת להחזיק ברכב כדי לבקר את הוריה בשבתות, ומחתה על כך שהציבור לא יוצא למחות על העלייה במחירי הדלק. "זה מוזר שהציבור פשוט שותק על עלייה כזאת", אמרה דנית. "כשהעלו את מחירי הפסטה היה הרבה רעש".
אלי אלהרר (36) ממודיעין טען כי גם בעיניו הציבור חייב למחות, וסבר כי הפתרון הוא "להפסיק למלא דלק". הוא הוסיף כי "זו בושה למדינה שמתעללת כך באזרחים". לדבריו, "אני חושב פעמיים לפני שאני עולה לאוטו".
2 צפייה בגלריה
מחאת יוקר המחיה בכיכר הבימה
מחאת יוקר המחיה בכיכר הבימה
"לא משנה כמה בן אדם יעבוד - זה לא יספיק". ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
גם בתחנת דלק ברחוב בן צבי בירושלים מחו המתדלקים על המצב. "רמת המחיה בארץ נהייתה לא הגיונית. לא משנה כמה בן אדם יעבוד – זה לא יספיק. אתה חושב 20 פעם אם לנסוע באוטו או ללכת ברגל", אמר אחד המתדלקים בתחנה. מתדלק אחר הוסיף כי "המחירים עולים כל הזמן ולא צפוי שינוי באופק. זוג צעיר עם ילדים מתקשה להתקיים, אנחנו מנסים לקנות בית וזה בלתי אפשרי".
בתוך כך, כל עוד המלחמה באוקראינה נמשכת, הביקוש לדלק גובר והולך. עם היציאה המוחלטת כמעט ממשבר הקורונה ואי-הוזלה קבועה של המס על הדלק על ידי הממשלה – המחירים לא צפויים לרדת בשיעור משמעותי בזמן הקרוב.
משרד האוצר ביקש אתמול ממשרד האנרגיה לבדוק את האפשרות לחשב את מחיר הדלק פעם בשלושה חודשים, ובמשרד האנרגיה לא פסלו אך אמרו שמדובר בחישוב בעייתי. שר האוצר אביגדור ליברמן אמר אתמול כי הוא מתכוון להאריך את הפחתת המס של חצי שקל על הדלק, שאושרה בשלב זה עד סוף יולי, בעוד חודשיים או שלושה, "בהתאם לנסיבות".
פורסם לראשונה: 23:06, 31.05.22