2 צפייה בגלריה
משה קנטור בפורום השואה העולמי ביד ושם
משה קנטור בפורום השואה העולמי ביד ושם
משה קנטור בפורום השואה העולמי ביד ושם ב-2020
(צילום: אלכס קולומיסקי)
ממשלת בריטניה הכניסה אמש (רביעי) את האוליגרך היהודי משה קנטור לרשימה השחורה של אנשי העסקים הרוסים שנגדם היא נוקטת סנקציות. קנטור הוא בעל אזרחות רוסית, ישראלית ובריטית. הוא מכהן כנשיא הקונגרס היהודי האירופי, הארגון המייצג של 42 קהילות יהודיות באירופה, ובמקביל כנגיד מועצת "יד ושם".
קנטור הוא בעל המניות המרכזי בתאגיד הדשנים הרוסי "אקרון", ולפי פורבס, הונו מוערך ב-6 מיליארד דולר. שרת החוץ הבריטית, ליז טראס, אמרה כי ל"אקרון" יש משמעות אסטרטגית חיונית עבור מוסקבה, וכי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משתמש בתאגיד כדי לחזק את כלכלת המלחמה שלו.

2 צפייה בגלריה
פוטין בפורום השואה העולמי ב-2020
פוטין בפורום השואה העולמי ב-2020
פוטין בפורום השואה העולמי ב-2020
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בשנת 2010 הקים קנטור את "מרכז קנטור ליהדות אירופה בימינו" ואת "מאגר המידע על שם משה קנטור לחקר האנטישמיות והגזענות בימינו" באוניברסיטת תל אביב. בכל שנה, בערב יום השואה, מפרסם המרכז דו"ח על מצב האנטישמיות בעולם.
קנטור היה מראשי המארגנים של פורום השואה העולמי ביד ושם ב-2020, שבו השתתפו 45 מנהיגים מכל העולם, בהם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הגיע לישראל, אך לא השתתף בכינוס, מכיוון שלדבריו רצה לתת אפשרות לניצולי שואה נוספים להגיע לפורום. לאחר הפורום, "יד ושם" פרסם התנצלות חריגה בשל אחריותו לסרטונים שטשטשו את חלקה של ברית המועצות באחריות לפרוץ מלחמת העולם השנייה ואת פשעיה בתקופה זו.
קנטור משמש גם כנשיא "המועצה האירופאית לסובלנות ופיוס" - ארגון המורכב מראשי מדינות אירופה, זוכי פרס נובל לשלום ואישים נוספים. המועצה מהווה פורום חשיבה בנושאים של מדיניות זכויות האדם באירופה, מלחמה באנטישמיות ושנאת זרים, וקידום סובלנות.
מהקונגרס היהודי האירופי נמסר כי הוא "מביע זעזוע עמוק ותדהמה מהחלטתה של ממשלת בריטניה להטיל סנקציות על ד"ר משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי האירופי, נשיא פורום השואה הבינלאומי ונשיא המועצה האירופאית לסובלנות ופיוס. מדובר בהחלטה מוטעית וחסרת כל ביסוס עובדתי. ד"ר קנטור הוא אזרח בריטי, אשר מתגורר במערב אירופה מזה שלושה עשורים, שנים רבות מהם בבריטניה. הוא מנהיג יהודי מוביל ומוערך, אשר הקדיש את חייו לביטחונן ורווחתן של הקהילות היהודיות באירופה ולמאבק באנטישמיות, גזענות ושנאת זרים.
"כהוקרה על פועלו למען הקהילות היהודיות, הובלת המאבק באנטישמיות וגזענות ועידוד סובלנות ופיוס באירופה ובכלל, הוענקו לד"ר קנטור מדליות ועיטורים ממלכתיים מראשי מדינות וממשלות באירופה, כולל מצרפת, איטליה, אוסטריה ובלגיה. אנו קוראים לביטול החלטה זו בהקדם האפשרי".