אירוע קשה בשג'אעיה: דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, הודיע אמש (שישי) כי כוח צה"ל בשכונת שג'אעיה זיהה בטעות שלושה ישראלים חטופים כאיום. הכוח ירה לעברם, והם נהרגו. החטופים שנהרגו בשוגג הם יותם חיים ואלון שמריז שנחטפו מכפר עזה וסאמר טלאלקה מחורה שנחטף מניר עם. שמו של שמריז לא הותר תחילה לפרסום, אך בהמשך הודיע צה"ל כי גם הוא נהרג באסון.

בצה"ל אמרו כי במהלך סריקה ובדיקה של מרחב האירוע, לאחר הירי, עלה חשד לגבי זהות ההרוגים. הגופות נלקחו לבדיקה בשטח ישראל, במחנה שורה, ולאחריה התברר כי מדובר בשלושה חטופים ישראלים. הודעות נמסרו למשפחותיהם של החטופים שנהרגו.
מהחקירה הראשונית עולה כי הטרגדיה אירעה באחד הרחובות בשג'אעיה, בחוץ, באזור רווי היתקלויות. השהייה והתנועה אסורה לאזרחים בשג'אעיה.
4 צפייה בגלריה
יותם חיים,  סאמר טלאלקה
יותם חיים,  סאמר טלאלקה
יותם חיים וסאמר טלאלקה
דובר צה"ל הגרי אמר כי "התחלנו בתחקור האירוע באופן מיידי. מדובר באירוע טרגי אשר התרחש באזור לחימה, שבו נתקלו הלוחמים בימים האחרונים - וגם היום - במחבלים רבים וניהלו קרבות קשים. בחלק מהמקרים הכוחות נתקלו גם במחבלים מתאבדים, ללא נשקים, וגם בפיגועים שבהם מחבלים ניסו להטעות את כוחותינו ולמשוך אותם למלכודת אש. זמן קצר לאחר מכן התרחשה היתקלות נוספת עם מחבלים בסמוך למקום האירוע".
"אנחנו בשלב של איסוף העובדות ובירור פרטי האירוע", הוסיף תא"ל הגרי. "לקחים ודגשים לזיהוי חטופים במרחבי לחימה הועברו באופן מיידי לכלל כוחות צה"ל בכלל רצועת עזה, על מנת לעשות הכול כדי למנוע אירוע טרגי נוסף שכזה. צה"ל מביע צער עמוק על האסון ומשתתף בצערם של המשפחות".
4 צפייה בגלריה
תיעוד מהזיהוי של גדוד האיסוף 414 ותקיפת המחבל על ידי מסוק קרב
תיעוד מהזיהוי של גדוד האיסוף 414 ותקיפת המחבל על ידי מסוק קרב
הטרגדיה אירעה באחד הרחובות בשג'אעיה
(צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל ציין כי "אנחנו מעריכים ששלושת הישראלים ברחו או ננטשו בגלל הקרבות על ידי מחבלים שהחזיקו אותם בשבי, ובמהלך הימים האחרונים - אולי יממה - הם הגיעו לנקודה שאליה הגיעו".
בתשובה לשאלה אם החטופים הרימו ידיים או צעקו בעברית, ענה: "אנחנו נמצאים שעות אחרי האירוע הזה, איסוף העובדות נמשך. היה לנו חשוב להגיע הערב אחרי שנעדכן את המשפחות. אנחנו במאמץ מלחמתי עם הרבה קרבות, באזור לחימה מאוד מורכב. הייתה פה שגיאה טרגית שנתחקר עד תום ונשקף לציבור את כל מה שקרה".

נתניהו: "טרגדיה קשה מנשוא". גנץ: "הלב מרוסק"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "יחד עם כל עם ישראל אני מרכין ראש בצער עמוק ומבכה את נפילתם של שלושה מבנינו היקרים שנחטפו, וביניהם יותם חיים וסאמר פואד אל-טלאלקה. זוהי טרגדיה קשה מנשוא. מדינת ישראל כולה אבלה בערב זה. ליבי עם המשפחות הדואבות בשעת יגונן הקשה. אני מחזק את לוחמינו האמיצים שחדורים במשימה הקדושה של השבת חטופינו, גם במחיר חירוף נפשם. גם בערב קשה זה נחבוש את פצעינו, נפיק את הלקחים ונמשיך במאמץ עליון להחזיר את כל חטופינו הביתה בשלום".
יו"ר המחנה הממלכתי וחבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, אמר כי "הלב מרוסק עם היוודע הטרגדיה הערב. אני מבקש לחבק את המשפחות - כל עם ישראל בוכה יחד איתכן. אני מחזק את כל משפחות החטופים, וגם את החיילים שנמצאים בעומק השטח ומבצעים משימה מורכבת וחשובה מאין כמוה שלא ידענו מאז קום המדינה. הכאב המלווה את המערכה, גדל יותר נוכח האירוע הקשה. האחריות שלנו היא לנצח במלחמה, וחלק מהניצחון הזה יהיה להחזיר את החטופים הביתה. נעשה הכל, כדי להחזיר אותם בחיים. הכול".

סאמר נחטף מהמדגרה שבה עבד

סאמר אל-טלאלקה, בן 25 מחורה, נחטף ב-7 באוקטובר מקיבוץ ניר עם שבו עבד במדגרת עופות. "סאמר עבד עם אביו באותו מקום והכין את עצמו כדי לבנות עתיד מוצלח", סיפר קרוב של המשפחה. "ביום האירוע התקשרנו אליו מספר פעמים ולא היה מענה. קיווינו שהוא ישוחרר בעסקה, אבל לא היו תוצאות - עד שלצערי קיבלנו היום את הבשורה הרעה והכואבת שהוא נהרג בעזה".

אביו פואד לקח לאחרונה חלק במשלחת של עמותת ההסברה "ישראליז" לוושינגטון. בראיון ל-ynet Live מחו"ל הוא סיפר: "עם כל מי שאני פוגש, אני מדבר על הכאב, על איך שהבן שלי נחטף ואני לא יודע שום דבר עליו - אם הוא חי או מת, אם הוא חולה, עם מי הוא נמצא ומה הוא אוכל".

יותם היה אמור להשתתף ב-7/10 בפסטיבל מטאל

יותם חיים, בן 28, נחטף מביתו בכפר עזה ב-7 באוקטובר והקשר האחרון שלו עם משפחתו היה באותו בוקר, כשאמר לאימו איריס בטלפון: "אימא, אני נשרף". הוא היה מתופף להקת Persephore וב-7 באוקטובר בערב אמור היה להשתתף בפסטיבל מטאל בתל אביב.
כשהחלה המתקפה באותו בוקר, ובטרם התברר ההיקף שלה, הוא כתב למשפחתו בווטסאפ: "כוסאוחתק, לא נגיע להופעה שלנו בתל אביב בגלל החמאסניקים". הוא אף העלה לאינסטגרם תמונה של עצמו מתופף בממ"ד וכתב – "מחבלים בחוץ ואני". בהמשך עדכן את משפחתו שהוא שומע יריות ושלח להם תיעוד של חבר שרץ בחוץ וצועק: "יש מחבלים בקיבוץ". ב-10:40 עוד הספיק לספר שנכנסו אליו והוא שומע אותם הופכים את ביתו.
4 צפייה בגלריה
יותם חיים
יותם חיים
יותם חיים. היה מתופף בלהקה
לאחרונה סיפר אביו רביב ל-ynet: "אחר כך הגיעו ימים מורטי עצבים. רק אחרי שמונה ימים הודיעו לנו שיותם חטוף. אחרי כמה ימים חבר שלו צילם לנו את הממ"ד והוא היה נקי, בלי סימני דם. מזה הבנו שהוא נחטף בריא ושלם. באותו רגע אימא שלו שאנחנו חושבים חיובי, ומאז זאת ההחלטה שלנו כדי לשרוד".
האב רביב הוסיף שבנו היה מתמודד נפש והמוזיקה סייעה לו בכך: "הוא תמיד אומר לי, 'אבא, זה המקום לקושי שלנו, לצעקה ולרגש שיצא החוצה'. החלום שלו היה להתפרנס ממוזיקה כמו אח שלו הגדול. הוא מצא את החבר'ה שהפכו ללהקה שלו, ומשם הוא פרח. ב-8 באוקטובר הוא היה אמור לקבל כלב טיפולי. במקום זה אימצנו את טוד והוא ואנחנו מחכים לו, שיגיע הביתה כמה שיותר מהר". יותם כבר לא ישוב הביתה.

אלון הספיק לכתוב לאחיו: "מחבלים נכנסו לדירה"

אלון שמריז, בן 26 במותו, נחטף גם הוא מביתו בקיבוץ כפר עזה. לפני שנה חזר מטיול בדרום אמריקה, ועמד להתחיל לימודים בהנדסת נתונים עם תחילת השנה האקדמית. במקביל תכנן להמשיך ולעבוד בעסק המשפחתי של אחיו לפתרונות אריזה מעץ של משטחים וארגזים מיוחדים לשינוע סחורות בקיבוץ סעד.
4 צפייה בגלריה
אלון שמריז לולו
אלון שמריז לולו
אלון שמריז ז"ל
הוא נחטף מדירתו ממגורי הצעירים בכפר עזה, והספיק לשלוח הודעה לאחיו, יונתן, שמחבלים נכנסו לדירה.
פורסם לראשונה: 20:20, 15.12.23