צה"ל יסייע בניהול וביצוע הרחבת מבצעי חיסוני האוכלוסייה ובדיקות הקורונה המהירות בכניסה לבתי הספר: פיקוד העורף יגייס בימים הקרובים 600 חובשים במילואים לקראת הרחבה אפשרית של חיסוני האוכלוסייה לגילים 40 או 50 ומעלה במנה השלישית, וייקח חלק מרכזי במבצע השאפתני לבדוק יותר ממיליון ילדים ונערים בכניסה למוסדות החינוך, כחלק ממתווה פתיחת שנת הלימודים שהוביל ראש הממשלה נפתלי בנט.
מפקדת אלון של פיקוד העורף להתמודדות עם מגפת הקורונה, מוקמת בימים אלה מחדש בהוראה הממשלה, לאחר שהועברה כמנהלת למשרד הבריאות לפני כחודשיים עם דעיכת המגפה. המפקדה תפעיל כאלף חיילים בתפקידים שונים, בהם חוקרים אפידמיולוגיים שכבר הוכשרו לכך, וכן עוד מאות חיילים וקצינים, רובם ככולם במילואים, בתפקידי חובשים ונציגי פיקוד העורף ביחידות הקישור לרשויות המקומיות - שגם הן נפתחות מחדש, באופן דיפרנציאלי ובהתאם למצב הרשות.
את מבצע הבדיקות הסרולוגיות בכניסה לבתי הספר יבצע פיקוד העורף באופן נרחב וכלל ארצי מיד לאחר החגים וייתכן שבאופן מצומצם כבר ב-1 בספטמבר, על בסיס לקחים מוצלחים מהפיילוט שמתבצע בימים אלה במוסדות חינוך חרדיים.
2 צפייה בגלריה
בדיקות סרולוגיות לתלמידים בקריית יערים
בדיקות סרולוגיות לתלמידים בקריית יערים
בדיקות סרולוגיות לתלמידים בקריית יערים. "יש לנו שיתוף פעולה מוצלח"
(צילום: גיל יוחנן)
"יש לנו היענות מרשימה ושיתוף פעולה מוצלח במגזר החרדי, ההורים נרתמים ושולחים את ילדיהם להיבדק סרולוגית לפני הכניסה ליום הלימודים", אמר הבוקר (יום ה') בשיחה עם כתבים, קצין בכיר בפיקוד העורף. "הם מבינים את החשיבות והמשמעות, וגילינו עד כה כי כ-20% מהנבדקים נושאים נוגדנים לנגיף, ולכן התלמידים האלה קיבלו תעודת מחלים וממשיכים בשגרת הלימודים. במודיעין עילית הנתון הגיע ל-34%.
"זה מהלך שאפתני לביצוע בכל בתי הספר בארץ אך נתחיל ביסודיים ונתרחב גם לחטיבות הביניים ולתיכונים. אנו בדיאלוג עם משרדי הבריאות והחינוך גם להעניק חיסון בעמדות אלה, על הדרך, לתלמידים רבים בחטיבות הביניים ובתיכונים שטרם חוסנו, שם המספרים לא טובים".
2 צפייה בגלריה
פיקוד העורף בנתניה
פיקוד העורף בנתניה
600 חובשים במילואים יגויסו
(צילום: AFP)
כחלק מהמאמצים אליהם נרתם פיקוד העורף, יבוצעו קמפיינים לעידוד בני הנוער הרבים שטרם התחסנו תחת השם "חוסן לאזרח" לקבל את מנות החיסון. בפיקוד העורף כבר החלו לעודד בני נוער להתחסן ב-27 רשויות מקומיות ובימים הקרובים יגדל ההיקף לכ-50 עיריות.
"במקומות שבהם התחלנו לפעול הוכפלה כמות הנערים שהתחסנו אבל זה לא מספיק, כי עדיין כ-50% מבני הנוער לא מתחסנים", הוסיף הקצין הבכיר. בפיקוד העורף יפתחו מחדש את יחידות הסיוע בבתי החולים ויקימו שתי מחלקות אשפוז בשני בתי חולים בארץ על ידי אנשי חיל הרפואה לסייע בספיקת המאושפזים במצב קשה עד בינוני.

בגלי התחלואה הקודמים, שהיו קשים יותר ולא כללו חיסונים, צה"ל לא נאלץ להקים בסופו של דבר בתי חולים שדה ובית החולים הצבאי 10 בחיפה אף שודרג במהלך בזק במיליוני שקלים כדי להוסיף מאות מיטות אשפוז לחולי קורונה – אך גם הוא נותר ללא שימוש או צורך בתקופה שבה לא היו חיסונים.
כמו כן יפעיל פיקוד העורף את פרויקט "אנשי חיל", שבמסגרתו יושקעו תקציבי הסברה, כוח אדם וסלי מזון לנתמכי רווחה לתמיכה ברשויות המקומיות להתמודדות עם נגיף הקורונה. הפרויקט פעל בגלים הקודמים, ויחזור לפעולה בשבועות הקרובים. בשנה האחרונה כלל פרויקט "אנשי חיל" סיוע ל-240 רשויות.

"מכונה משומנת"

"המציאות השתנתה ועלינו להתאים עצמנו אליה. זה כבר לא הנגיף שהגיע בהתחלה מסין או הווריאנטים שהגיעו בהמשך מבריטניה וכעת מהודו. הפעם מקדם ההדבקה החופשי הוא 6 - גבוה בהרבה ממה שהיה בהתחלה", ציין הקצין הבכיר בפיקוד העורף.
הוא הוסיף: "מפקדת אלון הוקמה בהתחלה מאפס וכיום היא מכונה משומנת. התחלנו עם 20 אלף בדיקות ביום, הגענו ל-130 אלף ותכף נגיע ל-150 אלף בדיקות ביום. יש לנו שלושה מלונות בידוד והחלמה מקורונה שמיועדים בעיקר לזרים שמגיעים ארצה, מנוהלים על ידינו אך מתופעלים, כמו מתחמי הבדיקות, על ידי חברות אזרחיות. לא נצליח ללא שיתוף פעולה מהאוכלוסייה ואנו פועלים למימוש מדיניות הממשלה – לחיות בנוכחות הקורונה".
הקצין הבכיר נשאל לגבי יעילות החקירות האפידמיולוגיות בעידן שבו הציבור עדיין מסתובב חופשי ומתקהל, ורובו לא נדרש לבידוד גם אם בא במגע עם נשא. הוא השיב: "גם אם נוריד עם קטיעת שרשראות הדבקה בחצי אחוז את מקדם ההדבקה, זה יפחית באלפים את כמות הנדבקים החדשים ויוריד במאות רבות את החולים קשה והמתים. אין סיכול ממוקד לקורונה אלא כניסה חזקה למערכות ההגנה ואפשרות לחיים בנוכחות הנגיף. כל האירועים ההמוניים מטרידים, בארץ ובחו"ל, ובשנה שעברה ראינו את ההתמודדות עם השבים מאומן. בנושא נתב"ג - הכי חשוב זה לפקח על השבים בביצוע בדיקות לאחר נחיתתם".
פורסם לראשונה: 12:59, 12.08.21