פחות מחודש נותר עד 1 בספטמבר, אך משרד החינוך ומשרד הבריאות טרם הגיעו למתווה מוסכם על האופן שבו ייפתחו מחדש הגנים ובתי הספר, בצל הזינוק בתחלואת הקורונה. מנכ"ל משרד החינוך, יגאל סלוביק, אמר היום (ב') בדיון בוועדת החינוך של הכנסת כי הדיונים מול משרד הבריאות נמשכים כעת, והביע תקווה כי בין היתר יהיה אפשר לבצע בדיקות סרולוגיות ל-1.6 מיליון תלמידים, ובאופן זה למנוע מרבים מהם את הצורך בבידוד.
2 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
עם מסכות בכיתה, ארכיון. מאות אלפים ישוחררו בזכות הבדיקות הסרולוגיות?
(צילום: רויטרס)
באמצעות בדיקות סרולוגיות המוניות, כך אמר סלוביק בדיון, במשרד מקווים לאתר מאות אלפי ילדים, מגן ועד כיתה ו', שכבר נשאו בעבר את נגיף הקורונה. אותם ילדים יוכלו לקבל למעשה אישור החלמה, וכך ישוחררו מהצורך להיכנס לבידוד במקרה שייחשפו למאומתים. סלוביק אמר כי במשרד רוצים להוציא לפועל את המתווה "בהקדם האפשרי", אולי כבר לקראת סוף השבוע הבא.
המתווה הזה כבר נחשף למעשה בהצעה שפרסם בית החולים שיבא בתל השומר, אולם כעת אמר סלוביק שמשרד החינוך הסכים להצעה. ההצעה נבחנת במשרד האוצר, ושם היא עלולה להיתקע: ליישום המתווה דרוש כסף רב, ולא ברור אם יש כזה.
סלוביק עלה לדבר בדיון בוועדה בזום, ושיתף כי הוא נמצא במקביל בדיון עם ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס וגורמים נוספים בהקשר למתווה לפתיחת שנת הלימודים. "יש מספר דברים שאני יכול לעדכן שאנחנו נעשה ויש מספר דברים שעליהם אנחנו עדיין לא מסוכמים ונחזור לשולחן הדיונים בעוד מספר דקות", אמר.


לדברי סלוביק, "כשנפתח את שנת הלימודים הקרובה יהיו מספר צעדים על מנת להבטיח את רצף הלמידה של התלמידים בבתי הספר פעם אחת, ופעם שנייה על מנת לשמור על בריאותם של אותם תלמידים. אז הדבר הראשון שנרצה לעשות הוא לצאת במבצע לאומי של בדיקות סרולוגיות לכ-1.6 מיליון תלמידים מגיל גן עד כיתה ו' על מנת לאתר את אותם ילדים שהיו עם תחלואה א-סימפטומטית, תחלואה סמויה.
"יש כאלה שאומרים שנמצא סדר גודל של 20%, יש שאומרים שנמצא סדר גודל של 50% מאומתים. כל מספר בתוך הטווח הזה משחרר מבחינתי מאות אלפי ילדים חזרה למעגל הלימודים ללא הצורך בבידוד ולמרקם חיים שגרתי, מאחר שהם יקבלו – בו ברגע שהם יימצאו חיוביים לבדיקה סרוגולית – 'תו ירוק', ואת זה סיכמנו כאן הבוקר".
עוד הוסיף סלוביק: "אנחנו נראה איך יוצאים למבצע הזה מוקדם ככל האפשר ומחר נקבל את כלל התשובות, גם מהחברות שיודעות לבצע את המבצע הזה, כמה מהר נוכל לרכוש אותה כמות של בדיקות סרולוגיות מהירות. ואני מאמין שאנחנו כבר לקראת סוף השבוע הבא ומיד בתחילת השבוע לאחר מכן נוכל להתחיל במבצע הלאומי הזה של דיגום סרולוגי של 1.6 מיליון תלמידים".
יגאל סלוביקיגאל סלוביקצילום: ערוץ כנסת
"השלב השני זה הפעלת מגן חינוך בערים עם תחלואה גבוהה. נרצה להפעיל את מגן החינוך בכלל בתי הספר בארץ. נציג את זה לקבינט. עדיין לא הסכמנו על מודל הבידוד, האם ניכנס לפיילוט או שלא ומתי ובאיזה מודל בידוד אנחנו נכנסים. על זה אנחנו דנים כעת עם משרד הבריאות. אם לא תהיה הסכמה, הקבינט יכריע".

"כרגע לא מדובר על חיסונים בבתי הספר"

ועדת החינוך, בראשות חברת הכנסת שרן השכל (תקווה חדשה), התכנסה הבוקר על מנת לדון במתווה לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ב, על רקע העלייה המתמדת בתחלואת הקורונה, והמאבקים בימים האחרונים בין אנשי משרד החינוך למשרד הבריאות על אופיו – כשבראש המחלוקות הללו שאלת קיצור הבידוד לתלמידים.
ד"ר אפרת אפללו, ראש דסק חינוך במשרד הבריאות, התייחסה בדיון לסוגיית הבידוד, ואמרה כי הפיילוט המכונה "כיתה ירוקה" לא אושר במשרד הבריאות, וכי נבחן ניסוי אחר: "הפיילוט שלנו נמצא בדיון והוא כולל איסוף נתונים במסגרת כזו שהילדים שהיו במגע, יהיו בבידוד ונעשה להם בדיקות מהירות כל יום במשך שבוע. יכול להיות שנגיד על ילדים מסוימים שהם יכולים לחזור ללימודים. הפיילוט יתחיל כבר שבוע הבא במגזר בחרדי. זו השאיפה".
בסוגיית החיסונים לבני 15-12, אמרה אפללו כי כרגע לא כולל המתווה חיסון בתוך שטחי בתי הספר. "יש היענות חיובית לחיסון אצל ילדים ובני נוער - בגילאי 15-12 שיעור המחוסנים עומד על 32%. ידוע לנו שמחוסנים מאומתים כמעט לא מדביקים אחרים, ושהחיסון מפחית תחלואה קשה. אנחנו קוראים לקהל הילדים להתחסן. כרגע לא מדובר על מתווה של חיסוני קורונה בבתי ספר".
2 צפייה בגלריה
מחלוקת בין משרד החינוך למשרד הבריאות. שאשא ביטון ואלרעי פרייס
מחלוקת בין משרד החינוך למשרד הבריאות. שאשא ביטון ואלרעי פרייס
מחלוקת בין משרד החינוך למשרד הבריאות. שאשא ביטון ואלרעי פרייס
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
אפללו הסבירה כי במסגרת מתווה החזרה ללימודים הם נותנים יותר כוח למנהל בית הספר והרשות בקביעת הכלת התחלואה: "בבתי ספר שיהיו ברשויות ירוקות וצהובות ילמדו כרגיל. ברגע שרשות תהפוך להיות כתומה, בבתי ספר שבהם יש תחלואה אנחנו יודעים להתמודד, כמו עם בדיקות נרחבות והחלטה משותפת האם יש לסגור את בתי הספר. יהיה למנהל סט כלים לצמצום מגעים. השאיפה היא שכל ילד יהיו לו פחות מגעים על ידי למידה במרחבים הפתוחים".
הדיון היום התקיים כאמור על רקע המתיחות שנרשמה בשבוע שעבר בין משרד בין הבריאות למשרד החינוך על מתווה פתיחת הלימודים. התוכנית המקורית של שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, שטעונה את אישור הממשלה, מבקשת לקיים את הלימודים באופן רגיל ככל הניתן - עם כיתות מלאות, ימי לימוד מלאים ובדיקות קורונה שוטפות. התוכנית שלה כוללת פתיחה של כל מוסדות החינוך ברחבי הארץ, ללא קשר לצבע הרשות במודל הרמזור, ללמידה פרונטלית. במקרה שהרשות מגיעה לצבע כתום, יבצע בית הספר פעולות משלו לצמצום מגעים, בהן מגן חינוך, בדיקות מהירות, מעבר לקבוצות קטנות ושילוב של למידה מרחוק - ומנהלי המוסדות יפעלו בהתאם לשיקול דעתם.
משרד החינוך הודיע שתיערך בחינה משותפת עם משרד הבריאות בעניין פיילוט לצמצום ימי הבידוד ל-48 שעות בלבד עבור תלמידים ומורים שנבדקו ונמצאו שליליים. "סגירת מוסד חינוכי תיעשה רק בהינתן עלייה משמעותית בתחלואה במוסד החינוכי, בהחלטה משותפת של מנהל המחוז ולשכת הבריאות", נמסר. במשרד הבריאות שללו את קיצור הבידוד למשך זמן שכזה, ומנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש אף אמר כי מדובר בהצעה "בלתי אפשרית".