מניעה של מחאות למען החטופים, עיכוב ומעצר של אזרחים שלא לצורך: יותר מחודש אל תוך מלחמת "חרבות ברזל", הולכות וגוברות הטענות לפגיעה בחופש הביטוי. על הרקע הזה שלחו היום (שני) עורכי דין מובילים מכתב התרעה ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, לפרקליט המדינה, עמית איסמן, ולמפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. "לחרדתנו הרבה, דווקא בימי מלחמה אנו עדים לאלימות בוטה מצד המשטרה", כתבו, "שהיא לא רק פסולה כשלעצמה, אלא גם מהווה פגיעה קשה בחופש הביטוי והמחאה".
1 צפייה בגלריה
יעקב קובי שבתאי, עמית איסמן, גלי בהרב-מיארה
יעקב קובי שבתאי, עמית איסמן, גלי בהרב-מיארה
קובי שבתאי, עמית איסמן וגלי בהרב-מיארה
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool, אביגיל עוזי, גיל נחושתן)
הכותרת
הזיגזג של עמנואל מקרון
21:35
על המכתב חתומים משרדי עורכי הדין מיתר, ארנון תדמור-לוי, שבלת ושות', משרד עו"ד פירון, ארדינסט בן נתן טולידאנו, ברנע ג'פה לנדה ושות' ו-KRB. הם כתבו כי "ביום 7 באוקטובר מצאה עצמה ישראל תחת מתקפת טרור אלימה ורצחנית. הצבא, המשטרה, עולם העסקים והחברה האזרחית כולה משלבים ידיים כדי לנצח, גם במחיר אבדות בנפש, ותוך הפגנת מעשי גבורה, נחישות, שיתוף פעולה וניסיון להימנע ממחלוקות פנימיות בתוך הבית. דווקא בימי מלחמה אלה אנו עדים יותר ויותר לאלימות בוטה מצד המשטרה, הן באלימות פיזית כלפי מוחים, הן באיסור על פעולות מחאה לגיטימיות והן במעצרים ובחקירות נגד אזרחים ואזרחיות בשל כך שהביעו עמדה".
את ההחרפה בפגיעה בחופש הביטוי הם מתארים באמצעות שורה של מקרים שפורסמו לאחרונה: "שוטרים מנעו הפגנה למען החטופים מול ביתו של השר יריב לוין בתואנה שהמפגינים מפריעים את מנוחתו בהקראת שמות חטופים; שוטרים דרשו מאזרחים להסיר שלטים בנושא החטופים שתלו בשבת בבוקר מול אולפני ערוץ 14 במודיעין; אזרחית שריססה את הכתובת '1400' ליד ביתו של ח"כ שלום דנינו בדרום, נעצרה והובאה להארכת מעצר; שוטרים תועדו מרחיקים לטענתם בכוח מופרז מפגינים שקטים ומבוגרים בירושלים; שוטרים ביקשו למנוע ממפגינים למען החטופים הגעה לקרבת הבית שאליו עבר בימי המלחמה ראש הממשלה, בנימין נתניהו; מפגינה שהקריאה טקסט ליד ביתו של ח"כ דני דנון ברעננה, בטקס הדלקת נרות לזכר הנרצחים בעוטף עזה, עוכבה לחקירה במשטרת כפר סבא בחשד להפרעה לסדר הציבורי, דווקא כשנשארה לבדה לשמור על הנרות; אזרח (המורה מאיר ברוכין - ג.מ) שהעלה פוסטים לרשתות החברתיות – גם אם שנויים במחלוקת – נעצר בעבירה של 'גילוי החלטה לבגוד'".
עורכי הדין מוחים גם על ההתנהלות הלקויה מול אזרחים ערבים: "המשטרה סבלנית עוד פחות מכך למחאת ערביי ישראל נגד המלחמה בעזה והיא פועלת לסכלה". גם כאן הובאו מקרים רבים כדוגמה להסלמה. נזכיר כי בשבוע שעבר קיבל בג"צ את עמדת המשטרה ואסר על קיום הפגנות ועצרות באום אל פחם וסכנין נגד המלחמה של ערבים ישראלים. אולם בג"צ הדגיש כי מדובר במקרים נקודתיים בלבד ואין זה אומר שיש איסור גורף של הפגנות בזמן מלחמה.
במכתב תואר גם ההקשר המשפטי והחברתי הרחב המעורר דאגה: "אין להתעלם מכך שאירועים אלה מצטרפים למארג שלם, הכולל, בין היתר, יוזמה (שעלתה, ולעת הזאת לא יצאה אל הפועל) להתיר למשטרה לפתוח באש חיה לעבר אזרחים ישראלים בתחומי מדינת ישראל, הצעות לתיקוני חקיקה המקלים על מעצרים והגשת כתבי אישום בגין עבירות הסתה, מדיניות של חלוקת כלי נשק לכל דכפין, וחשש כבד לקיומה של אכיפה בררנית, הפועלת כנגד מי שעמדותיו אינן תואמות את עמדות השלטון.
"אנו מדגישים כי מניעת מחאה, כמו גם ביצוע מעצרים ונקיטת אלימות פיזית נגד אזרחים בימים קשים אלה – פוגעים פגיעה קשה במאבק הקיומי המשותף לחברה הישראלית, וגורמים לקרע ושסע נוסף בעם. חופש הביטוי חל גם על התבטאויות קשות ומקוממות, וגם כשהדם רותח. אנו מבקשים מכל אחד מכם בנפרד, לנקוט את כל האמצעים שהחוק העמיד לרשותכם על מנת להבטיח את זכות המחאה וההפגנה במדינת ישראל, כמו גם את חופש הביטוי, ולעשות כל שנדרש על מנת למנוע אלימות ולהבטיח כי גם בעת צרה ומצוקה יישמר השיח הציבורי בלא מורא".