המשטרה בבריטניה וגורמי מודיעין בממלכה המשיכו גם אתמול (ג') לחקור את הפיגוע שבו התפוצץ מחבל מתאבד בתוך מונית ליד בית חולים ליולדות בעיר ליברפול ביום ראשון האחרון – פיצוץ שלמרבה המזל הסתיים רק במותו של המחבל עצמו. במקביל מתפרסמים בתקשורת הבריטית פרטים נוספים על המטען המאולתר שהפעלתו השתבשה, וכן על המחבל עימאד אל-סווילמין בן ה-32, מהגר מהמזרח התיכון שכבר נעצר בעבר אחרי שנופף בסכין – ונותר בבריטניה למרות שבקשותיו לקבלת מקלט נדחו כמה פעמים.
6 צפייה בגלריה
 עימאד אל-סווילמין עם פיצה וכובע שף, וזירת הפיצוץ בליברפול. רצה לנקום ברשויות?
 עימאד אל-סווילמין עם פיצה וכובע שף, וזירת הפיצוץ בליברפול. רצה לנקום ברשויות?
עימאד אל-סווילמין עם פיצה וכובע שף, וזירת הפיצוץ בליברפול. רצה לנקום ברשויות?

הפיגוע, נזכיר, התרחש ליד בית חולים גדול ליולדות ולתינוקות בליברפול ביום ראשון, שניות אחדות לפני השעה 11 בבוקר, השעה שבה בריטניה ציינה דקת דומייה לרגל יום הזיכרון לחללי הצבא שלה. לפי הדיווחים מבריטניה, נהג המונית שהסיע את המחבל, דייוויד פרי, הצליח לחמוק רגע לפני שהמכונית עלתה בלהבות, ולפי עדויות היה לו חלק מרכזי במניעת אסון גדול – בכך שהבחין שמשהו לא כשורה בנוסע, שהתעסק באופן חשוד עם דבר מה שהיה צמוד לבגדיו, ונעל את הדלתות לפני שקפץ מהרכב.
נהג המונית ספג פציעות קלות בלבד וכעת משתקם בביתו, אך בתיעוד מהאירוע שבו נראה הרכב מתלקח נראה גם כי הוא קופץ מהמונית לאחר שכבר מתרחש בה פיצוץ כלשהו, וכעת מדווחים כלי התקשורת הבריטיים כי ככל הנראה המטען המאולתר שהכין המחבל אל-סווילמין בדירתו לא פעל כשורה. רשת BBC דיווחה אמש כי חוקרים ביחידה למלחמה בטרור בממלכה בודקים אם המטען המרכזי בפצצה המאולתרת לא התפוצץ.
לפי הדיווח החוקרים בוחנים אם חומר הנפץ במטען היה טריאצטון, או TATP. מדובר בחומר נפץ דליק במיוחד, שזכה בשל כך לכינוי "אם השטן". הוא שימש לא פעם מחבלים ג'יהאדיסטים, ובהם את אלו שביצעו את מתקפת הטרור בפריז ב-2015 ואת הפיגוע בהופעתה של הזמרת אריאנה גרנדה במנצ'סטר ב-2017. בצהובון "דיילי מייל" כתבו כי מדובר בחומר נפץ ש"אהוב במיוחד" על מחבלי דאעש, ושלפיכך בוחנים החוקרים את האפשרות שאל-סווילימין עבר הקצנה כלשהי, אף שכאמור זנח לפני שנים אחדות את דת האיסלאם.
6 צפייה בגלריה
חוקרי מז"פ של משטרת בריטניה שוטרים זירת הפיצוץ ב ליברפול
חוקרי מז"פ של משטרת בריטניה שוטרים זירת הפיצוץ ב ליברפול
זירת הפיצוץ בליברפול. ממש ליד בית חולים ענק ליולדות
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
חוקרי מז"פ של משטרת בריטניה שוטרים זירת הפיצוץ ב ליברפול
חוקרי מז"פ של משטרת בריטניה שוטרים זירת הפיצוץ ב ליברפול
(צילום: gettyimages)
קצין בכיר לשעבר במודיעין הבריטי טען בפני צהובון אחר, "המירור", כי המחבל התכוון ככל הנראה להיכנס לתוך בית החולים ולהפעיל שם את המטען המאולתר. "מסיבה כלשהי הוא התפוצץ מוקדם מהמתוכנן ולא פעל כראוי", אמר אותו גורם. "אם הוא היה מפעיל בהצלחה את הפצצה בתוך בית החולים, זה היה גורם לאסון מדמם ונורא. אנחנו מאמינים שזה היה רק פיצוץ חלקי, שנבע בבירור ממתקן ששכן גבוה על החזה, ונועד לגרום לנפגעים רבים".
אף שאותו גורם סבור שהיעד לפיגוע היה בית החולים ליולדות בליברפול – הגדול ביותר מסוגו באירופה – בתקשורת הבריטית מציינים כי הדבר טרם נקבע רשמית על ידי החוקרים. בדיווחים צוינה האפשרות שהיעד המקורי של המחבל היה הקתדרלה האנגליקנית בליברפול, שם התנצר אל-סוויליין ב-2017. לפי הדיווחים, הוא ביקש מנהג המונית שיסיע אותו לטקס יום הזיכרון בקתדרלה, שרחוקה מאות מטרים ממקום הפיצוץ, אך שינה את יעדו במהלך הנסיעה בעקבות עומסי תנועה וחסימות באזור. בטקס בקתדרלה התאספו כ-1,200 חיילים, בוגרי צבא ובני משפחותיהם של חללים בריטים.
במסגרת החקירה מנסות הרשויות בבריטניה לקבוע גם מהו המניע של המחבל: אחד הכיוונים שנבחנים הוא שאל-סווילמין רצה לנקום על כך שבקשותיו לקבלת מקלט בבריטניה נדחו. אל-סווילמין הגיע לבריטניה לפני כשבע שנים, ועדיין לא לגמרי ברור מהיכן. הוא טען שהוא ממוצא סורי ועיראקי, אך גורמי ביטחון בממלכה סבורים כי ייתכן שהוא בכלל אזרח ירדני.
6 צפייה בגלריה
עימאד אל-סווילמין מחבל מתאבד מ ליברפול בריטניה עם בני זוג נוצריים שעמם גר אחרי שהתנצר ב-2017
עימאד אל-סווילמין מחבל מתאבד מ ליברפול בריטניה עם בני זוג נוצריים שעמם גר אחרי שהתנצר ב-2017
עימאד אל-סווילמין עם בני הזוג היצ'קוק, ב-2017. "בחור נפלא, אהבנו אותו"
6 צפייה בגלריה
עימאד אל-סווילמין מחבל מתאבד מ ליברפול בריטניה בטקס ההתנצרות שלו בקתדרלה האנגליקנית ב ליברפול
עימאד אל-סווילמין מחבל מתאבד מ ליברפול בריטניה בטקס ההתנצרות שלו בקתדרלה האנגליקנית ב ליברפול
אל-סווילמין (ימין) בטקס ההתנצרות שלו ב-2017. האם יעד הפיגוע היה אותה קתדרלה?
כך או כך, בקשתו של סווילמין למקלט נדחתה מסיבה כלשהי, אולי מפני שהרשויות חשדו שהוא משקר בנוגע למוצאו. זמן קצר לאחר שבקשתו נדחתה, כך לפי ה"דיילי מייל", הוא נעצר כשנופף בסכין בפומבי במרכז ליברפול, ואושפז בהמשך לכמה חודשים בבית חולים פסיכיאטרי. הוא ביקש כמה פעמים לקבל מקלט בשנים שעברו מאז, וערער על הדחיות של בקשותיו השונות.
אל-סווילמין התנצר במרץ 2017, באותה קתדרלה שייתכן כי הייתה היעד לפיגוע. הוא גם שינה את שמו לשם "מערבי יותר", אנצו אלמני, כדי לשפר את סיכוייו לקבל אשרת שהייה, אך גם כמחווה למייסד יצרנית המכונית פרארי, אנצו פרארי: לפי הדיווחים הוא היה אוהד של מרוצי מכוניות. לאחר שהתנצר עבר אל-סווילמין להתגורר בביתם של זוג נוצרי שסייע לו לעבור את תהליך שינוי הדת. בני הזוג, מלקולם ואליזבת היצ'קוק, התראיינו שלשום לתקשורת הבריטית וסיפרו כי נדהמו כששמעו שאותו מהגר שהכניסו לביתם הוא המחבל המתאבד.
הזוג סיפר כי בשמונת החודשים שבהם חי עמם הם לא הבחינו באף סימן מחשיד בהתנהגותו. "אנחנו פשוט כל כך עצובים, אהבנו אותו, הוא היה בחור נפלא", סיפרה ל-BBC אליזבת היצ'קוק. בעלה סיפר כי הוא היה אדם שקט מאוד, וציין כי הוא סבור שאל-סווילמין האמין באמת ובתמים בנצרות. "הוא הושפע עמוקות מהאמונה בישו", סיפר. "נהגתי להתפלל איתו כל יום במשך חצי שעה עד שעה בחדר האוכל. אני לא חושב שהוא התחזה באמונה שלו".
למרות שהבהיר כי לא היו סימנים מחשידים בהתנהגותו, היצ'קוק ציין כי ידע שאל-סווילמין סובל מבעיות נפשיות: "היה ברור שהייתה לו אי-יציבות נפשית מסוימת, בגלל שיום אחד הוא האשים אותי שפתחתי לו את הדואר. הוא בא אליי ואמר, 'האם יש משהו שאתה רוצה לדעת עליי?' – והאשים אותי. אמרתי לו שאני לא חולם על זה. אבל הוא בא והתנצל אחר כך". היצ'קוק הוסיף כי אל-סווילמין קיבל אז בדואר חבילה קטנה, ושהוא אמר לו כי היא נשלחה מחבר שלו. "זה גורם לי לתהות על זה עכשיו", אמר. "די ברור שהוא לא רצה שאחטט לו ונהיה מאוד רגיש בנושא".

לפי הדיווחים בצהובונים הבריטיים, אל-סווילמין היה אופה פיצות חובבן, ואף עבד בקונדיטוריה. ב"דיילי מייל" פרסמו תמונות שלו מחייך ומציג פיצה שטרם נאפתה, כשכובע שף לראשו. "הוא היה אדם די פרטי אבל מאוד חרוץ", סיפרה אליזבת. "הוא אהב לצייר, הוא מאוד התעניין באומנות וידע לבשל פיצות מטורפות".
אל-סווילמין חי כאמור עם בני הזוג הנוצריים רק במשך כשמונה חודשים ב-2017, ובהמשך לפי הדיווחים התגורר בדירה מוזנחת במעון עבור פליטים ברחוב סאטקליף בליברפול, ולאחרונה עבר לדירה בשדרות רוטלנד בעיר. לאחר הפיגוע המשטרה הבריטית פשטה על שני המקומות הללו, ועצרה ארבעה צעירים בני 20 עד 29, אך שחררה בהמשך את כולם. לפי הדיווחים את מטען הנפץ המאולתר בנה אל-סווילמין בדירה האחרונה שבה התגורר, ומשם הכוחות אף העבירו חפץ כלשהו לפיצוץ מבוקר בפארק ספטון בליברפול. המשטרה ציינה כי הפיצוץ המבוקר נעשה רק "ליתר ביטחון".
בעקבות הפיגוע בבריטניה העלו את רמת הכוננות הביטחונית מ"ממשית" ל"חמורה". שר האבטחה דמיאן הינדס אמר אמש כי מאז 2017 המשטרה בממלכה סיכלה 31 מזימות טרור שהיו בשלבים מתקדמים. הוא הוסיף כי ישנו כעת חשש שרבים עברו הליך של "הקצנה עצמית" בעקבות הניתוק הממושך במהלך סגרי הקורונה וההגבלות האחרות שהוטלו לאורך המגפה בשנה וחצי האחרונות.
פורסם לראשונה: 22:43, 16.11.21